آماری معنادار از 3 هفته ابتدایی لیگ برتر؛ 62 کارت زرد و 4 کارت قرمز

تکل «اعتراض» زیر پای فوتبال


حامد جیرودی/ در حالی که هفته سوم لیگ برتر 21 را پشت سرگذاشته‌ایم و در آستانه آغاز هفته چهارم قرار داریم، کمتر مسابقه‌ای وجود دارد که از لحاظ بار فنی و تاکتیکی بتوان به آن اشاره کرد. در واقع شاید تعداد دیدارهایی که مخاطب را از حیث زیبایی و فوتبال جذاب به وجد آورده باشد، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نکند اما اگر قرار باشد به حواشی و اعتراض‌ها بپردازیم، تقریباً تمام دیدارها (حداقل اغلب آنها) شامل این موضوع مخرب می‌شود.
اگر «اشتباه داوری» را جزئی از فوتبال بدانیم، حالا «اعتراض» به جزء لاینفک و همیشگی بازی‌های لیگ ایران تبدیل شده است. موضوعی که نه تنها از جذابیت فوتبال می‌کاهد بلکه گاهی واقعاً بیننده را هم کلافه می‌کند. اعتراض‌های بعضاً بی‌مورد بازیکنان و مربیان که با هر تصمیم و سوت داور می‌بینیم و در مواردی از اعتراض صرف خارج می‌شود و حتی شکل خشونت کلامی و شاید رفتاری به خود می‌گیرد!
گاهی بازیکنی به خاطر نجات تیمش از باز شدن دروازه مرتکب خطا می‌شود و کارت زرد یا قرمز می‌گیرد که این یک جریمه فنی محسوب می‌شود و ایراد چندانی به آن وارد نیست ولی بیشتر اخطارها و اخراج‌ها در لیگ برتر یا بعضاً در تیم ملی به‌خاطر اعتراض‌هایی است که گاهی تنها به جریمه بازیکن ختم نمی‌شود و فاجعه‌آفرین است. هنوز اتفاقات دیدار ایران مقابل ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 و اعتراض دسته جمعی بازیکنان به داور لحظاتی قبل از گل اول حریف، از یاد علاقه‌مندان به فوتبال نرفته است. با تمام این اوصاف آماری که از این حیث در 22 بازی برگزار شده لیگ برتر (2 بازی در این 3 هفته برگزار نشده است) ثبت شده، عددی معنادار و حتی نگران‌کننده است. در این تعداد بازی، داوران 62 بار از کارت زرد و 4 بار هم از کارت قرمز برای جریمه بازیکنان و مربیان تیم‌های مختلف استفاده کرده‌اند. نکته حائز اهمیت اینکه حدود نیمی از این اعداد به اعتراض‌ها مربوط می‌شود. قابل تأمل هم اینکه آمارها هفته به هفته رو به افزایش است؛ در هفته اول 18 بار کارت زرد از جیب داوران خارج شد، هفته دوم 21 کارت زرد و 2 کارت قرمز، هفته سوم 23 کارت زرد و 2 کارت قرمز.
مربیان بیشتر از بازیکنان معترضند
یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته اول میان فولاد و پرسپولیس برگزار شد. در جریان بازی در نیمه دوم این مسابقه، نیمکت‌نشینان فولاد به تصمیم داور در مورد اعلام پرتاب اوت اعتراض کردند که در نهایت منجر به دادن کارت زرد به ایمان مبعلی مربی فولاد شد. در این صحنه جلال مرادی ناظر مسابقه اعضای تیم فولاد را به آرامش دعوت کرد. در هفته دوم و در بازی نفت مسجدسلیمان و سپاهان، اعتراض نیمکت‌نشینان نفت به داوری باعث شد که داور به دو نفر از مربیان این تیم کارت زرد نشان بدهد. اتفاقی که در همان هفته و در بازی هوادار و پیکان، رضا عنایتی سرمربی هوادار هم با اعتراض به داوری از موعود بنیادی‌فر کارت زرد گرفت. در هفته دوم و بازی ذوب‌آهن و استقلال نیز نمونه مشابهی رخ داد و پس از صحنه مشکوک به پنالتی‌ای که در محوطه جریمه استقلال به وقوع پیوست، کادر فنی ذوب‌آهن و نیمکت این تیم اعتراض شدیدی به تصمیم داور داشتند و داور بازی نیز به دلیل پرتاب بطری آب به زمین مسابقه به محمد قریشی مدافع ذوب‌آهن کارت زرد نشان داد. این در شرایطی است که در بررسی صحنه‌ها مشخص شد آن صحنه پنالتی نبوده است. در بازی پرسپولیس و نساجی هم ایوب کلانتری بازیکن نساجی به علت اعتراض و تأخیر بیش از حد روی زدن ضربه کرنر توسط داور با کارت زرد جریمه شد. در آن مسابقه، پس از اینکه خطای مسعود شجاعی روی مهدی ترابی گرفته شد، کاپیتان سابق تیم ملی با اعتراض‌های مداومش توسط داور با کارت زرد جریمه شد. داور در آن بازی به عیسی آل‌کثیر مهاجم پرسپولیس هم کارت داد که آن هم به دلیل اعتراض به تصمیم داوری بود. ضمن اینکه پس از اینکه داور به یحیی گل‌محمدی تذکر داد که به تصمیماتش اعتراض نکند، با ادامه‌دار شدن این اعتراضات، چند دقیقه بعد سرمربی پرسپولیس را با کارت زرد جریمه کرد.
محرومیتی که باعث اخراج از تیم شد
این گونه اعتراض‌ها در هفته سوم نیز ادامه پیدا کرد و در بازی شهرخودرو مقابل نفت مسجدسلیمان، پس از اعتراضات چندباره اکبر میثاقیان سرمربی شهر خودرو به عملکرد داور، دقیقه 18 کارت زرد گرفت. در بازی استقلال و تراکتور داور پنالتی به سود آبی‌پوشان اعلام کرد که وریا غفوری آن را از دست داد ولی کاپیتان استقلال که در بازی با هوادار پنالتی‌اش به اشتباه تکرار شده بود، معتقد بود که این پنالتی هم باید تکرار شود و به خاطر اعتراض به این موضوع اخطار گرفت. در بازی آلومینیوم و پرسپولیس، حسین پورحمیدی دروازه‌بان اراکی‌ها به خاطر اتلاف وقت کارت گرفت. در بازی گل گهر و نساجی نیز ساکت الهامی سرمربی قائمشهری‌ها با اعتراض و دریافت کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج شد. این در حالی است که او در دیدار نهایی جام حذفی دو فصل قبل هم در قامت سرمربی تراکتور مقابل استقلال با کارت قرمز بنیادی‌فر اخراج شده بود که محرومیت 6 ماهه او را در پی داشت و همین محرومیت باعث شد تا او از سرمربیگری سرخپوشان تبریزی قبل از شروع لیگ بیستم کنار برود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7764/10/590823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها