رئیس سازمان اداری و استخدامی: دستگاه‌ها برای ثبت اطلاعات 15 روز فرصت دارند

پرداخت حقوق کارمندان در آبان مشروط شد


گروه اقتصادی: ماجرای شفافیت حقوق در دستگاه‌های دولتی به ایستگاه پایانی خود رسید. درحالی که همواره حقوق‌های نجومی و نامتعارف طی سالیان اخیر با انتقادات زیادی همراه شده، قرار است با ثبت اطلاعات حقوقی تمام کارکنان دولت و نهادهای عمومی، فیش‌های حقوقی زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار گیرد. حال پرداخت حقوق آبان‌ماه کارکنان دولت به ثبت اطلاعات دقیق آنها در سامانه پاکنا مشروط شده است. برای اینکه پرداخت حقوق کارکنان متوقف نشود، بالاترین مقام دستگاه‌هایی که هنوز اطلاعات را وارد نکرده‌اند باید برای ثبت حداکثر تا 15 روز تعهد کتبی بدهند.در همین راستا، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: از شنبه ۲۹ آبان بالاترین مقام مربوط به حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی، باید تعهد کتبی بدهد که تا ۱۵ روز دیگر اطلاعات کارکنان تکمیل شود. در قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده است از خرداد باید پرداخت حقوق بر اساس سامانه پاکنا پرداخت شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.به گزارش صدا و سیما، میثم لطیفی معاون رئیس جمهور با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: این قانون به شفافیت حقوق و مزایا کمک می‌کند. اهتمام لازم بین مدیران اجرایی برای اجرای این طرح نبوده است؛ البته زیرساخت‌ها در همان سال به نوعی ایجاد شده و متأسفانه با گذشت زمان ادراک بی‌عدالتی بین همکاران ما در دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا کرده است.وی تصریح کرد: باید قانون اجرا شود و قانون تکلیف را مشخص کرده است. مسأله‌ای که الان با آن مواجه هستیم موضوع اجراست نه ضعف قانون. حقوق کارمندان دولت قطع نمی‌شود و همکاران ما از روز 26 آبان به صورت ۲۴ ساعته در حال تعامل با دستگاه‌های مستقیم هستند که حقوق کارمندان قطع نشود. یعنی قبل از اول آذرماه فهرست اطلاعات کارکنان را باید داشته باشیم که مجوز به سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت حقوق صادر شود.وی افزود: به همه دستگاه‌ها اعلام شده که تا پایان همین ماه فرصت دارند اطلاعات کارکنان خود را در سامانه‌ای که ثبت شده است منتقل کنند. وی اظهار کرد: طی این پنج سال کوتاهی صورت گرفته است، ولی سعی می‌کنیم این اطلاعات را تکمیل کنیم. اگر دستگاه‌های اجرایی شنبه برای تعهد مراجعه کنند ما یکشنبه دستور پرداخت را می‌دهیم.
از ۱۵۱ دستگاه اصلی، ۱۷ ارگان هیچ اطلاعاتی ثبت نکرده‌اند
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: ۱۵۱ دستگاه اصلی در سامانه احصا شده است که ۱۷ دستگاه هیچ اطلاعاتی وارد نکردند و ۴۰ دستگاه هم بالای ۸۰ درصد وارد کردند. البته استثناهایی مانند نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی و سازمان‌های امنیتی وجود دارد که موظفند سامانه‌ای برای خودشان ایجاد کنند.وی ادامه داد: وزارت نیرو، وزارت امور خارجه و بانک سپه اطلاعات خود را کامل وارد کرده‌اند. نهاد ریاست جمهوری اسلامی اطلاعات را تقریباً خوب وارد کرده است ولی تا کامل شدن فاصله دارد. مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات شرایط خوبی ندارند و الان اطلاعاتی نداریم. از صندوق کارآفرینی امید هیچ اطلاعاتی نداریم. در گمرک اطلاعات کمی داریم. از سازمان حسابرسی و بانک مرکزی تقریباً اطلاعات زیادی نداریم. سازمان خصوصی‌سازی و سازمان غذا و دارو و برخی دانشگاه‌های دولتی، بخشی از پارک‌های علم و فناوری و بعضی از زیرمجموعه‌های وزارت ورزش اطلاعات را وارد نکردند.
فیش حقوق محرمانه نیست
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: طی سه هفته اخیر یک فیش حقوقی با مهر محرمانه منتشر و دستگاه اجرایی از خبرنگار شکایت کرد که حکم ابطال شد و از رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه تشکر کردم چون محرمانه نبود. در ماده ۲۹ آمده است که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عمومی مردم فراهم شود.وی ادامه داد: بنا داریم فاصله بین حقوق کارکنان دولت کم شود. در دنیا فاصله حقوق و دستمزد کارکنان دولت ۳ تا ۴ برابر است. الان در قانون ۱۴۰۰ این فاصله ۱۵ برابر است در حالی که در قانون خدمات کشوری آمده که حقوق ثابت و پرداختی‌های مستمر حداکثر باید ۷ برابر باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7777/6/592116/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها