نگاهی به برخی برنامه‌های بیست و نهمین هفته دوره ملی کتاب

تدارک ویژه برای میهمانداری از یار مهربان


مریم شهبازی
خبرنگار
بیست و چهارم آبان ماه، روز کتاب و کتابخوانی با شروع دوره دیگری از هفته کتاب همراه شد، رویدادی علمی- فرهنگی که به بیست و نهمین ایستگاه برپایی‌اش رسیده و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی از سراسر کشورمان شاهد برنامه‌های متنوعی خواهند بود؛ برخی از این برنامه‌ها از سوی خود اهالی کتاب و تشکل‌های ادبی و بخش اعظمی هم از سوی متولیان فرهنگی برگزار می‌شوند.

فراهم کردن مقدمات برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب
قبل از هر اشاره‌ای به ویژه برنامه‌های این روزها بد نیست خبری درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سال آینده بخوانید؛ در تازه‌ترین اظهارنظر علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران (مؤسسه مجری برپایی نمایشگاه‌های کتاب کشورمان)، او از آماده‌سازی مقدمات برای برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ به صورت فیزیکی خبر داد.
هرچند که یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ در گفت‌وگویی که به تازگی با «ایران» داشته تأکید کرده که شرایط برآمده از شیوع بیماری کرونا امکان پیش‌بینی در این زمینه را گرفته است. خواه ناخواه امکان برگزاری فیزیکی این نمایشگاه در سال آینده منوط  به تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا است. امسال نمایشگاه کتاب تهران بنابر ضرورت‌ها همچنان به شکل مجازی و در زمستان پیش رو برگزار می‌شود.

تخفیف‌های وسوسه انگیز کتابفروشی‌ها
از بحث سرنوشت نمایشگاه کتاب سال آینده که بگذریم، یکی از اتفاقات شیرین مناسبت‌های اینچنینی ارائه تخفیف‌های قابل توجه از سوی ناشران و به ویژه کتابفروشان است. با این که فضای مجازی شرایطی برای ارتباط مستقیم ناشران با جامعه کتابخوان را فراهم کرده اما همچنان تأکید حتی خود اهالی نشر بر خرید کتاب از کتابفروشی‌هاست.
 اما بازگردیم به بحث تخفیف‌ها. گشت و گذاری میان صفحات ناشر- کتابفروشان یا  کتابفروشی‌ها کافی است تا به انبوهی از تشویق‌ها برای خرید همراه با تخفیف روبه‌رو شویم. در این بین آنهایی که از فضای مجازی هم غفلت نکرده‌اند شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطبان، بویژه از طیف نوجوان و جوان دارند.
«انتشارات طوطی»، بخش کودک و نوجوان نشر فاطمی از تخفیف 15 درصدی آثار خود و از طرفی ارسال رایگان کتاب خبر داده است. متولیان کتابفروشی و نشر ثالث تخفیف بیشتری، برابر با 30 درصد را اعلام کرده‌اند. این تخفیف تنها به کتاب‌های ثالث محدود نشده، با مراجعه به هریک از کتابفروشی یا حتی سایت آن می‌توانید از آن بهره ببرید. برخی فروشگاه‌های کتاب همچون فروشگاه اینترنتی «سوره مهر» هم برای تشویق هرچه بیشتر به مطالعه، دست به معرفی برخی آثار خود زده‌اند. این معرفی‌ها برای آنهایی که بدون در دست داشتن فهرست از پیش نوشته شده قدم به کتابفروشی‌ها گذاشته یا سری به سایت‌های فروش می‌زنند راهنمایی خوبی خواهد بود.
در کنار تخفیف‌های کتابفروشان، این روزها تا پایان هفته کتاب می‌توان شاهد تخفیف 20 درصدی طرح پاییزه کتاب هم بود، البته برای بهره‌مندی از این یارانه، سقف خرید 300 هزار تومانی در برابر ارائه کد ملی در نظر گرفته شده است.
با این حال برخی کتابفروشی‌ها و ناشر کتابفروشان پای فراتر از این طرح ملی گذاشته و بنابر امکانات خود اعلام کرده‌اند که بدون درنظر داشتن هیچ سقفی می‌توان از آنها خریداری کرد.
این روزها، همان طور که اشاره شد در سراسر کشورمان شاهد برنامه مختلفی، هم برای طرح مشکلات نشر و به منظور برنامه‌ریزی برای حل آنها هستیم و هم برنامه‌هایی با هدف تشویق هرچه بیشتر به کتابخوانی و جلب توجه عموم مردم به این یار قدیمی است که طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری در اختیارتان خواهیم گذاشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7774/15/591883/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها