ایران در ایران


سند جدید تخصیص آب زاینده‌رود تدوین می‌شود

اصفهان - سند جدید تخصیص آب رودخانه زاینده‌رود با رویکرد به صفر رساندن حقابه صنعتی و در نظرگرفتن تغییرات و افت میانگین بارش بلندمدت در این حوضه آبریز در حال تدوین است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود، میانگین بارش بلندمدت حوضه آبریز زاینده‌رود را ۲۴۴ میلی‌متر دانست و گفت: طول حوضه رودخانه زاینده‌رود حدود ۲۷ هزار کیلومتر مربع است که هزار و ۹۰۰ کیلومتر در استان چهارمحال و بختیاری و بقیه در استان اصفهان است. هوشنگ ملایی افزود: حدود هشت میلیارد مترمکعب بیلان منفی دشت‌های استان اصفهان است و سالانه حدود ۵۶ سانتی‌متر سطح آب زیرزمینی در حوضه زاینده‌رود به طور متوسط افت می‌کند.
وی گفت: در شرایط بارش نرمال به‌طور متوسط سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت داریم. رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود افزود: حوضه آبریز زاینده‌رود شامل دو بخش بالادست سد زاینده‌رود متأثر از ایستگاه کوهرنگ و بخش حوضه زاینده‌رود است که شامل پایین‌دست بوده و تا تالاب گاوخونی ادامه پیدا می‌کند. ملایی گفت: کوهرنگ در دوره بلندمدت ۵۱ ساله حدود ۱۴۰۵ میلی‌متر بارش داشته است و در ۱۰ سال اخیر که همراه با خشکسالی و تغییر اقلیم روبه‌رو هستیم، این رقم به ۱۲۷۳ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: در سال آبی گذشته ۵۸۳ میلی‌متر نسبت به دوره بلندمدت کاهش [بارش] داشتیم و مجموع بارش در این حوضه ۸۲۲ میلی‌متر بوده است. رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: در حال تحلیل وضع موجود و جمع‌آوری داده‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان هستیم و پایش منظم دوره‌ای در منطقه در حال اجراست و برداشت‌های غیرمجاز منابع آب شناسایی شده است. به گفته وی، ۵۰ درصد سیستم آبیاری اراضی کشاورزی حوضه آبریز زاینده‌رود، سنتی و ۵۰ درصد آن در ارتباط با سامانه‌های تحت فشار است. رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته بخشی از طرح‌های آبیاری تحت فشار را تدوین و اجرا کرده است، در این زمینه درخواست کشاورزان برای استفاده از این سیستم و کمک دولتی برای ایجاد آبیاری تحت فشار اهمیت دارد. ملایی با اشاره به اینکه صنایع ذوب آهن، فولاد و پالایشگاه‌ها در استان اصفهان صنایع ملی هستند، افزود: این صنایع ۲۰۰ میلیون متر مکعب سالانه آب استفاده می‌کنند، البته میزان مصرف آب افرادی را که در این مناطق ساکن شده‌اند نیز باید در نظر گرفت.  وی با بیان اینکه از جمله برنامه‌ها برای کاهش مصرف آب صنایع استان اصفهان استفاده آنها از پساب شهری است و اکنون نیمی از مصرف آب صنایع از پساب تأمین می‌شود، گفت: صنایع استان اصفهان کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب از آب زاینده‌رود در سال استفاده می‌کنند که تلاش می‌شود این میزان در سال‌های آینده به صفر برسد.

قاچاق خاک از جزیره هرمز صحت ندارد

بندر عباس - رئیس کل دادگستری هرمزگان هرگونه قاچاق خاک از جزیره هرمز را تکذیب کرد. به‌ گزارش ایسنا، علی صالحی در جریان بازدید از جزیره هرمز گفت: با توجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر قاچاق خاک قیمتی جزیره هرمز، این موضوع بررسی و مشخص شد به‌هیچ وجه صحت ندارد و شایعه بوده است. وی بیان کرد: تنها بخشی از خاک‌های رنگی جزیره هرمز در صنایع دستی اهالی این جزیره مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌نظر کارشناسان تأثیر بسزایی در میزان منابع خاک این جزیره ندارد. رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین با تأکید بر ضرورت حفاظت از سرمایه‌های ملی، عنوان کرد: چنانچه هرگونه دست‌اندازی به معادن خاک یا دیگر ذخایر طبیعی در هر نقطه‌ای اثبات شود بدون تردید، برخورد قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی را در پی خواهد داشت.

طرح محله اسلامی در مناطق آسیب‌پذیر قم

قم - طرح محله اسلامی با هدف کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در محلات استان قم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ معاون هماهنگ‌کننده سپاه علی ابن ابیطالب قم در آیین کشوری رونمایی از طرح محله محور بسیج و محله اسلامی همزمان در 31 استان کشور گفت: این طرح از 3 سال قبل در 15 محله استان قم اجرایی شده و استان قم به‌عنوان استان الگو در اجرای این طرح شناخته می‌شود. سرهنگ کبیری با اشاره به اینکه امسال این طرح در 120 محله اجرایی شده است، گفت: سعی شده تا تمام بخش‌های استان شامل پردیسان و شهر‌ها و بخش‌های استان اجرایی شود و هدفگذاری اجرای این طرح در 300 محله تا چند سال آینده است. وی اولویت اجرای این طرح را مشکلات معیشتی و آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در مرحله اول این طرح شامل اعتیاد، طلاق و مشکلات اخلاقی و بزهکاری‌های اجتماعی است و در بلندمدت با کار‌های ایجابی به‌دنبال رواج سبک زندگی ایرانی- اسلامی هستیم. سرهنگ کبیری با بیان اینکه بسیج در این طرح پیشران و پیش رونده محسوب می‌شود، گفت: هدف از اجرای این طرح این است که با شناخت ظرفیت‌ها و داشته‌های هر محله در بعد مادی و غیرمادی، مشارکت خود مردم را در حل مشکلات محل داشته باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7780/12/592437/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها