قالیباف: شفافیت را از مجلس آغاز می‌کنیم


محمدباقر قالیباف صبح دیروز در هفتمین اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش‌آموزی، با اشاره به لزوم شفافیت در مجلس گفت:  «موضوع شفافیت را از پیش از ورود به مجلس پیگیری می‌کردم و اکنون خود را متعهد به آن می‌دانم اما شفاف‌سازی فقط برای مجلس نیست و باید در همه دستگاه‌ها اجرا شود اما گام اول را خودمان برمی‌داریم تا بعد از آن نیز پیگیر باشیم.» این طرح که در زمستان سال ۹۸ از محوری‌ترین شعارهای نمایندگان راه یافته به مجلس یازدهم بود، نزدیک به دو سالی است که در بهارستان خاک می‌خورد و هنوز سرنوشت آن معلوم نیست؛ چراکه برخی از همان نمایندگانی که با این شعار روی کار آمدند تمایلی برای تصویب این طرح ندارند و تا حالا یک بار آن را رد کرده و برای بار دوم هم حاضر به رسیدگی مجدد آن نبوده و رسیدگی به آن را به تأخیر می‌اندازند.
با شروع فعالیت مجلس یازدهم، طرح شفافیت آرا با امضای بیش از ۱۷۰ نماینده تقدیم هیأت رئیسه شد و پس از آن هم در نشست ۱۳ خردادماه بهارستان به صورت عادی اعلام وصول شد. نزدیک به 8 ماه طول کشید تا این طرح در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد و در نهایت در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن 1399 مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۵۳ رأی موافق و ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از ۲۲۸ رأی ماخوذه تصویب نشد. این طرح نیاز به دو سوم آرای نمایندگان برای تصویب داشت. در طرح اولیه پیش‌بینی شده بود که در پایان هر جلسه علنی، آرای هریک از نمایندگان به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع‌رسانی مجلس اعلام شود منتها اگر حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه داشته باشند در صورت موافقت پارلمان، رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد. پس از این اتفاق نمایندگان تقاضای کتبی برای بررسی مجدد طرح را دادند و تابستان امسال که انتقادات از عدم توجه نمایندگان به چنین موضوعی بالا گرفت، آنان بار دیگر وعده بررسی آن را مطرح کردند اما به بهانه معرفی وزیران کابینه و جلسات رأی اعتماد، رسیدگی به آن را برای چندمین بار به تأخیر انداختند. مهرماه امسال مجلسیان وعده دادند که طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس خواهد بود اما با ورود به ماه آذر هنوز هم خبری از این چنین طرحی نیست. حال با وعده محمدباقر قالیباف باید دید که بالاخره چه زمانی این طرح در صحن علنی برای بار دوم مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
در عرصه‌های مختلف حکمرانی همه بسیجی هستند
قالیباف در بخش دیگری از سخنرانی خود در این مراسم، با تأکید بر اینکه بسیج مستضعفین باید برای بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه تلاش کند و موانع را بردارد، گفت: اگر زندگی مرا تاکنون رصد کنید هر کس با من کار کرده گفته نسبت به میانگین جامعه در سمت خود کم‌سن و سال‌تر بوده‌ام و همواره تلاش کرده‌ام تیم اصلی که با آنها کار می‌کنم از من جوان‌تر باشند که در سطوح مختلف این‌گونه رفتار کرده‌ام.
به گزارش ایسنا، رئیس مجلس با یادآوری این مطلب که امروز جوانان و نیروی انسانی ظرفیت ما هستند، عنوان کرد: قسم می‌خورم همه مشکلاتی که امروز در حوزه اقتصاد باعث رنج ما شده به دلیل نبود امکانات نیست بلکه به دلیل ضعف در حوزه تربیت، مدیریت و نداشتن باور به سنت‌های الهی است. رئیس مجلس همچنین با تأکید بر پیگیری با وسواس و با دقت موضوع آموزش و پرورش در مجلس برای ادای دین نسبت به آن گفت: علی‌رغم وجود سند تحول، وزارت آموزش و پرورش تاکنون بی‌ثبات‌ترین مدیریت را داشته و ۲۰ سال است مدیریت باثباتی در این وزارتخانه نداشته‌ایم پس چه انتظاری از این حوزه داریم وقتی حکمرانی و تعلیم و تربیت ایراد دارد. او ادامه داد: امروز در عرصه‌های مختلف حکمرانی همه بسیجی هستند و بسیج متبلور از همه مردم است که باید همگان را در آغوش بگیرد؛ زمان جنگ نیز گیرهای امروز نبود، شما نیز باید خودتان امور را در دست بگیرید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7780/2/592468/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها