هنرمندان در فضای مجازی


این روزها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحت تأثیر برپایی هفته ملی کتاب رنگ و بوی دیگری گرفته، از صحبت درباره تازه‌های نشر گرفته تا حتی تخفیف کتابفروشی‌ها در این ایام. با این حال روال انتشار مطالبی درباره تازه‌های دیگر تولیدات فرهنگی و حتی برنامه‌های اکران سینما نیز همچنان برقرار است.

وداع با بنیان‌گذار و رئیس دانشکده خبر
روز گذشته خبر درگذشت «حبیب سنگتراش» منتشر شد، مردی که در حیطه نظام دانشگاهی از جمله چهره‌های اثرگذار کشورمان به شمار می‌آید. تنها نگاهی به کارنامه کاری‌اش کافی است تا نام او را در میان نسل مؤسسین جهاد دانشگاهی و البته از حامیان این مجموعه در مسئولیت‌های مختلفی که در وزارت علوم برعهده داشته دید. زنده‌یاد حبیب سنگتراش بنیان حوزه بین‌الملل دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) را بنا نهاد و نقشی اساسی در فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه ایفا کرد. از جمله مسئولیت‌هایی که طی این سال‌ها برعهده داشته می‌توان به ریاست جهاد دانشگاهی تربیت معلم، مدیرکلی اداری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، عضویت در سپاه قدس؛ بنیانگذار و رئیس دانشکده خبر، مسئولیت دفتر خبرگزاری‌های ایرنا و مهر منطقه‌ای جنوب شرق آسیا، مسئولیت‌های متعدد در دانشگاه تربیت معلم، مسئولیت امور بین‌الملل دانشگاه علم و فرهنگ و پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد. سنگتراش صبح دوشنبه، بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری با زندگی وداع گفت.

چهره‌ها
حسین فدایی حسین، نمایشنامه‌نویس و مدرس تئاتر خبر از برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی تئاتر داده است؛ البته این کلاس برای علاقه‌مندان ساکن قم تشکیل شده و محل برگزاری آن هم حوزه هنری استان قم است. این دوره آموزشی برای علاقه‌مندان مربیگری تئاتر و فعالیت نمایشی با کودکان و نوجوانان است. کلاس به شکل حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود. از جمله سرفصل‌های مطرح این کلاس، آشنایی با اصول فعالیت نمایش تئاتری، شناخت عناصر نمایش و تئاتر، ارزیابی، تحلیل و نقد فعالیت آموزشی اشاره کرد. در صفحه این هنرمند نکاتی حتی درباره منابع آموزشی مورد استفاده برای تدریس هم آمده است.
هومن سیدی، بازیگر سینما و تلویزیون مطلبی درباره انصراف سازندگان سریال قورباغه از داوری در جشن حافظ نوشته که در بخشی از آن آمده: «همراه با تهیه کننده تصمیم به توقف داوری برای قورباغه در همه رشته‌ها گرفتیم. ضمن عرض تبریک به همه همکاران برای نامزدی در جشن حافظ و با احترام به برگزار‌کنندکان این جشن قدیمی، نگارش متن انصراف بدون هیچ توضیحی برای مخاطب، کاری دشوار و سخت بود اما ناگزیر که باید نگاشته می‌شد.» او در ادامه حتی گفته که شاید روزی همه چیز روشن‌تر از اکنون شود اما فعلاً از ارائه هر توضیحی خودداری کرده است. همچنین صفحه منتسب به سریال «قورباغه» هم خبر انصراف سازندگان قورباغه از داوری در جشن حافظ را منتشر کرده است.
آیدا پناهنده، کارگردان و سینماگر هم مطلبی از صفحه سینما تیکت را درباره اکران فیلم سینمایی«زاوالا» منتشر کرده است. بر اساس این خبر آغاز اکران این فیلم از 24 آذرماه خواهد بود. در بخشی از این نوشته آمده: «در جلسه یکشنبه گذشته شورای صنفی نمایش مصوب شده که فیلم زاوالا به کارگردانی ارسلان امیری از تاریخ یاد شده در سینماهای سراسر کشور اکران شود.» زاوالا از جمله فیلم‌هایی است که تاکنون حضورهای موفق جهانی زیادی داشته و هفت جایزه از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سی و ششمین هفته منتقدین فیلم ونیز، فدراسیون منتقدین فیلم(فیپرشی) و فانتاستیک فست امریکا دریافت کرده است. پوریا رحیمی، بازیگر سینما، تئاتر. تلویزیون هم استوری مشابهی درباره زمان اکران این فیلم منتشر کرده است.
مجید قیصری، نویسنده‌ای که بیش از همه او را به نوشته‌هایی در حیطه ادبیات جنگ و دفاع مقدس می‌شناسیم مطلبی درباره یک چالش فرهنگی از صفحه «انتشارات شهرستان ادب» را به اشتراک گذاشته است. در صفحه این مؤسسه و در مطلب مذکور آمده: «در هفته کتاب و کتابخوانی، شما علاقه مندان این حوزه می‌توانید در این هفته با استوری کردن بریده یکی از کتاب‌های ما با ذکرنام، نام نویسنده و #تگ کردن صفحه #انتشارات_شهرستان_ادب، برنده یکی از سه جایزه 150 تومانی اعتبار خرید شوید. همراهانی که صفحه عمومی ندارند می‌توانند بعد از گذشت 24 ساعت، تصویر استوری خود را برای صفحه این مؤسسه در اینستاگرام ارسال کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7774/16/591897/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها