به انگیزه احراز هویت یکی از شهدای گمنام

نامت مثل نور روشن است


  اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
کوله‌بار خستگی بر شانه دل بود و من
هفت وادی تشنگی تا فهم منزل بود و من
عقل در کار من و دل باز حیران مانده بود
عشق اما پا به پا در خدمت دل بود و من
از آن هنگام که هابیل به دست قابیل کشته شد، دست تقدیر مظلومیت را در سرنوشت انسان رقم زد، شهادت اوج این مظلومیت بود و از همان زمان شهادت تقدیر تاریخی انسان شد. تقدیری ازلی و ابدی که همچون امواج خروشان دریا، زندگی را تلاطم می‌بخشد و تازگی و طراوت می‌دهد و فلسفه خلقت و حجت الهی زندگی را یادآور می‌شود.
براستی به حیات بدون شهادت اندیشیده‌ایم؟! به اینکه اگر شهادت نبود چه می‌شد؟ اگر شهادت نبود پشت زمین زیر بار کژی‌ها و نامردمی‌ها خم می‌شد، اگر شهادت نبود ظلم و فساد و تباهی همه جا کرسی اقتدار برپا کرده بود، اگر شهادت نبود خورشید حقیقت در پس ابرهای تیره و تار سیاهی‌ها، شهوات و خودخواهی‌ها پنهان می‌ماند و زمین از گرمی و روشنایی‌اش برای همیشه محروم می‌گشت.
ولی چنین نشد و از همان هنگام که کینه، حقه، حسد، خودپرستی و شهوت در درون قابیل سربرآورد، شهادت نیز از فطرت خداجو و حقیقت‌طلب و ظلم‌ستیز انسانی قد برافراشت و صف حق و باطل را از هم جدا کرد و این‌گونه بود که شهادت تقدیر تاریخی انسان شد.
پس از فراغت از کار روزانه صفحه پیام‌های تلفن همراهم را می‌گشایم تا پیام‌های ارسالی را ببینم. در میان پیام‌ها، پیام شخص ناشناسی توجهم را جلب می‌کند. سلام! ... هستم از روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با توجه به احراز هویت یکی از شهدای مدفون در باغ موزه دفاع مقدس فردا صبح آیین تکریم این شهید با حضور خانواده شهید برگزار می‌شود....
پیام، یاد دوستان مفقودالاثرم را در خاطرم زنده می‌کند و فرصتی است تا میان این روزهای خاکستری با آن روزهای آفتابی پیوندی ایجاد کنم؛ بموقع درمحل برگزاری مراسم حاضر می‌شوم. خانواده شهید وجمع زیادی زودتر از موعد آمده‌اند و دور قبر شهید حلقه زده‌اند. بلندگو درحال پخش نوحه‌ای از زبان مادر شهید است؛ اما افسوس مادر شهید جمال محمدشاهی 6 ماه قبل، پیش از آنکه فرصت یابد بر سر قبر فرزندش حاضر شود، به دنبال پدر شهید درگذشته است و اینک برادران و تنها خواهر شهید زائر قبر شناخته شده‌اش هستند. ازدحام جمعیت نشان از وفاداری مردم قدرشناس از جانفشانی‌های شهدا دارد. در میان شرکت‌کنندگان چندین جانباز 70 درصد به چشم می‌آیند که در سوگواری خانواده شهید را همراهی می‌کنند. سردار شیخی جانشین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در میان جمعیت می‌یابم و توضیحات وی را در ارتباط با موضوع شناسایی شهید و سایر مسائل می‌شنوم. به گفته سردار شیخی، پیکر شهید جمال محمدشاهی که هنگام دفن گمنام بوده در اردیبهشت سال 1390 همراه 7 شهید دیگر در محل فعلی به خاک سپرده می‌شوند. در این فاصله یکی از شهدای گمنام مدفون در این محل شناسایی و اخیراً هویت شهیدجمال محمدشاهی نیز شناسایی شده است. سردار شیخی می‌افزاید؛ بسیجی شهید محمدشاهی در سال 62 در عملیات والفجر 4 و هنگام آزاد‌سازی دره شیلر به شهادت رسیده و در جست‌و‌جوی شهدا، پیکرش درمحل اجرای این عملیات در خاک عراق کشف وبه صورت گمنام در این محل دفن می‌شود که خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده هویت این شهید به دست آمده است. سردار شیخی در ارتباط با کشف هویت بقیه شهدای گمنام مژده می‌دهد که این کار شدنی و در دست اقدام است که در شرایط جدید شتاب قابل توجهی به خود گرفته است. وی در همین ارتباط می‌افزاید: در دوره جدید شناسایی هویت شهدای گمنام که مدت آن کوتاه تر شده تاکنون چند شهید هویت شان شناسایی شده و در آینده این کار با سرعت بیشتری تا شناسایی همه شهدای گمنام ادامه خواهد یافت. وی گفت: کمیته جست‌و‌جو با تلاش مستمر در بیرون از خاک کشور در حال یافتن باقی مانده پیکر شهدای مفقود و شناسایی هویت آنان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7764/12/590859/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها