افزایش تنش ها در مرز اوکراین

پوتین: ناتو از خط قرمز عبور کرده است


زهره صفاری/ «ولادیمیر پوتین» در هشداری جدی به غرب برای نادیده گرفتن خط قرمزهای روسیه، تحرکات ناتو را عامل نابودی مکانیزم‌های گفت‌و‌گو با مسکو خواند و خواستار ضمانت امنیتی کامل غربی‌ها به کرملین شد.
به‌گزارش شبکه خبری «الجزیره»، رئیس جمهور روسیه که در نشستی در وزارت خارجه روسیه سخن می‌گفت، در عین حال که برای غرب و در رأس آنها امریکا خط و نشان کشید، با ابراز نارضایتی از روابط با ایالات متحده، از مذاکره با واشنگتن استقبال کرد: «ما همواره نسبت به تسلیحات استراتژیک غرب که می‌تواند تا 20 کیلومتری مرزهای روسیه را نیز به مخاطره بیندازد، نگرانی‌مان را اعلام کرده‌ایم؛ اینها همان خط قرمزهای ماست که شرکای غربی‌مان باید آنها را درک کنند. در غیر این صورت چطور ما باید آرام بمانیم؟»
اما کشورهای بلوک غرب از تحرکات نظامی چند هفته اخیر روسیه در مرز با اوکراین نگران شده‌اند و همزمان روسیه را متهم به همراهی «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس در تشدید بحران مهاجران در مرز مشترک با لهستان کرده‌اند. این در حالی است که حضور ناوها و کشتی‌های اعضای ناتو در دریای سیاه نیز مسکو را به خشم آورده و بحران در این منطقه را میان مسکو و غرب جدی‌تر کرده است.
با این حال «میرچا جوانا»، معاون دبیرکل ناتو با تأکید بر اینکه تحرکات ناتو در دریای سیاه به منزله تقابل با روسیه نیست، به «رادیو اروپا» گفت: «گرچه روابط غرب و روسیه در پایین‌ترین سطح خود از پایان جنگ سرد قرار دارد اما ما به‌سمت مذاکره با روسیه چه در بعد نظامی و چه سیاسی پیش می‌رویم و تمام تلاش‌مان برای متقاعد کردن مسکو برای بازگشت به شورای ناتو و روسیه ادامه دارد. اما تاکنون روسیه همه درخواست‌های ما را رد کرده است.»
وی درباره شائبه صف آرایی نظامی روسیه در مرز اوکراین و تحرکات تقابلی ناتو در دریای سیاه نیز گفت: «من نمی‌خواهم به شایعات درباره اقدامات نامعمول ارتش روسیه در حوالی مرز اوکراین دامن بزنم اما تأکید می‌کنم که ناتو قاطعانه با هر گونه اقدام تهدید آمیزی مقابله می‌کند.» این اظهارات یک هفته پس از آن گفته شد که «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین  اقدامات نظامی کشورش را برای حفاظت از مرزهای کشورش اعلام کرد و گفت: «تحرکات ارتش روسیه در قلمروی خودش نباید موجب نگرانی کشوری شود». این سخنان به‌منزله هشداری جدی به کشورهای متخاصم بویژه غربی‌ها تلقی شد و نگرانی‌ها را دو چندان کرد.
در این شرایط مقامات ناتو همچنان سیاستمدارانه سعی در توجیه علل مانورهای نظامی‌شان بویژه در دریای سیاه دارند. «جوانا» پس از هشدار جدی کرملین در این باره گفت: «همه اقدامات ما در دریای سیاه یا جناح شرقی ناتو کاملاً دفاعی و شفاف است. سه عضو ناتو –رومانی، بلغارستان و ترکیه- و دو شریک بسیار مهم ما-اوکراین و گرجستان- نیز در این حوزه قرار دارند بنابراین هیچ تعجبی نیست که ما از هوا و زمین در دریای سیاه تحرکاتی داشته باشیم. ضمن اینکه اقدامات ما پس از 2014 کاملاً دفاعی، بازدارنده و به دور از تحریک آفرینی یا ایجاد سوءتفاهمات بوده است.»
به نوشته «اسکای نیوز»، بسیاری از ناظران تقابل غرب و روسیه در برهه فعلی و به عبارتی هفته‌ها پس از خروج شتابزده امریکا، انگلیس و هم‌پیمانانشان از افغانستان را غیرمنتظره نمی‌دانند چراکه ضعف سیاسی در دموکراسی‌های غربی به‌طور مثال در انگلیس و اتحادیه اروپا و تمرکز آنها بر سیاست‌های داخلی و کوتاه مدت، آنها را از اولویت اصلی‌شان که چگونگی اتحاد استراتژیک برای مقابله با چالش‌هایی از سوی رقبای قدرتمند جهانی است، بازداشته است. آنها روسیه را تهدیدی بالقوه و جدی می‌بینند و مسکو را به بهره‌گیری از انرژی به‌عنوان سلاح متهم می‌کنند و این حس ناامنی را می‌توان در اظهارات اخیر دبیرکل محتاط ناتو درباره نگرانی از اقدامات نظامی روسیه در مرزهای اوکراین به وضوح و ملموس دریافت.

بــرش

سخنگوی کرملین با پوچ خواندن قطعنامه پیشنهادی مجلس نمایندگان امریکا برای ممانعت از به رسمیت شناختن «ولادیمیر پوتین» پس از انتخابات 2024، این اقدام را دخالت امریکا در سیاست داخلی روسیه خواند و آن را محکوم کرد. «دیمیتری پسکوف» در حاشیه نشست پایان سال «پوتین» در وزارت خارجه گفت: «اقدام مجلس امریکا نه فقط از سوی روسیه محکوم است بلکه همه کشورها باید مقابل آن بایستند چراکه معنایی جز دخالت رسمی امریکا در امور داخلی دیگر کشورها ندارد.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7777/1/592182/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها