تجمع زاینده رود الگوی مطالبه گری نتیجه محور


گروه سیاسی/ دیروز مردم اصفهان برای زنده نگه داشتن هویت خود- زاینده‌رود- با برگزاری تجمعی بزرگ، صدای مطالبه خود را درباره لزوم مدیریت منابع آبی به گوش مسئولان دولت رساندند.  تجمعی نجیب که با پخش سرود ملی آغاز شد و به دور از آنکه اجازه اغتشاش، حاشیه یا صدمه زدن به اموال عمومی به سودجویان داده بشود، متن پیام خود را منتقل کرد. معاون اول رئیس‌جمهور نیز پیش از اتمام تجمع به مطالبه اصفهانی‌ها پاسخ داد و در دستوری ویژه خطاب به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، خواستار حضور مستقیم مسئولان ارشد میان مردم اصفهان برای پیگیری خواسته‌های آنان شد.
اقدام درستی که در مقایسه با برخی رفتار‌های مسئولان دولت‌های پیشین در نادیده‌گرفتن مطالبات مردمی، از یک سو نشان از عزم دولت سیزدهم در مشارکت دادن مردم در امور کشور و به رسمیت شناختن مطالبات آنهاست و از سوی دیگر اطمینان خاطر مردم برای شنیده شدن صدای مطالبات آنها و حل مشکلاتشان را به‌دنبال دارد. در همین راستا، اقدام دولت و همچنین صدا‌وسیمای مرکز اصفهان در پوشش زنده این تجمع و پخش آن از طریق شبکه خبر، با واکنش مثبت کاربران فضای مجازی دنبال شد. یک کاربر توئیتر نوشت: «امروز مخبر به‌صورت زنده با مردم اصفهان صبحت می‌کنه.
اگه زودتر اتفاق می‌افتاد خیلی بهتر بود، اما نفس حرکت خیلی مبارکه. اینکه به مردم این پیام منتقل بشه که حرف شما رو می‌شنویم و دیده می‌شید و ان‌شاءالله در مرحله بعد به یک عمل مثبت منجر بشه قدم بسیار مثبتیه.»
کاربری دیگر اظهار کرد: «مسأله اصفهان به سادگی روان‌کردن آب در زاینده‌رود نیست و پیچیدگی‌ها و نکات خاص خودش را دارد اما می‌توان از این بلوغ در اعتراض چه در میان مردم و کشاورزان، چه در نوع واکنش صداوسیما و رسانه‌های رسمی به «سادگی» لذت برد.»
یک کاربر دیگر نیز با انتشار ویدیویی از سخنرانی نماینده کشاورزان متحصن اصفهانی در مرزبندی مقتدرانه با جریانات رسانه‌ای تفرقه افکن، نوشت: «کشاورزان اصفهانی که ١٢روزه تو زاینده‌رود بدون هیچ گونه درگیری و تشنج برای گرفتن حقابه‌شون تحصن و اعتراض کردن، این‌طور دارن با اون آشوبگرایی که همیشه اعتراضات رو به خشونت می‌کشن اتمام حجت می‌کنن! حالا که صداشون به مسئولان رسیده و به حقشون نزدیک شدن نباید اعتراضشون به آشوب تبدیل بشه.» اگرچه بسیاری دوست دارند از هر مطالبه‌ مردمی سوء‌استفاده کنند تا هم مشکل حل نشود و هم فاصله‌ای میان دولت و مردم بیندازند اما گوش شنوای دولت و همچنین نجابت و مرزبندی مردم در این فضای روانی، می‌تواند تبدیل به الگویی شود تا فضای مطالبه گری به دور از حواشی سیاسی و امنیتی در مسیر درست به نتیجه مطلوب برسد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7777/2/592177/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها