وزارت خارجه:

اموال بلوکه شده ایران در حال آزاد شدن است


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از آزاد شدن تدریجی اموال بلوکه شده ایران خبر داد.
به‌گزارش «ایران»، خطیب‌زاده در نشست خبری روز گذشته با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در توضیح آخرین وضعیت سه‌ونیم میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران با خودداری از ارائه جزئیات تأکید کرد که ایران منابع متعددی در خارج دارد که در حال آزادسازی تدریجی است. خطیب‌زاده ورود کالاهای اساسی به کشور را نشان دهنده آزاد شدن اموال بلوکه شده‌ای دانست که به گفته او تنها هم از یک منبع نبوده‌اند.
در سال‌های اخیر میلیاردها دلار از اموال ایران به‌دلیل شرایط تحریمی در کشورهای دیگر بلوکه شده است که مقام‌های کشور درصدد آزادسازی و برگرداندن این اموال به ایران بوده‌اند. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری پس‌از آغاز دوره مسئولیت خود به بانک مرکزی دستور داد آزادسازی ارزهای خارج از کشور را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهد که به گفته سخنگوی وزارت خارجه این امر از ماه‌های گذشته بتدریج در حال اجرایی شدن است.
گروسی به تهران دعوت شده است
همچنین خطیب‌زاده با اعلام اینکه «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران دعوت شده است، خبرهای منتشره مبنی بر بروز اختلاف نظر جدی میان ایران و آژانس را رد کرد و افزود: ایران تاریخ مشخصی را برای سفر «گروسی» به تهران پیشنهاد کرده است و چنانچه این دعوت با پاسخ مثبت همراه باشد، مدیر کل آژانس بزودی به ایران می‌آید.
خطیب‌زاده این را هم تأکید کرد که مراودات فنی ایران و آژانس در مسیر خوبی در جریان است و مدیر کل آژانس در سفر قریب الوقوعش علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد. دعوت از مدیر کل آژانس برای سفر به تهران در حالی صورت گرفته است که ایران و آژانس بعد از متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی از سوی کشورمان که واکنشی تلافی جویانه به عدم تحقق منافع برجامی اش و اقدامی در چارچوب قانون راهبردی مجلس بود، پیرامون بحث نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دچار اختلاف نظر شدند.
رفتار«بایدن» تحت نظر است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری با یادآوری تاریخ مذاکرات با ایران و 1+4 در هشتم آذرماه عنوان کرد که برخی نکات اختلافی در پایان شش دور مذاکره در وین باقی مانده است و طرفین باید علاوه بر توافق برای رفع همه تحریم‌ها درباره راستی آزمایی و تضمین‌های ضروری هم به نتیجه مشترک برسند.
او با بی‌اهمیت خواندن نقطه شروع مذاکرات به توصیه اخیر «جو بایدن» به وزارت خارجه امریکا برای محدود کردن امکان صادرات نفت ایران اشاره کرد و با بیان اینکه سال‌ها امریکا تلاش کرده ملت ایران را از بازارهای جهانی خارج کند ولی هر روز کمتر نتیجه گرفته است، هشدار داد که رفتار «بایدن» در تهران بشدت رصد می‌شود و براساس همین رفتارها گفت‌وگوها در وین پیش خواهد رفت.
حساسیت نسبت به امنیت و تمامیت ارضی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به مشارکت اسرائیل، امریکا و بحرین و امارات در رزمایش دریای سرخ هم گفت که ایران نسبت به امنیت و تمامیت ارضی و ثبات منطقه و خودش کاملاً حساس است.  او نفس وجود ریشه‌های ناامنی و ترور در منطقه یعنی ورود رژیم صهیونیستی و برخی کشورها با محاسبات اشتباه در معادلات را امری مذموم دانست و تأکید کرد که ایران در سطحی از اقتدار و آمادگی است که همه می‌دانند نباید به مرحله بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه نزدیک شوند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهارات نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مبنی بر اینکه ایران به دنبال نابودی اسرائیل و تسلط بر جهان و راندن جهان به ورطه تاریکی است، مضحک خواند و گفت که این رژیم لکه ننگی برای تمدن بشری است و می‌کشد و ترور انجام می‌دهد و تمام توان خود را گذاشته که هم در سرزمین اشغالی و هم در دیگر کشورها توطئه کند. خطیب‌زاده صدور قطعنامه اخیر در مجمع عمومی را نشان‌دهنده این دانست که چقدر جهان با خوی اشغالگری این رژیم توافق دارد.
بدهی انگلیس به ایران
سخنگوی دستــــــــگاه دیپلـــــــماسی همچنین درباره سفر علی باقری، معاون وزارت خارجه به انگلیس و بحث بدهی این کشور به ایران هم گفت: عمده بحث‌های ما با انگلیس چه در سفر آقای باقری و چه در تماس‌ها موضوعات دوجانبه است و یکی از بندهای دائمی آن بدهی چهار دهه‌ای انگلیس است که متأسفانه هر بار با بهانه‌ای طی چهار دهه گذشته به تعویق افتاده و این بدهی قطعی است و طبق قوانین محلی انگلیس و دادگاه باید توسط دولت انگلیس پرداخت شود و این یکی از بندهای همیشگی گفت‌وگوهاست و آن را پیگیری کرده‌ایم.
تمایل اعراب به رابطه با سوریه
خطیب‌زاده درباره تمایل برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به رابطه با سوریه و از جمله امارات عربی متحده با بیان اینکه سوریه یکی از کنشگران بسیار مؤثر در جهان عرب بوده است، افزود: «حذف سوریه از جهان عرب نه تنها ممکن نبوده بلکه آنهایی که در این راستا تلاش کردند جهان عرب و منطقه را تضعیف کردند».
او گفت که جای خوشحالی دارد که کشورها به صورت پنهان و امروز هم پذیرفتند واقعیت‌های روی زمین به صورت آشکار ایجاب می‌کند روابط خود را با سوریه به عادی‌سازی می‌رسانند، این به نفع همه ملت‌های منطقه است. جمهوری اسلامی ایران از این روند نه تنها استقبال می‌کند، بلکه تمام تلاش خود را می‌کند این روند تسریع شود و کشورهای عرب و سوریه مجدداً روابط خودشان را از سر بگیرند.

برش

توصیه‌ روسیه درباره مذاکرات آتی وین

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین  طرفین مذاکرات را به جلوگیری از پیچیده شدن مذاکرات برجام فراخواند. به گزارش ایسنا،‌ میخائیل اولیانوف درباره از سرگیری مذاکرات در وین در صفحه توئیترش نوشت: در آستانه ازسرگیری آتی مذاکرات وین درباره برجام، خودداری از اقدامات و اظهاراتی که می‌تواند جست‌وجوی [راهکاری برای] عادی‌سازی وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها را پیچیده کند، بسیار حائز اهمیت است. مذاکرات در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیأت امریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن [خرداد] برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد. دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر [۸ آذر] از سرگرفته خواهد شد. ایران تأکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های امریکا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7774/3/591854/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها