سکوت امریکا، تبریک مقاومت


ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در بحرین مستقر است درباره شکست عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط امریکا در دریای عمان سکوت پیشه کرد. به گزارش فارس، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین در پاسخ به خبرگزاری رویترز درباره اظهار نظر درباره این خبر سکوت پیشه کرد و گفت که گزارش‌ها درباره این حادثه را مشاهده کرده است اما اطلاعاتی برای ارائه در اختیار ندارد.
«مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا اما  در پاسخ به سؤالی درخصوص تقابل ایران و امریکا مدعی شد: ایران خواهان رویارویی آشکار با ما نیست چرا که نتیجه را می‌داند و طرف بازنده آن‌ها خواهند بود. ارتش امریکا آماده است هرآنچه را که رئیس‌ جمهوری در قبال ایران دستور دهد، اجرا کند. وی بدون اشاره به ماجراجویی‌های امریکا در آب‌های خلیج فارس و اقدامات ثبات‌زدای نیروهای این کشور در خاورمیانه گفت: ایران منافع ما را تهدید می‌کند و اگر از ما خواسته شود آماده پاسخ هستیم.
یک مقام امریکایی نیز به شرط عدم افشای نام در گفت‌وگو با نیوزویک مدعی شد: «ما ادعای ایرانی‌ها مبنی بر اینکه آنها مانع بازپس‌گیری کشتی توسط ما شدند را رد می‌کنیم. این اتفاق هفته پیش افتاد. نیروهای دریایی در خلیج عمان، توقیف این نفتکش توسط نیروهای دریایی ایران را تماشا کردند.»
وی اضافه کرد: «ما هفته گذشته به دلیل برخی حساسیت‌ها جزئیات این حادثه را منتشر نکردیم،  اما حالا ایرانی‌ها مسأله را به سمت ما برگردانده‌اند و می‌گویند مانع از آن شده‌اند که ما آن کشتی را توقیف کنیم در حالی که کاملاً روشن است که نیروهای ما داشتند بر اوضاع نظارت می‌کردند.»
همزمان کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین ضمن تبریک اقدام  سپاه علیه تجاوز دریایی امریکا، اعلام کردند، ایران امروز معادله درگیری جدیدی را تثبیت کرد که عنوان آن «نه به استکبار، هیمنه و تجاوز امریکایی» در منطقه است. در این پیام آمده:  دشمنان امت تنها زبان مقابله و برخورد برابر را می‌فهمند همان کاری که امروز سپاه جمهوری اسلامی ایران با نیروی دریایی امریکا کرد. جاه‌طلبی‌ها و طمع‌های امریکا و غرب به ثروت امت و تجاوز به حقوق آن در برابر اصرار ایران برای به شکست کشاندن تمام این توطئه‌ها از بین خواهد رفت.
قدردانی وزیر نفت از سپاه
عملیات مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران برای بازپس گرفتن نفتکش ایران و ناکام گذاشتن امریکایی‌ها در سرقت نفت ایران، با استقبال کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و بازتاب گسترده در رسانه‌های بین‌المللی همراه شد. اعضای هیأت دولت و نمایندگان مجلس نیز به نوبه خود به این اقدام افتخارآفرین واکنش نشان دادند.  به گزارش تسنیم، جواد اوجی وزیر نفت ساعتی پس  از انتشار خبر در پیامی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌دلیل نجات نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی امریکایی قدردانی کرد. در بخشی از متن پیام او آمده بود: دشمنان مردم ایران وقتی با چشم دیدند که خادمان مردم ایران در دولت سیزدهم با اراده پولادین و بدون تعلل مصمم به شکستن حلقه سخت محاصره تحریم‌ها هستند و نتیجه این اراده فرزندان ملت را در افزایش صادرات نفت و میعانات و فرآورده‌های ایران مشاهده کردند و دیدند از طرق دیگر نمی‌توانند جلوی این عزم ملی را سد کنند، در آخرین حربه به سراغ یکی از راه‌حل‌های قدیمی خود که سابقه تاریخی طولانی هم در آن دارند، رفتند. وزیر نفت با بیان اینکه این حربه نیز با هوشیاری، اراده و شجاعت فرزندان جان بر کف ملت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بویژه در نیروی دریایی سپاه کارگر نیفتاد، گفت: چنین اتفافاتی تأثیری جز راسخ‌تر کردن عزم خادمان مردم در دولت سیزدهم برای غلبه بر محدودیت‌های دشمنان نخواهد داشت.
روایت رسانه‌های خارجی
برخورد قاطع سپاه پاسداران با دزدی دریایی امریکا در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. رویترز، عرب‌نیوز، دیلی اکسپرس، جروزالم‌پست، اسپوتنیک و راشاتودی از جمله رسانه‌هایی بودند که این خبر را بازتاب دادند. اسپوتنیک نوشت: بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز چهارشنبه موفق شد تلاش امریکا برای دزدی دریایی نفت ایران را ناکام بگذارد. روزنامه اسرائیلی جروزالم‌ پست هم معترف شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یک عملیات منحصربه‌فرد امریکا را تحقیر کرد و از دزدی دریایی نفت ایران جلوگیری کرد. روزنامه  صهیونیستی ‌هاآرتص هم با اعلام خبر این رویداد،  نوشت که کشتی امریکایی در رویارویی با قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجبور به ترک صحنه شده است. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز در صفحه نخست خود به این موضوع پرداخت و نوشت: ایران تلاش امریکا برای مصادره نفتکش خود در دریای عمان را ناکام گذاشت. این رسانه سعودی نوشت: نیروهای امریکایی از بالگردها و کشتی‌های جنگی برای ممانعت در مسیر نفتکش ایرانی استفاده کردند اما با شکست مواجه شدند. المیادین هم  ضمن انتشار جزئیات کامل عملیات سپاه پاسداران اشاره کرد که این رویداد سومین تلاش ناکام امریکایی‌ها طی دو هفته اخیر بوده است و نیروهای ایران به رفتار غیر حرفه‌ای امریکا در آب‌های ایران واکنش نشان دادند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7764/2/590910/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها