اخبـــــــار


پس از دستور رئیس قوه قضائیه صورت گرفت
ارفاقات قانونی برای محکومان امنیتی آبان 98

دفتر ارتباطات مردمی دستگاه قضا، باز هم محل دیدار محسنی اژه‌ای با تعدادی از خانواده‌های محکومین امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرایم عمومی بود. دیداری که در آن رئیس قوه قضائیه پس از شنیدن درخواست‌های متقاضیان، دستوراتی را حول محور‌های «بررسی عفو»، «اعمال ارفاقات قانونی برای محکوم و متهم»، «اعطای مرخصی به‌ زندانیان»، «اعمال مجازات جایگزین حبس برای زندانیان» و همچنین «کاهش مبلغ وثیقه برای متهم» صادر کرد و تأکیدش بر این بود که گذشته از پیشینه افراد، وضعیت حال آنان حائز اهمیت و ملاک است. درخواست‌هایی که مردم در صبح روز پنجشنبه نزد حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای مطرح کردند، عمدتاً مواردی بودند که تصمیم‌گیری در خصوص آنها به لحاظ قانونی در حیطه مسئولیت‌های رئیس قوه قضائیه است. اژه‌ای پس از مطالعه موردی پرونده‌ها و استماع مشکلات و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را جهت رسیدگی به مراجع ذی‌ربط شامل بررسی عفو، اعمال ارفاقات قانونی، مرخصی، استفاده از پابند الکترونیک و... صادر کرد.

وضعیت فعلی افراد ملاک است نه گذشته آنان
به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، اژه‌ای با اشاره به عواطف و احساسات خانواده‌های محکومان و زندانیانی که با وی ملاقات کردند، گفت: برخی مراجعه‌کنندگان از ابراز پشیمانی فرد محکوم یا متهم سخن می‌گفتند و خواستار آن بودند که نام فرد مورد نظرشان در لیست عفو قرار بگیرد که برای ما هم گذشته از پیشینه افراد، وضعیت حال او خیلی حائز اهمیت است و در این موارد نیز دستورات لازم ابلاغ شد. وی ادامه داد: افرادی هم در جریان ملاقات مردمی امروز حضور داشتند که با تکیه بر بیماری فرد زندانی مورد نظر خود، خواستار ارفاقات قانونی یا تغییر نوع مجازات می‌شدند که باید پزشکی قانونی در خصوص آن اعلام نظر کند و پس‌از آن در این موارد تصمیم‌گیری شود. اژه‌ای در ادامه اضافه کرد: احساس من این بود که تعدادی از درخواست‌های متقاضیان در این دیدار‌ صحیح بود و از این‌رو می‌توان ارفاقات قانونی را شامل حال یک زندانی کرد که فاقد سابقه کیفری بوده، مدتی از حبس خود را گذرانده و امروز هم نادم و پشیمان است؛ بر همین اساس تعدادی از این افراد را به رئیس کل دادگستری استان‌ها یا دادستان‌های کشور معرفی کردیم تا از ارفاقات قانونی برخوردار شوند. رئیس عدلیه افزود: قوه قضائیه بنا دارد تا آنجا که ممکن است و  افرادی که در زندان هستند، شامل ارفاقات قانونی یا تبدیل و تخفیف شوند.  اژه‌ای همچنین تأکید کرد: نمی‌توان ارفاقات قانونی را شامال حال فردی کرد که در دادنامه او عناوین مجرمانه‌ای مثل سرقت و آدم ربایی وجود داشته و خودش تمامی این اتهامات را قبول کرده و مدت زیادی هم از حبس او نمی‌گذرد. محسنی اژه‌ای همچنین صبح جمعه در نشست با اعضای شورای فرماندهی و مسئولان مرکز مقاومت بسیج قوه قضائیه، رویکرد دولت مردمی و مجلس انقلابی و قوه قضائیه تحول خواه را از فرصت‌های موجود دانست و با اشاره به افزایش امید و اعتماد در جامعه، گفت: دولت ما دولتی انقلابی است و می‌خواهد واقعاً برای مردم کار کند و کشور را از جنبه‌های مختلف ارتقا ببخشد. او از نیروهای بسیج در قوه قضائیه کمک خواست تا نقش خود را در «حاکمیت انضباط اداری و سازمانی در عدلیه» بدرستی ایفا کنند.

اولین سالگرد  درگذشت مرحوم علی اصغر زارعی برگزار شد

مراســم نخستـــــین ســـــالگرد درگذشت علی اصغر زارعی، جانشین سابق سازمان پدافند غیرعامل کشور دیروز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در قطعه ۱۹ بهشت زهرا(س) تهران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم سردار غلامرضــــــــا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، محسن منصوری استاندار تهران و  جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. علی اصغر زارعی، جانشین سابق سازمان پدافند غیرعامل کشور و نماینده دوره‌های هشتم و نهم مجلس شامگاه یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ پس از تحمل یک دوره بیماری، درگذشت. گریه‌های این نماینده سابق مردم تهران پس از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم به یکی از ماندگارترین قاب‌های سیاسی کشور تبدیل شد. فرماندهی یگان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران، رئیس اداره تحقیقات ستاد مشترک سپاه پاسداران، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین، رئیس سازمان بسیج اساتید و مشاور امور آموزش عالی رئیس جمهور در دولت نهم از دیگر مسئولیت‌های زارعی بود.

سفر هیأت ایرانی به عراق برای پیگیری پرونده ترور سردارشهید حاج قاسم سلیمانی

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که یک هیأت قضایی ایرانی برای بررسی پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی وارد عراق شده‌اند.
به‌گزارش ایسنا، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق میزبان یک هیأت قضایی ایرانی بوده و با اعضای آن دیدار کرد. این رسانه عراقی هدف از این سفر را پیگیری پرونده ترور شهید سردارحاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، نایب رئیس نیروهای حشد الشعبی عراق و همراهان آنها در حمله تروریستی امریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد عنوان کرده است. بنابراین گزارش، ریاست هیأت ایرانی را مصطفی سید اشرفی، معاون دادستان کل تهران و سرپرست دادسرای امور بین‌الملل تهران بر عهده دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7783/2/592704/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها