بازگشت تماشاگران؛ اتفاق ویژه هفته پنجم لیگ برتر 21 بعد از 21 ماه

زنده بـاد هوادار


حامد جیرودی/ مدت نسبتاً زیادی گذشت تا به زندگی عادی برگردیم. روزهایی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا با سختی‌های زیادی همراه شد و این سختی برای فوتبال و فوتبالدوستان با دوری هواداران از ورزشگاه‌ها شکل گرفت. 25 بهمن 1398 آخرین روزی بود که شاهد هیاهوی هواداران در ورزشگاه‌ها بودیم؛ روزی که 5 بازی ابتدایی هفته بیستم لیگ برتر نوزدهم برگزار شد و پرتماشاگرترین آن دیدار پارس جنوبی - ماشین‌سازی در ورزشگاه تختی جم بود که 6 هزار تماشاگر داشت. پس از آن به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع و 3 بازی پایانی همین هفته بدون تماشاگر برگزار شد. پس از آن تمام بازی‌های هفته بیست و یکم هم بدون تماشاگر برگزار شد و در ادامه لیگ تعطیل و با وقفه‌ای 4 ماهه روبه روشد. در ادامه و تیرماه 99 مسابقات 9 هفته پایانی هم بدون تماشاگر پیگیری شد تا شاهد رقابت‌هایی بدون روح باشیم. دیگر صدایی واقعی از روی سکوها شنیده نمی‌شد و تنها صداهایی ضبط شده در دقایقی پخش می‌شد تا بلکه از این طریق کمی هیجان ایجاد شود. اما مگر می‌شد؟ اتفاقی که در لیگ بیستم هم شاهد آن بودیم تا یک فصل کامل مسابقات بدون حضور هواداران برگزار شود. در حالی که 4 هفته از لیگ برتر 21 را هم پشت سرگذاشته‌ایم، دیروز پس از یک سال و 9 ماه و 5 روز بالاخره این طلسم شکست. در روزهای گذشته صحبت‌های ضدونقیضی درخصوص بازگشت هواداران از هفته پنجم لیگ برتر وجود داشت تا اینکه ظهر دیروز سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات تأیید کرد که دیدار استقلال - نساجی با حضور هواداران برگزار می‌شود:«مجوز حضور 5 هزار تماشاگر در استادیوم آزادی صادر شده که 500 نفر متعلق به نساجی است و تنها از در شرقی می‌توانند وارد استادیوم شوند. هواداران استقلال هم 4500 نفر خواهند بود که باید در سامانه خرید بلیت اقدامات لازم را انجام بدهند. این افراد حتماً باید ماسک داشته باشند. در غیر این صورت از ورود آنها ممانعت به عمل خواهد آمد. اگر تماشاگران رعایت کنند مطمئناً تعداد آنها برای دیدارهای آینده افزایش پیدا می‌کند در غیر این صورت همین تعداد هم از بازی‌های آینده مجوز حضور پیدا نخواهند کرد و روال به گذشته باز خواهد گشت.» او ساعاتی پیش از آغاز بازی اعلام کرد که سامانه فروش بلیت براساس کد ملی، افراد واکسن‌زده را بررسی می‌کند:«تماشاگرانی که به ورزشگاه می‌روند نمی‌توانند کنار یکدیگر بنشینند. یعنی سامانه به تماشاگران بلیت با شماره‌ صندلی‌های کنار هم نمی‌فروشد.» در هرحال دیروز تعدادی از هواداران استقلال موفق شدند جزو اولین‌هایی باشند که پس از 21 ماه دوباره حس و حال ورزشگاه را تجربه می‌کنند. گرچه تصاویر و ویدیوهای منتشر شده نشان می‌داد که اوضاع چندان مرتب و منظم نبوده و ازدحام جمعیت باعث شد چند نفر به هنگام ورود زیر دست و پا بمانند! در این میان باید از مسئولان مربوطه پرسید که واقعاً هماهنگی برای ورود 5 هزار هوادار به ورزشگاه اینقدر کار سختی بود که آنها با مشکلات نسبتاً زیادی مواجه شوند؟ با تمام این اوصاف دیروز این تعداد روی صندلی‌های ورزشگاه آزادی نشستند و با تشویق‌های بی‌امان خود یکبار دیگر حال و هوای خاصی به فوتبال بخشیدند؛ گرچه خبری از فاصله‌گذاری اجتماعی نبود و هواداران کنار هم نشسته بودند.
تساوی مدعیان، صدرنشینی آلومینیوم اراک
هفته پنجم لیگ برتر، پنجشنبه با برگزاری 3 بازی آغاز شد. آلومینیوم در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک 2-1 نفت مسجدسلیمان را شکست داد. عماد میرجوان (41) برای نفت و نیما درودی (1+45 -پنالتی) و اسماعیل شریفات (89) برای آلومینیوم گلزنی کردند. شهرخودرو در ورزشگاه ثامن الائمه مشهد برابر ذوب‌آهن 2-1 بازنده شد. میلاد کمندانی (۶۵) برای مشهدی‌ها و سجاد جعفری (۴۱) و عارف رستمی (93) برای اصفهانی‌ها گلزنی کردند. اتفاق عجیبی پیش از این مسابقه رخ داد؛ شاگردان اکبر میثاقیان برای گرم کردن توپ نداشتند. بازیکنان تیم میزبان تنها به حرکات کششی پرداختند و گلرها هم سمت توپ فرضی شیرجه می‌زدند تا بدین شکل برای بازی رسمی گرم شوند! البته مشهدی‌ها در ادامه یک توپ از ذوبی‌ها قرض گرفتند. بازی صنعت نفت و گل‌گهر در ورزشگاه تختی آبادان هم با تساوی بدون گل به پایان رسید. دیروز هم 5 مسابقه دیگر این هفته برگزار شد. پیکان در ورزشگاه انقلاب کرج با گل میلاد احمدی (41) مغلوب فجرسپاسی شد. مس رفسنجان و پرسپولیس در ورزشگاه شهید زینلی سرچشمه برابر هم صف‌آرایی کردند. در این دیدار، یحیی گل‌محمدی همانند دیدار با گل گهر از سیستم 3 دفاعه استفاده کرد. ضمن اینکه بوژیدار رادوشوویچ دوباره درون دروازه قرار گرفت و وحید امیری هم به دلیل خستگی ناشی از بازی‌های ملی، نیمکت‌نشین شد. مسی‌ها بازی را هجومی آغاز کردند و دقیقه 5 با ضربه سر فراز امامعلی تیر دروازه پرسپولیس را به لرزه درآوردند. این اتفاق دقیقه 51 هم افتاد و ضربه سر سیدمهدی حسینی به تیر دروازه پرسپولیس خورد. دقیقه 67 تلاش شاگردان محمد ربیعی به ثمر نشست و ضربه ایستگاهی عقیل کعبی از پشت محوطه جریمه به زیبایی و پس از برخورد با تیر افقی درون دروازه رادوشوویچ قرار گرفت. البته دقایقی بعد برتری میزبان از بین رفت. دقیقه 71 برخورد عیسی آل کثیر با نوشی صوفیانی دروازه‌بان مس را حسن اکرمی داور بازی پنالتی اعلام کرد و مهدی ترابی که پشت توپ ایستاده بود، ضربه را به گوشه دروازه زد تا بازی به تساوی کشیده شود. در ادامه هم تلاش 2 تیم ثمری نداشت و بازی 1-1 به پایان رسید تا پرسپولیسی‌ها 2 امتیاز دیگر را از دست بدهند و برای سومین بازی پیاپی از رسیدن به برد بازمانند. در دیگر دیدار، فولاد در ورزشگاه خانگی با گل حمید بوحمدان (70) از سد هوادار گذشت تا اولین بردش را پس از جدایی ویسی و بازگشت جواد نکونام جشن بگیرد.
از ساعت 18 هم 2 دیدار همزمان برگزار شد که در یکی از آنها، استقلال در ورزشگاه آزادی تهران میزبان نساجی بود. دیداری که به غیر از بازگشت هواداران به استادیوم، با قضاوت علیرضا فغانی برگزار شد تا شاهد یکی از بازی‌های خاص لیگ برتر فوتبال ایران باشیم. آبی‌پوشان در حالی در این مسابقه به میدان رفتند که پس از پیروزی در 3 هفته نخست لیگ برتر، در هفته چهارم مقابل فجرسپاسی به تساوی رسیدند و حالا در پی این بودند که به 3 امتیاز این مسابقه دست پیدا کنند. در مقابل، نساجی در شرایطی به میدان رفت که ساکت الهامی سرمربی خودشان را به دلیل محرومیت در اختیار نداشتند و به تهران آمده بودند تا با کسب نتیجه مطلوب برابر استقلال، از بحران خارج شوند. در نیمه اول این مسابقه بازی پرهیجانی را شاهد بودیم و دو تیم موقعیت‌های خوبی به روی دروازه هم ایجاد کردند که یک بار علیرضا رضایی دروازه‌بان استقلال و چند بار هم علیرضا حقیقی دروازه‌بان نساجی با واکنش‌های خود مانع از باز شدن دروازه‌شان شدند تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد. استقلال نیمه دوم را هم هجومی آغاز کرد و توپ‌های زیادی به روی دروازه قائمشهری‌ها ریخت ولی حاصلی نداشت تا بازی بدون گل خاتمه پیدا کند. در دیگر دیدار همزمان، سپاهان و تراکتور نبردی حساس را در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برابر هم برگزار کردند که این مسابقه با تساوی بدون گل تمام شد تا محرم نویدکیا برابر زوانمیر سولدو سرمربی جدید پرشورها متوقف شود. با این نتایج و توقف پرسپولیس، استقلال و سپاهان، آلومینیوم با 11امتیاز به صدرنشین جدید لیگ برتر
تبدیل شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7777/1/592180/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها