رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سؤال «ایران»:

ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به ضرر مردم است


فریبا خان‌احمدی
خبرنگار
جنجال‌ها بر سر کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم به بهانه افزایش ظرفیت‌های پزشکی و طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم که با روی کار آمدن وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بر سر زبان‌ها افتاده است به نخستین نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم کشیده شد؛ نشست خبری دیروز رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و جلسه پرسش و پاسخ بیشتر حول محورهایی چون طرح افزایش ظرفیت‌های پزشکی به زعم کمبود پزشک در برخی نقاط کشور، مهاجرت پزشکان به دلیل دستمزدهای پایین و مشکلات دستیاران تخصصی بود، آن هم یک روز بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان با ایشان، خطاب به وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، تاکید بر پیگیری نسبت به موضوع حقوق دستیاران پزشکی نموده بودند. از طرفی وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پزشک مورد نیاز را برای تک‌تک مراکز روستایی و شهری با اخذ تعهدات 20 ساله تأمین کرده است، گفت: ادعای کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم نادرست بوده و بیشترین مشکل، توزیع نامناسب و عدم اشتیاق فارغ‌التحصیلان به‌دلیل دریافت نامناسب حقوق و... است.
محمد رئیس‌زاده در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال «ایران» درباره موضع سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به افزایش ظرفیت‌های پزشکی و طرح موضوع ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم این‌طور پاسخ داد: وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نباید در کار وزارت بهداشت دخالت کند، طرح بحث ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم منطقی نیست و به ضرر مردم خواهد بود. وی دلایل مخالفتش را این‌گونه اعلام کرد: شرایط فعلی مناسب نیست. اگر در ۳۵ سال پیش نیاز به وارد کردن پزشک خارجی و اعزام پزشک به خارج داشتیم به دلیل ادغام دو وزارت بهداشت و علوم بود.
به گفته او بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی در ماه ارائه می‌شود و اینکه بعد از انقلاب نیازی به پزشکان خارجی نداریم، همه مرهون آموزش پزشک در وزارت بهداشت است. نتیجه توسعه متوازن و متقارن جامعه پزشکی نتیجه ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان است.او با تأکید بر اینکه ادغام با وزارت علوم فاجعه‌آفرین خواهد بود،گفت: طرح ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به هیچ عنوان طرح موفقی نخواهد بود. درحالی که دانشکده‌های پزشکی قبل از انقلاب ۱۳ تا بود الان بیش از ۶۴ دانشکده پزشکی داریم.
رئیس‌زاده گفت: برنامه‌ریزی جدی و علمی برای افزایش ظرفیت‌های پزشکی تا سال 1408 انجام شده و در سال‌های گذشته نیز ظرفیت‌ها 50 درصد افزایش یافته است. اینکه بگوییم جامعه پزشکی مطلقاً با افزایش ظرفیت مخالف است بحث غیرمنطقی است بلکه ما می‌گوییم افزایش ظرفیت باید از راه منطقی و علمی انجام شود.
مهاجرت جامعه پزشکی ربطی به کرونا ندارد
وی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت پزشکان، یادآورشد: مهاجرت جامعه پزشکی ربطی به کرونا ندارد و آمار مهاجرت در طول کرونا بالا و معنی‌دار نیست اما مهاجرت یک پزشک هم برای ما مهم است. اصل مهاجرت این است که پزشکان شرایط ادامه کار در رشته پزشکی را در کشور خودشان مناسب نمی‌بینند، چون تعرفه‌های غیرواقعی و دوره دستیاری و تخصصی سخت‌تر شده است.
رئیس‌زاده از کاهش تمایل پزشکان برای ورود به کار و ادامه تحصیل خبر داد و گفت: به هیچ عنوان شرایط اقتصادی برای فعالیت پزشک عمومی مهیا نیست به این خاطر که نتوانستیم این پزشکان را در پزشک خانواده به کار بگیریم. عموماً پزشک عمومی از راه ویزیت نمی‌تواند مطبش را بچرخاند. اگر هم وارد دوره رزیدنتی شود این دوره به لحاظ معیشتی و تخصصی بسیار سخت شده است. البته از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که حقوق دستیاران را افزایش دادند اما این عددها همچنان کم است.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه یک پزشک عمومی زیر حد حقوق کارگر دریافتی دارد، افزود: ما درخواست کردیم حقوق دستیاران سه برابر شود که البته با دستور مقام معظم رهبری مقداری جبران شد. اگر وضعیت اصلاح نشود ما مجبور خواهیم شد با صرف هزینه‌های زیاد مردم را برای درمان به خارج از کشور بفرستیم. در حوزه جراحی قلب اطفال لیست عمل به بالای شش ماه تا یک سال می‌رسد.
رئیس‌زاده گفت: دستیاران ما عمدتاً در برخی رشته‌های دشوار با نشاط و امید فاصله دارند. همچنین، پزشکان با تعرفه‌های فعلی نمی‌توانند زندگی‌شان را بچرخانند در حالی که در برخی حوزه‌ها از جمله تجهیزات پزشکی بیش از ۲۰۰درصد رشد داشتیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7780/7/592417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها