رئیس جمهوری در جلسه رأی اعتماد وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ملاک‌های تعیین مسئولان و مدیران در دولت سیزدهم تأکید کرد

ملاک شایستگی است نه رفاقت، نه قرابت، نه روابط


رئیس جمهوری کشورمان که برای دفاع از وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود در خلال سخنرانی خود عملکرد دولت را در 83 روزی که از رأی اعتماد نمایندگان به وزرا و تشکیل رسمی کابینه گذشته است، تشریح کرد. به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این سخنان با یادآوری ابراز امیدواری‌اش در روز اخذ رأی اعتماد کابینه به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و همکاری مجلس و دیگر نهادها حل شود، تأکید کرد که امروز از همیشه نسبت به حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها امیدوارتر است. رئیس جمهوری با بیان اینکه کارهای زیادی در دست اقدام است که باید گزارش آنها به نمایندگان ملت و مردم عزیزمان داده شود، تأکید کرد که تمرکزش در تبیین تلاش‌ها و اقداماتی که دولتش در راستای بهبود شرایط عمومی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم انجام داده بر کارهای انجام شده است و نه کارهای در دست انجام. اقدامات دولت در حوزه مهار کرونا و جهش در روند واکسیناسیون، سامان دادن به وضعیت ارز و مسکن، فعال ساختن دیپلماسی در خدمت اقتصاد و تبیین اهداف و نتایج سفرهای استانی رئیس جمهوری و اعضای دولت از جمله مواردی بود که در گزارش آیت‌الله رئیسی مطرح شد که به تفصیل در پی می‌آید.

تأمین 100 میلیون دوز واکسن
دولت سیزدهم در شرایطی مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفت که آمار مبتلایان و کشته‌شدگان بر اثر کرونا ایران را به یکی از بحرانی‌ترین کشورهای جهان از این حیث تبدیل کرده بود.
شرایطی که با گذشت نزدیک به صد روز به‌کلی تغییر کرده است. رئیس جمهوری در این باره با اشاره به اقدامات دولت برای واکسیناسیون عمومی گفت: امروز شاهدیم با تأمین ۱۰۰ میلیون دوز واکسن برای صیانت از جان مردم گام مثبتی برداشته شد، اگرچه خطر مرتفع نشد اما گام بسیار خوبی بود. هم در جهت رساندن دارو به مردمی که در صف دارو ایستاده بودند و هم از جهت رفع نگرانی مردم درباره دسترسی به واکسن، امروز به لطف خدا شرایط متفاوت شده است.

خروج دیپلماسی  از انفعال
رئیس دولت سیزدهم از فعال کردن تعاملات بین‌المللی بویژه اولویت دیپلماسی و با همسایگان در این مدت خبر داد و گفت: وضعیت و شرایط کاملاً نشان می‌دهد امروز مسأله تعامل بین‌الملل شرق و غرب فرقی ندارد.
کشورهایی که امروز می‌خواهند روابط و تعامل توأم با حفظ احترام و عزت با جمهوری اسلامی داشته باشند، در رابطه با این کشورها روابط از حالت انفعال خارج شده و حالت فعال گرفته است.

10 استان در 3 ماه
آیت‌الله رئیسی با اعلام اینکه در ۸۳ روز گذشته به یک سوم استان‌های کشور سفر کرده است، به دفاع از این رویکرد مدیریتی دولت پرداخت و گفت: سفر به استان‌ها برای من باوجود همه حرف‌هایی که در گوشه و کنار زده می‌شود مغتنم است. زیرا دولت در جریان مسائل نه فقط در سطح ملی بلکه در سطح استان‌ها قرار می‌گیرد. او با بیان اینکه باید ۶ روز وقت در سطح ملی و یک روز حداقل برای استان‌ها گذاشته شود، گفت: ما باید از نزدیک با مسائل، پروژه‌های نیمه تمام، مشکلات مردم در مناطق مختلف آشنا شویم و مدیران ما حس بیشتری پیدا کنند و کار را با حساسیت بیشتری پیگیری کنند و اگر عمری باقی بود در دور دوم سفرها پیگیر آنچه گفته شد و آنچه تصویب شد، خواهیم بود. رئیس جمهوری سپس با تأکید بر اینکه هدف غایی دولتش توجه به دغدغه‌های مردم و گره‌گشایی از مشکلات کشور است، مسأله مهم کشور را افزایش امید در مردم دانست و گفت: امروز مسأله ارتباط یک نماینده با وزیر و اینکه از چه کسی خوشم می‌آید و از چه کسی خوشم نمی‌آید، نیست. مسأله مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده و من و شما باید این امید و سرمایه اجتماعی را افزون کنیم.

تعامل با نمایندگان مردم
رئیس جمهوری در ادامه سخنانش پیشرفت کشور را نیازمند همکاری، همراهی و همدلی بین دولت و مجلس دانست و با بیان اینکه میزان ارتباط موجود با نمایندگان را کافی نمی‌داند، گفت: هر پنجشنبه نشست‌ها و جلساتی را با نمایندگان استان‌ها برگزار می‌کنیم که در این جلسات دغدغه‌ها و مشکلات و درخواست‌های مردم و سازوکارهای پاسخگویی به این مسائل مطرح شده است.
 رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در جریان سفرهای استانی بیش از آن‌که تریبون در اختیار وزرا باشد در‌اختیار نمایندگان استان بوده تا به نمایندگی از مردم مشکلات را مطرح کنند، گفت: البته من این را کافی نمی‌دانم و لازم است که در اسرع وقت نشستی با نمایندگان برگزار کنیم که من هم در آن حضور داشته باشم و نمایندگان مسائلی را که احیاناً در نشست‌های استانی مطرح نشده
مطرح کنند.

پرداخت حقوق کارکنان بدون استقراض
آیت‌الله رئیسی با اشاره به نگرانی‌هایی که در دولت قبل نسبت به کیفیت و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت وجود داشت، گفت: امروز به لطف خدا با گذشت۸۳ روز از عمر این دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، آنچه که دولت در زمینه پرداخت‌ها و حقوق و دستمزد باید انجام دهد، در زمان خود انجام شد.
وی در ادامه افزود: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدها و منابع مالی ارزی و ریالی با موفقیت در حال اجرا است و با گام‌هایی که این روزها برداشته می‌شود نگرانی‌ها نسبت به منابع کاهش یافته و در ارتباط با کالای اساسی و ذخایر هم نگرانی وجود ندارد. رئیسی به کلید خوردن اقدامات دولت در حوزه مسکن و اشتغال از جمله طرح «جهش ملی مسکن» که دولت برای تأمین مسکن اقشار ضعیف جامعه آغاز کرده است، گفت: در بسیاری از شهرستان‌ها بحث زمین و پیگیری‌ها برای ساخت در حال انجام است. شورای عالی اشتغال تشکیل و در آن تقسیم کار شد و برنامه مشخصی هم تدوین شد و در مسیر اجرا است.

رئیس جمهوری همچنین در ادامه از آماده شدن سند تحول دولت سیزدهم با استفاده از اسناد بالادستی و سیاست‌های نظام خبر داد و گفت این سند ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا از نقد، نظر و اصلاحیه‌های آنها نیز استفاده کنیم. آیت‌الله رئیسی با یادآوری اینکه این سند پس از تصویب برای دولت قابل استناد خواهد بود از نمایندگان خواست تا نقد، نظر و نگاه اصلاحی خود را به دولت منعکس کنند.
دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه به عنوان یکی از دغدغه‌های نمایندگان در بودجه 1401 تحقق یافته است، افزود: بودجه ۱۴۰۱ را در تعامل با مجلس می‌بندیم. برخی اعضای کمیسیون ما با بعضی اعضای کمیسیون مجلس باهم روی لایحه بودجه کار می‌کنند چون می‌خواهیم مجلس مطلع باشد در بودجه ۱۴۰۱ چه می‌خواهیم بکنیم.
وی در ادامه با یادآوری اینکه دشمن می‌خواهد هر روز ما را مأیوس کند و ما باید مردم را امیدوار کنیم و این امری است که نه در شعار، بلکه در عمل اتفاق می‌افتد، یادآور شد: بزرگانی چون حاج قاسم روحیه «ما می‌توانیم» را داشتند و تجربه می‌گوید بسیاری از مسائل با همکاری دولت و مجلس حل می‌شود و زندگی مردم هر روز رونق می‌یابد و مشکلات مردم کاهش می‌یابد.

جلسه رأی اعتماد
مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد نداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نشستن  مسعود فیاضی بر کرسی وزارت آموزش و پرورش مخالفت کردند. به گزارش ایرنا، وزیر پیشنهادی از مجموع ۲۶۰رأی مأخوذه، ۱۴۰ رأی مخالف، 5 رأی ممتنع و تنها 115 رأی موافق به دست آورد.
در ابتدای جلسه رئیس جمهوری در سخنانی به دفاع از صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی پرداخت و با یادآوری اینکه  بعد از ۱۰ سال شورای‌عالی آموزش و پرورش به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شده تا همه ظرفیت‌های دولت در خدمت آموزش و پرورش قرار گیرد و اجرای سند تحول آموزش و پرورش به طور جدی دنبال شود، گفت: علاوه بر تدین، تقوا و آن شرایط کلی که هر کسی که در نظام جمهوری اسلامی کار می‌کند باید برخوردار باشد، شاخص‌هایی چون آشنایی با مسأله آموزش و پرورش، آشنایی با آموزش، آشنایی با پرورش، آشنایی با سازمان و ساز و کار آموزش و پرورش در کشور و داشتن روحیه تحولی برای اجرای سند تحول را در ایشان می‌بینم.
در ادامه رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در سخنانی از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خبر داد و گفت: به‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص‌های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است. در ادامه نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. احمد محرم زاده یخفروزان نماینده اهر و هریس، سید کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا، حجت‌الاسلام محمد باقری نماینده بناب و محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جایگاه مخالف وزیر پیشنهادی نطق کردند. نداشتن سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی، در زمره خانواده آموزش و پرورش نبودن و برخی ابهام‌هایی که در فضای مجازی علیه فیاضی مطرح شده بود، از عمده دلایل نمایندگان مخالف بود.
علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس، عباس گودرزی نماینده بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی، موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی نمایندگانی بودند که به دفاع از وزیر پیشنهادی پرداختند. رویکرد تحول‌گرایانه در برنامه وزیر پیشنهادی، تسلط کافی و لازم او  نسبت به مشکلات وزارت آموزش و پرورش و داشتن راه حل برای این مشکلات از جمله مواردی بود که موافقان بر آن تأکید داشتند. اما در نهایت استدلال‌های متعدد نمایندگان موافق در پاسخگویی به ابهامات و ایراداتی که از سوی مخالفان مطرح شده بود سبب رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نشد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از عدم رأی موافق نمایندگان با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و کلیدی  است  و به همین دلیل در دو دوره دولت‌های قبل نیز همیشه وزرای آموزش و پرورش پیشنهادی در رأی‌گیری‌ها دچار چالش شده‌اند، از رئیس جمهوری خواست در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.
بر اساس قانون از فرصت سه ماهه معرفی وزیر آموزش و پرورش تنها یک هفته باقی مانده است و رئیس جمهوری باید ظرف یک هفته برای معرفی فرد دیگری برای تصدی مسئولیت این وزارتخانه اقدام کند. طی سه ماه نخست علیرضا کاظمی سرپرست این وزارتخانه بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7775/2/591972/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها