«ایران» از حضور معاون اول در میان زلزله‌زدگان پس از دستور رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد

التیام درد، شروع فوری بازسازی


گروه سیاسی- محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری که اوایل نخستین شب زلزله استان هرمزگان به بندرعباس رسید، تا 4 بامداد در مناطق زلزله‌زده حضور یافت، با زلزله‌زدگان گفت‌وگو و از مصدومان حادثه عیادت کرد؛ برنامه‌ای سنگین که در طول آن، هم خسارت‌ها تاحدودی برآورد شد و هم گامی بود برای کاهش آلام زلزله‌زدگان. صبح روز بعد –یعنی دوشنبه- نیز ستاد بحران هرمزگان با حضور او تشکیل شد تا هماهنگی‌ها برای امداد و کمک به حادثه دیدگان با حضور و ریاست دومین مقام قوه مجریه انجام شود. این همه، پاسخی بود به خواست و دستور رئیس جمهوری خطاب به معاون اول خود.
آیت‌الله رئیسی، یکشنبه گذشته، ساعتی پس از وقوع زلزله، در جلسه هیأت دولت از محمد مخبر خواسته بود«در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی بموقع و بخوبی انجام می‌شود.» مخبر هم پس از پایان جلسه دولت راهی شد و در نخستین ساعات شب به بندرعباس رسید. او پس از ورود به استان هرمزگان گفت «از لحظه ای که رئیس جمهوری از وقوع زلزله مطلع شدند، دستورات متعددی را به دستگاه‌های مختلف دادند و از من خواستند که در نخستین فرصت به استان سفر کرده و از نزدیک مسائل را بررسی و تصمیمات فوری برای رسیدگی به زلزله‌زدگان اتخاذ کنیم.» مخبر اضافه کرد: «برای جبران خسارات و آسیب‌های وارد شده تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد و امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم مسائل و مشکلات مردم زلزله‌زده را مرتفع کنیم.»
 حضور در منطقه گیشان و آب شیرین
زلزله ۶.۴ درجه ای در مقیاس امواج درونی زمین، ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه یکشنبه گذشته استان هرمزگان را لرزاند و مرکز آن نیز، منطقه فین در این استان بود. از این رو، بیشترین خسارت‌ها به مناطق حاشیه‌ای استان، از جمله مناطق روستایی وارد شد و مخبر هم نخستین بازدیدهای میدانی خود را به این مناطق اختصاص داد. به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری که در این سفر از سوی وزیران بهداشت و نیرو همراهی شد، پس از ورود به بندرعباس، نخست از مناطق زلزله‌زده گیشان و آب‌شیرین بازدید کرد و از نزدیک در جریان آسیب‌ها و خسارات وارد شده به خانه‌های مردم و زیرساخت‌ها قرار گرفت.
او همچنین با حضور در ورزشگاه شهدای خلیج فارس بندرعباس، از روند اسکان اضطراری مردم در این ورزشگاه بازدید کرد. در این بازدید، مخبر ضمن بررسی روند اسکان موقت زلزله‌زدگان، در چادرهای برخی از آنان حاضر شد و ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده، صمیمانه با آنان به گفت و گو نشست.
در جریان این بازدید که تا ساعت ۴ بامداد به طول انجامید، مخبر همچنین به همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس ضمن عیادت از آسیب دیدگان، دستورات لازم را برای رسیدگی فوری به مردم زلزله‌زده صادر کرد. مخبر به همراه وزرای نیرو و  بهداشت و آموزش پزشکی، از مناطق زلزله‌زده منطقه فین، به عنوان مرکز وقوع زلزله هم بازدید کرد. مطابق گزارش‌ها، این بازدید درحالی صورت گرفت که به دلیل ریزش کوه مسیر بندرعباس-حاجی آباد، رفت و آمدها هنوز به شکل عادی برنگشته و با مشکل مواجه بود.
 برگزاری نشست ستاد بحران هرمزگان با حضور معاون اول رئیس جمهوری
 پس از بازدیدها، نشست ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان با حضور معاون اول رئیس جمهوری، استاندار هرمزگان، وزرای نیرو و بهداشت و دیگر مسئولان ارشد کشوری و استانی برگزار شد. در این نشست، گزارش‌ها از آخرین وضعیت زیرساختی مقابله با بحران استان از سوی مدیران تشریح شد. معاون اول رئیس جمهوری هم در این نشست، با تأکید بر اینکه باید ظرف چند روز آینده آثار زلزله بر زندگی مردم را به صورت فوری ساماندهی کنیم، گفت: باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند به زندگی عادی ادامه دهند و برای امور دیگر نظیر ساخت و سازها باید با بسیج امکانات در دراز مدت اقدامات لازم صورت گیرد و دولت نیز کمک‌ها و پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهوری، مخبر با قدردانی از مسئولان استانی و کشوری که بموقع و جهادگرانه در مناطق زلزله‌زده حاضر شدند، از استاندار هرمزگان خواست ظرف چند روز آینده، گزارشی جامع از برآورد خسارات وارده تدوین و به دولت ارائه دهد تا تصمیمات لازم با حضور مسئولان ذیربط اتخاذ شود.
او با اشاره به بازدید خود از مناطق زلزله‌زده و با بیان اینکه خوشبختانه گلایه ای مبنی بر کمبود چادر وجود نداشت، اضافه کرد: اما لازم است با فوریت نسبت به تأمین تغذیه و سایر کمبودهای مردم زلزله‌زده اقدام شود، چراکه به دلیل تخریب برخی منازل مسکونی امکان تهیه غذا و پخت و پز برای مردم وجود ندارد.
او همچنین از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواست با در نظر گرفتن فصل سرما و احتمال بارندگی، با سرعت نسبت به تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده اقدام کند و علاوه بر آن باید هرچه سریع‌تر خسارات وارد شده به اسباب و وسایل مردم را نیز جبران کنیم.
حل شدن سریع مشکل آب و برق روستاهای زلزله‌زده به ویژه در بخش فین، راه‌اندازی پایگاه امدادی راهداری‌ها در برخی روستاها، بازسازی پل‌ها و راه‌های مواصلاتی آسیب دیده، تعمیر فضاهای آموزشی، وصل شدن اینترنت برای ادامه تحصیل دانش آموزان و در نهایت جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان، دیگر دستورها و درخواست‌های معاون اول رئیس جمهوری از دستگاه‌های مختلف بود.
پس از این نشست نیز مخبر به همراه وزیر نیرو و استاندار هرمزگان از آب شیرین کن صد هزار مترمکعبی غرب بندرعباس بازدید کرد و با توضیحات مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان از ظرفیت این آب شیرین کن مطلع شد.
بیش از 3 هزار واحد مسکونی باید نوسازی شود
همچنین مجیدی جودی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن که دیروز در منطقه لافت هرمزگان حضور یافته بود به «ایران» گفت: ارزیابی  اولیه ما نشان می‌دهد  با توجه به بافت غیرمقاوم اغلب واحدهای روستایی این منطقه باید حداقل 3 تا 3 هزار و 500 واحد را تخریب کرده و از نو بسازیم.
به گفته وی به دنبال زلزله عصر یکشنبه در لافت هرمزگان حدود 6 هزار واحد مسکونی در 30 روستای منطقه  از 20 تا 100 درصد دچار آسیب شده‌اند که بیشترین آسیب‌ها مربوط به 3 روستا می‌شود.
وی همچنین گفت با مصوبه دولت اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات ساخت مسکن به مالکان واحدهای آسیب دیده شروع می‌شود. در حال حاضر کمک بلاعوض به مالکان واحدهای زلزله زده 70 میلیون تومان و تسهیلات ساخت معادل 150 میلیون تومان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7774/2/591851/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها