295 بیمار پروانه ای در دادگاه مطرح کردند

امریکا مسئول مرگ بیماران «ای بی»


گروه حوادث: جلسه علنی رسیدگی به پرونده دعوای حقوقی بیماران پروانه‌ای علیه ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت امریکا به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه دارویی این بیماران برگزار شد.
به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، قاضی پورمریدی ریاست شعبه 55 دادگاه حقوقی تهران صبح دیروز درابتدای جلسه گفت: این جلسه دادگاه با شکایت ۲۹۵ نفر از بیماران‌ «ای بی» علیه ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی و دولت امریکا در خصوص خسارت‌های ناشی از تحریم‌های دارویی و تبعات آن در بحث اختلال دارویی و دسترسی بیماران تشکیل شده است.
وی ادامه داد: پیش از این نیز یک جلسه غیرعلنی تشکیل شده بود که به‌دلیل درخواست خانواده بیماران و خود بیماران این جلسه با حضور آنان تشکیل شده است. دادخواست این ۲۹۵ نفر تقریباً همه استان‌های کشور را دربر می‌گیرد و دادگاه جنبه حقوقی، خسارت‌های بدنی و درمانی به خانواده‌ها و خسارت‌های تنبیهی را بررسی خواهد کرد.
این شکایت از طریق وزارت امور خارجه و دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران همچنین از طریق پست برای آمریکا ارسال شده اما هیچ لایحه دفاعی از سوی آمریکا ارسال نشده است البته دفاعی هم در برابر این مردم مظلوم ندارند.
قاضی پورمریدی در ادامه بیان کرد: سازنده این داروها که در پی تحریم‌های امریکا به بیماران‌« ای بی» نمی‌رسد یک شرکت سوئدی است که در پی تحریم‌های جنایتکارانه دولت امریکا، این اقدام صورت می‌گیرد و باعث شده از سال ۹۰ تا ۹۸ پانزده نفر از این افراد جان خودشان را از دست بدهند. خسارت‌هایی که به این افراد وارد شده خسارت‌های بدنی، فرصت از دست رفته مثل کار، ازدواج و... است که می‌تواند مورد دادخواهی قرار بگیرد.
رسول تقدسی یکی از دو وکیل ۲۹۵بیمار «ای بی» بیان کرد: خواسته ما از دادگاه، تقاضای صدور حکم علیه دولت ایالات متحده امریکا، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت سابق امریکا و وزیر سابق خزانه‌داری امریکا است که به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در اعمال تحریم‌هایی مداخله داشتند. به استناد بیش از ۵۰ معاهده و میثاق‌های بین‌المللی، تقاضای اخذ خسارات مادی و معنوی ارائه شده است. این وکیل ادامه داد: ما از دادگاه تقاضا داریم تا این پرونده را از منظر حقوقی و خسارت‌های مادی و معنوی که به موکلان من وارد شده است و همچنین خسارت‌های تنبیهی مورد بررسی قرار دهد.
این وکیل افزود: موکلین من بیماران ای‌ بی هستند و برای اینکه دردشان کم شود نیاز به پانسمان‌هایی دارند که باید از شرکتی سوئدی تهیه کنند، این شرکت سوئدی اعلام کرده است بواسطه تحریم‌های اقتصادی امریکا این نوع پانسمان‌ها را به ایران نمی‌فرستند و بواسطه این اقدام موکلین من از آن روز درد و رنج فراوانی تحمل می‌کنند که قابل بیان نیست. این پرونده کاملاً حقوقی است و اگر امریکا جنگ می‌خواهد این جنگ نیست و موکلین من کودک هستند.
این وکیل با بیان اینکه بودجه وزارت بهداشت امریکا ۵۷۴ میلیارد دلار است که قابلیت افزایش ۶۷ میلیارد دیگر را نیز دارد، افزود: چطور به شهروندان خودشان و بودجه‌ای که برای آنان در نظر گرفته‌اند اینقدر توجه شده است، اما برای شهروندان ما ممانعت‌هایی را ایجاد کرده‌اند.
در ادامه جلسه دادگاه مدیرعامل مؤسسه خانه «ای‌بی» که یک مؤسسه غیر انتفاعی است و به‌صورت خیریه اداره می‌شود، گفت: من خود نیز پدر یکی از بیماران ای‌بی هستم و این درد و رنجی را که آنان می‌کشند، حس می‌کنم.
سید حمیدرضا هاشمی با بیان اینکه ۹۵۰ بیمار در ایران وجود دارد که از این بیماری درد فراوانی می‌کشند، گفت: این بیماری یک بیماری شایع در کل جهان است و بالغ بر ۸۰ کشور دنیا از این پانسمان استفاده می‌کنند و باید واردات داشته باشند، اما امروز بواسطه تحریم‌های امریکا دیگر شاهد ورود این نوع پانسمان به کشورمان نیستیم. وی افزود: از سال ۲۰۱۸ زمانی که به دلایل تحریم این پانسمان‌ها به کشور وارد نشد شاهد فوت 15 بیمار ای‌بی بوده‌ایم.
مدیرعامل این سازمان خیریه ادامه داد: این پانسمان اولین نیاز بیماران است تا از درد و رنج فراوانشان کم شود. یک بیمار حق حیات دارد و فقط به‌علت اینکه پانسمان وجود ندارد دچار این همه رنج می‌شود. دولت امریکا که خود را مهد جهان می‌داند چرا چنین اقدامی انجام می‌دهد!
وی با اشاره به یکی از بیماران ای‌بی، گفت: این بیمار (مرتضی) ۳۰ سال سن دارد، مرتضی مدرسه می‌رفته است و درس می‌خوانده، اما بواسطه این بیماری پای راستش را از دست داده است و سپس دستش را قطع کرده‌اند. مرتضی و امثال مرتضی‌ها و خانواده‌های آنان دچار رنج فراوانی هستند و حق زندگی از آنها سلب شده است. هاشمی ادامه داد: من علاوه بر اینکه از امریکا و اشخاص حقیقی و حقوقی که باعث شده‌اند، این پانسمان‌ها به کشورمان نیاید تا از درد این بیماران کم کند، شکایت دارم از برخی از مسئولان کشور که به بیماران خاص توجه ندارند نیز شکایت دارم و خواستار آن هستم تا آنها نیز دادگاهی شوند.
در ادامه این جلسه هادی کیخسروی یکی از بیماران ای‌بی در جایگاه قرار گرفت و گفت: من هادی کیخسروی متولد ۱۳۷۰ از سبزوار هستم و بیش از ۳۰ سال سن دارم و در رشته کارشناسی ارشد حقوق تحصیل می‌کنم و به نمایندگی از بیش از ۹۰۰ بیمار در اینجا حضور دارم تا از حقوق آنها دفاع کنم و به سیاستمداران می‌گویم بیماران پروانه‌ای جایی در سیاست ندارند؛ جنایتکاران پانسمان‌ها را تحریم کرده‌اند.
در ادامه جلسه دادگاه یکی از بیماران ضمن تشکر از دادگاه و حمایت‌های خانه‌ ای بی، گفت: از سال ۱۳۹۴ خانه‌ ای بی‌ تأسیس شد و ما دور هم جمع شدیم که در روند بهبودی روحیه ما بسیار کمک کرد، متأسفانه از ماه مه ‌۲۰۱۸ ارسال پانسمان‌ها برای ما به‌دلیل تحریم امریکا قطع شد و به‌دلیل کمبود پانسمان‌ها از خرداد سال ۱۳۹۹ یکی از پاهایم را از دست دادم.
میلاد مرادی یکی از دو وکیل پرونده به نیابت از ۲۹۵ نفر از بیماران پروانه‌ای گفت: عدم دسترسی به پانسمان موجب تشدید بیماران پروانه‌ای می‌شود و باعث بعضی از سرطان‌ها درون بدنشان می‌شود، عدم وجود پانسمان‌ها باعث قطع عضو بیماران‌ ای بی‌ شده و اعضای قطع شده به هیچ وجه قابل جبران نیستند.
وی افزود: کار امریکا با بیماران‌ ای بی‌ چیزی غیر از تروریسم اقتصادی نیست، تمامی بیماران خاص، به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا دارو برایشان وجود ندارد، دولت امریکا که در تمامی مجامع بین‌المللی حرف از انسانیت می‌زند، در قبال ایران انسانیت آنها کجاست؟ تحریم‌های امریکا مانع از دست یافتن بیماران پروانه‌ای به حقوق اولیه‌شان شده است. قاضی پورمریدی گفت: دادخواست‌های مطرح شده نشان دهنده شهامت بیماران‌ ای بی‌ است و از قوه قضائیه و رسانه‌ها به‌خاطر انعکاس آن قدردانی می‌کنم.
وی در پایان با بیان اینکه ما یک دادگاه بین‌المللی و با ماهیت جهانی هستیم تأکید کرد: ظرف یک هفته آینده در صورتی که لوایح تکمیلی ارائه شود رأی متناسبی صادر خواهیم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7764/1/590905/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها