هنرمندان در فضای مجازی


صفحه مجازی این روزهای اهالی فرهنگ وهنر بیشتر حال و هوای انتشار آثارشان را دارد و از روزهای ملال‌آور کرونایی که سینماها و سالن‌های تئاتر بسته بودند فاصله زیادی گرفته است. موضوع انتشار فیلم‌ها و تئاترها و نیز نشست‌های ادبی و شاعرانه از جمله موضوعاتی است که در ذیل می‌خوانید.
چهره‌ها
مصطفی جلالی فخر پزشک ومنتقد سینما در صفحه‌اش با انتشار عکسی از مجله فیلم امروز نوشت: کتاب آخر حمیدرضا صدر، از قیطریه تا اورنج کانتی را به سختی و ظرف یک هفته تمام کردم. از بس تکان‌دهنده، عریان و تلخ بود. نمونه چنین کتابی را تا به حال نخوانده بودم. شرح لحظات و روزهای دشوار زندگی با سرطان متاستاتیک، با کمترین امیدواری به معجزه بهبود. فقط مردگان از مرگ نمی‌ترسند. صدر بدون هیچ ملاحظه یا حتی هدفی اجتماعی، صرفاً خودش را در بی‌پرده‌ترین شکل ممکن به مخاطب عرضه می‌کند و عجیب‌تر این که در چنین شرایطی توانسته یک متن ادبی خواندنی و سرشار از جزئیات خلق کند. در شماره آبان‌ماه «فیلم امروز» مطلب نسبتاً مفصلی درباره این کتاب نوشته‌ام و امیدوارم بخوانید.

هوشنگ‌گلمکانی هم پس از سال‌ها رفاقت و صمیمیت با صدر، با اندوه و افسوسی دوچندان به‌دلیل رنجش و قهر چند ساله و بعد بیماری و فقدانش، درباره‌اش نوشته. از آن مطالب دلی و غیرمنتظره‌ای شده که هر چند‌سال یک بار می‌نویسد و خواندنی ‌است.

گلاب آدینه کارگردان و بازیگرتئاتر و سینما با انتشار پوستر نمایش «بانوی محبوب من» که خود کارگردانی آن را برعهده دارد، خبر اجرای این تئاتر را برای مخاطبانش در صفحه خود گذاشته است. این نمایش از 20 آبان ماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت. پوستر نمایش با طراحی محمدصادق زرجویان انجام شده و نوی سنده نمایشنامه آلن جی لرنر است و گلاب آدینه نیز متن را بازنگری کرده است. در این تئاتر بازیگران بسیاری ایفای نقش خواهند کرد. اما بازیگران اصلی آن عبارتند از:«رضا عمرانی، نورا هاشمی، جلیل فرجاد، امیر غفارمنش، میلاد رمضانی(ورجاوند)، شبیر پرستار، مرتضی امینی‌تبار، گلشید بحرایی و... .»

مهتاب کرامتی بازیگر سینما در صفحه خود با انتشار پوستر فیلم صحنه‌زنی نوشت: «با بیداری دوباره سینماها؛«صحنه‌زنی» از ۲۴ آذرماه راهی اکران پاییزی می‌شود. این فیلم به کارگردانی علیرضا صمدی، تهیه کنندگی مجید رضابالا و سرمایه‌گذاری مسعود و مجید زارع در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر توانست سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی را دریافت کند.این فیلم روایتی متفاوت از معضلی اجتماعی را بیان می‌کند.در خلاصه کوتاهی از این فیلم سینمایی آمده است: اسد سر دسته یک باند خلافکاری است که با ورود لیلا به زندگی‌اش، همه چیز به یکبار تغییر می‌کند.»
در این فیلم مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، پیام احمدی‌نیا، لیندا کیانی، محمد نادری، فرزانه سهیلی، سیامک ادیب، غزاله جزایری و مجید صالحی، اشکان صادقی و حمیدرضا نعیمی، امید روحانی و آتش تقی‌پور، بازی می‌کنند.

عبدالحکیم بهار مروج کتابخوانی سیستان و بلوچستانی در استوری خود با انتشار عکسی از بچه‌های سیستان و بلوچستان مطلبی از صفحه کتابخانه خانگی روستایی استوری کرده: «به مناسبت هفته کودک بچه‌های کتابخانه خانگی درمسجد تازه ساخت گرکز دور هم جمع شدند تا لحظات شادی را همراه هم در کنار دوستان کانون پرورش فکری بسازند.بچه‌ها کتاب خواندند، بازی و شادی کردند.
این هفته برای همه ما تلنگری است نسبت به کودکی و درباره حقوق کودکان‌مان آگاه‌تر و برای اتفاق‌های بهتر برای دنیای کودکی تلاش بیشتری کنیم. مثل همیشه به ساختن‌های خوب در حوزه کودکان امیدواریم. امیدواریم کتابخانه‌های خانگی روستایی را گسترش دهیم و با کودکان بیشتری کودکی را تجربه کنیم.»

علی دهباشی نویسنده و سردبیر مجله بخارا در صفحه خود درباره نشست با غفران بدخشانی شاعر معاصر افغانستانی نوشته است:«دویست و چهارمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفت‌و‌گو با غفران بدخشانی شاعر معاصر افغانستانی که در ساعت نه و نیم صبح پنجشنبه سیزدهم آبان ۱۴۰۰ در محل کتابفروشی فرهنگان قریب برگزار می‌شود. در این مراسم که با حضور شاعر خواهد بود صادق دهقان، مژگان نظری و علی دهباشی درباره آثار بدخشانی صحبت خواهند کرد و سرانجام شاعر سروده‌هایی از خود را خواهد خواند.به علت رعایت قوانین بهداشتی و شیوع کرونا این مراسم به‌صورت مجازی و به‌صورت زنده در نشانی‌های ارائه شده پخش می‌شود.این شاعر تاکنون چندین کتاب با مضمون‌های ادبی و پژوهشی به چاپ رسانده است که از جمله آنها می‌توان به «بهار بیداری»، «من ایرانم»، «نقدی بر ساختار نظام سیاسی در افغانستان»، «پشه‌های دُردی‌کش» اشاره کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7764/12/590862/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها