مسئولان از رفع موانع تولید در استان سبز خبر می‌دهند

پایان تعطیلات اجباری 500 واحد تولیدی گیلان


شیما جهانبخش
خبرنگار
استان ساحلی گیلان با ظرفیت‌هایی چون بندر تجاری انزلی، منطقه آزاد، مسیر ریلی و هوایی؛ مستعد فعالیت واحدهای صنعتی و اشتغالزایی بر اساس مزیت‌های جغرافیایی، تجاری و بومی است. در حال حاضر حدود 3 هزار واحد صنعتی در این استان فعال است اما در کنار آن واحدهایی هم به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی، کمبود مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها و...راکد یا نیمه تعطیل شده‌اند. از سال ۹۴ که اولین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در گیلان راه‌اندازی شد، وعده‌ها و برنامه‌های متعددی از سوی مسئولان وقت برای بازگرداندن واحدهای راکد یا نیمه تعطیل به چرخه تولید مطرح شده است. هر چند بخشی از این وعده‌ها همچنان در حد حرف باقی مانده و عملی نشده است اما توجه و تأکید دولت سیزدهم بر مانع زدایی تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، امیدها را برای تحقق و عملی شدن وعده‌ها و برنامه‌های پیشین برانگیخته است.
گیلان در رتبه نخست تعداد پرداخت تسهیلات رونق تولید
«فرهاد دلق پوش» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» کمبود اراضی برای توسعه واحدهای صنعتی جدید را از مشکلات جدی استان عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در استان اعلام آمادگی کرده‌اند اما چون زمین صنعتی برای واگذاری نداریم عملاً کاری انجام نشده است. بیش از 2 سال است که پیگیر موضوع کمبود زمین هستیم اما تاکنون موفق به تأمین منابع برای تخصیص زمین صنعتی نشده‌ایم؛ حتی به همین علت ناچار به محدود کردن صدور جواز تأسیس واحدهای صنعتی هم شده‌ایم.
دلق پوش با اشاره به اینکه گیلان رتبه نخست تعداد پرداخت تسهیلات رونق تولید را در کشور به خود اختصاص داده است، ادامه داد: ۷۴ واحد صنعتی راکد [نیمه تعطیل] و تعطیل در استان شناسایی شده‌اند و برای رفع مشکلات وموانع این واحد‌ها برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است.
وی شناسایی بنگاه‌های راکد و تأمین مواد اولیه را از مهم‌ترین اقدامات برای احیای این واحدها عنوان کرد و گفت: طی 2 سال گذشته با حمایت‌های بخش خصوصی، بالغ بر ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه فعال یا غیرفعال، به مدار تولید بازگشته‌اند و این روند با قوت در ده‌ها طرح دیگر استمرار دارد. پیش‌بینی می‌شود در صورت همکاری دستگاه‌ها و مؤسسات در بازگرداندن واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد به چرخه تولید حدود یکهزار فرصت شغلی در استان احیا شود.
کمبود نقدینگی اصلی‌ترین مشکل واحدهای تولیدی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به وجود ۲هزار و ۶۳۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان افزود: افزایش قیمت مواد اولیه و نیاز به انجام سفارشات بموقع متقاضیان برای تأمین نقدینگی واحدها ضروری است اما متأسفانه نوسانات قیمت ارز سبب کاهش نقدینگی در این حوزه و به تبع آن غیر فعال شدن واحد‌های صنعتی شده است.
این مقام مسئول بخش زیادی از مشکلات را مربوط به مسائل بانکی، مالیاتی و بخش اجرایی دانست و افزود: طی سال‌های گذشته متناسب با برنامه وزارت صمت علاوه بر تمرکز بر فعال‌سازی واحدهای راکد، جایگزینی واردات و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، تکمیل ظرفیت واحدها و حمایت از طرح‌های توسعه‌ای؛ فعالیت‌های هدفمند دیگری برای پشتیبانی از کارآفرینان انجام داده‌ایم. از جمله این اقدامات شناسایی قوانین و مقررات دست و پا گیر و پیگیری اصلاح یا حذف آنها از طریق مراجع قانونی بوده است.
وی ادامه داد: تلاش‌ها برای رفع موانع تولید و جلب سرمایه‌گذار برای حفظ اشتغال موجود و اشتغالزایی‌های جدید سال‌های اخیر توفیقاتی نیز به همراه داشته است. درهمین زمینه فقط در سال گذشته  با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ۲۱۴ واحد صنعتی جدید با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیارد تومانی در استان به بهره‌برداری رسیده است. اشتغال ایجاد شده در این واحدهای صنعتی جدید بیش از 2هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم بوده است.
پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی گیلان
مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به تلاش‌ها برای بهبود داشته‌های نقدی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی گیلان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 234 واحد تولیدی استان تسهیلات رونق تولید دریافت کرده‌اند.  وی با اشاره به اجرای طرح (تام) در استان تصریح کرد: با هدف فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی واحد‌های صنعتی و احیای واحدهای راکد، طرح‌های نیمه تمام و افزایش طرح‌های فناورانه و حتی تأمین مالی صنوف تولیدی، وزارت صمت اقدام به پرداخت تسهیلات کرده که در فاز اول سهم استان از این طرح ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است. در این راستا طی 3 ماه نخست امسال بیش از ۲۸ واحد صنعتی یکصد میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7764/9/590816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها