ویژه برنامه عصر شعر بسیج با حضور جمعی از اهالی ادبیات برگزار شد

توجه به ادبیات متعهد ضرورتی مهم در سیاستگذاری فرهنگی


گروه فرهنگی: ویژه برنامه شعر بسیج با حضورجمعی از اهالی ادبیات و با تأکید بر ضرورت تلاش برای دستیابی به تعالی هرچه بیشتر ادبیات متعهد برگزار شد.
گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسن طهرانی مقدم
در این برنامه که بخشی از آن به گرامیداشت یاد و خاطره شهید «حسن طهرانی‌مقدم» اختصاص داشت؛ حاجی، نماینده سازمان بسیج هنرمندان صحبت‌های خود را با نگاهی به چیستی فلسفه و هنر آغاز کرد. وی از نگاه فرافرهنگی و هنری به عنوان یکی از ضرورت‌های سیاستگذاری و حتی فعالیت‌های فرهنگی یاد کرد و ادامه داد: «متأسفانه در یک دهه گذشته، برخی از ما متولیان این حوزه، بحث مسئولیت را با قدرت اشتباه گرفته‌ایم و از همین بابت هم عمده توجه‌مان تنها به کالبد هنر بوده است. این در صورتی است که اگر به سرشت هنر و به جان متعالی‌اش به دور از نگاه‌های تحمیلی نظام لیبرالیستی بپردازیم به نگاه‌های اصیل اسلامی و رهبری به عنوان نسخه‌هایی شفابخش می‌رسیم.»
حاجی با تأکید بر آنکه هفته بسیج یادآور یک راه خوب برای دستیابی به پدیده زیباشناختی با نگاهی اصولی است گفت: «مطالبه همه ما در این دولت باید بر نگاه فراهنری، به هنر متمرکز شود. متولیان و دست‌اندارکاران فرهنگ و هنر باید متوجه ضرورت در تغییر مشی و راهبردها باشند. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود در این رابطه فرصت رخ‌نمایی به همه فرهیختگان بدهد.»
از آنجایی که بخشی از این مراسم برای گرامیداشت مقام شهید طهرانی مقدم بود، وی از این سردار و دیگر شهدایی همچون سردار سلیمانی نیز یاد کرد. در فواصل دعوت از سخنرانان، حاضران شاهد شعرخوانی تنی چند از شاعران حاضر در جمع نیز بودند. ناصر فیض از جمله اهالی ادب بود که به این محفل دعوت شده و برای حاضران شعرخوانی کرد؛ هرچند که به فراخور موضوع مورد توجه در این جمع، برخلاف همیشه ردپای چندانی از طنز در سروده‌اش دیده نمی‌شد.
بهای حتی یک قطره خون شهدا قابل محاسبه نیست
سردار شکارچی معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز به ذکر خاطراتی از برخی شهدایی پرداخت که بی‌هیچ توقعی جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند؛ شهدایی که به گفته این مقام مسئول شاید به اندازه برخی چهره‌های شاخص، مشهور نشده باشند اما حق بسیاری بر گردن این مرز و بوم دارند. او از رزمنده هفده- هجده ساله‌ای یاد کرد که تنها فرزند خانواده‌ای با شرایط خاص و دشوار بود اما با شجاعت بسیار قدم در جبهه حق علیه باطل گذاشت و با زندگی وداع گفت. سردار شکارچی در بخشی از گفته‌های خود تأکید کرد: «برای پیروزی و حفظ این انقلاب هزینه‌های بسیاری پرداخته شده، هر چه فکر می‌کنم حتی نمی‌توان بهای یک قطره از خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس را محاسبه یا جبران کرد.»
افشین علا هم برای شعرخوانی پشت میکروفن دعوت شده بود که از فرصت خود برای طرح برخی ضرورت‌ها در حمایت از ادبیات متعهد استفاده کرد. علیرضا قزوه، نویسنده و شاعر نیز سخنانی درباره وضعیت شعر انقلاب مطرح کرد و گفت: «در فضای خوبی هستیم؛ در میان همه آنهایی که در زمینه رویش‌های شعر انقلاب کار کرده‌اند، مؤسسه انتشارات شهرستان ادب و شاعرانی همچون علی محمد مؤدب کارهای خوبی انجام داده‌اند.»
قزوه از ادبیات دفاع مقدس به عنوان یکی از اتفاقات شاخص ادبیات جهان طی دهه‌های اخیر یاد کرد و از این گفت که این بخش از ادبیات‌مان توانسته حتی از مرزها عبور کند که باید قدر آن را دانست. این شاعر به نقل قولی از یکی استادان دانشگاه «جواهرلعل نهرو» هندوستان پرداخت که گفته بود این سبک ادبی کشورمان را حتی در عرصه جهانی ادبیات یکی- دو دهه اخیر می‌توان اتفاقی تازه به شمار آورد. وی بخش دیگری از گفته‌های خود را به تأکید بر ضرورت تشریح هرچه بیشتر و از سویی تعریف سبک ادبی ایرانی- اسلامی برای گسترش آن اختصاص داد.
گفتنی است که در این برنامه از «بهروز مرادی» به عنوان شهید هنرمند سال 1400 یاد شد، ویژه برنامه عصر شعر بسیج به میزبانی سالن سوره، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری مشترک «سازمان بسیج هنرمندان» و «همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برگزار شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7780/15/592485/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها