خاورمیانه


العبادی، گزینه احتمالی صدر برای نخست‌وزیری عراق

رسانه‌های عراقی خبر دادند، احتمال دارد «حیدر العبادی»، گزینه نهایی جریان صدر برای نخست‌وزیری این کشور باشد.
به گزارش ایسنا به نقل از عربی 21، در صورتی که هیأت هماهنگی شیعیان عراق، موسوم به «چهارچوب هماهنگی شیعیان» با تمدید نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی موافقت نکند، رهبر جریان صدر نام حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق این کشور را به عنوان کاندیدای توافقی تصدی پست نخست‌وزیری عراق پیشنهاد می‌کند. شبکه «یو تی‌ وی» عراق نیز در همین ارتباط به نقل از منابع سیاسی خبر داد، صدر در این تماس خطاب به العبادی گفته است، اگر چهارچوب هماهنگی شیعیان نامزدی مصطفی الکاظمی را برای دور دوم نپذیرد راه دوری نمی‌روم و شما نامزد ما برای ریاست دولت بعدی هستید. با این حال برخی از صدری‌ها مخالف چنین چیزی هستند. از جمله محمود الزجراوی، از رهبران جریان صدر و نماینده سابق پارلمان، در رابطه با نامزدی العبادی توسط صدر گفت: موضوع نامزد توافقی پس از هر دوره انتخابات مطرح می‌شود. این به معنای چند دسته شدن تصمیم ملی در پارلمان است که با دیدگاه عراقی‌ها که در صندوق‌های رأی بیان می‌شود، مطابقت ندارد. از همین رو باید دید شانس العبادی برای تصدی این پست با توجه به چنین مخالفت‌هایی تا چه اندازه است. در همین ارتباط علی البیدر، کارشناس مسائل عراق تأکید می‌کند: یک وتوی کردی و سنی درباره العبادی وجود دارد چرا که گروه‌های سنی در عراق او را متهم به دست داشتن در ربودن فرزندانشان در جریان عملیات آزادسازی عراق از لوث داعش می‌کنند و او را مقصر اصلی این اتفاقات می‌دانند. وی افزود: همچنین این امکان وجود دارد که نخست‌وزیری العبادی در داخل احزاب شیعه و از سوی نوری المالکی رهبر ائتلاف «دولت قانون» وتو شود. به همین دلیل احتمال دارد العبادی از شرایط توافقی برخوردار نباشد.

عقب‌نشینی بخشی از نیروهای سعودی از <سقطری> یمن

تنها چند روز بعد از عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از حدیده، منابع رسانه‌ای خبر دادند، شماری از واحدهای نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در جزیره سقطری یمن نیز عقب‌نشینی کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «الخبر الیمنی»، هنوز مقصد بعدی تیپ ارتش سعودی مشخص نشده است اما انتظار می‌رود که این نیروها به خاک عربستان بازگردند همان‌طور که اخیراً در اقدامی مشابه، تیپ نظامی ائتلاف سعودی مستقر در عدن به عربستان بازگشتند. بر اساس این گزارش، روند عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از یمن به بهانه بازاستقرار در برخی مناطق دیگر به عنوان مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی کامل ریاض از یمن ادامه دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7774/4/591862/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها