پس از پایان تجمع کشاورزان اصفهانی برخی افراد سودجو به دنبال ایجاد اغتشاش در اصفهان بودند

مواجهه پلیس با اقدامات تحریک آمیز


گروه سیاسی/ مطالبات کشاورزان و مردم اصفهان به موضوع کمبود آب در هفته‌های اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.  در هفته‌های گذشته مردم و کشاورزان اصفهانی با حضور در کنار پل خواجو دغدغه‌های خود درخصوص احیای دائمی زاینده‌رود را بیان کردند و از مسئولان خواستند تا نسبت به مشکلات زاینده‌رود رسیدگی کنند.
کشاورزان اصفهانی به مدت دو هفته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان را درخصوص تعیین تکلیف وضعیت کشت پاییزه مطرح ‌کردند. همچنین مردم اصفهان در این تجمعات مسالمت آمیز با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی تنها مطالبه خود را احیای زاینده‌رود عنوان کردند و نسبت به رفع مشکلات آلودگی و فرونشست تأکید نمودند.
اصفهانی‌ها اعلام کردند اجازه سوء استفاده به دشمنان برای بهره‌برداری از مطالبات‌شان را نخواهند داد و صرفاً مطالبه آنها مسائل آب و کشاورزی است. همچنین کشاورزان نیز با میدان داری کردن اعتراضات تلاش کردند تا مانع از انحراف این حرکت صنفی و خشنودی گروه‌های ضدانقلاب و دشمنان شوند.
با ورود بموقع رسانه ملی و پوشش کامل مطالبات عملاً رسانه‌های دشمن در وضعیت انفعال قرار گرفتند. رئیس جمهور نیز با ورود به موضوع به معاون اول خود دستور داد تا موضوع را بررسی کند.  محمد مخبر نیز ساعاتی بعد از طریق شبکه خبر با مردم اصفهان صحبت کرد. وی درباره مشکلات خشکسالی خبر داد که در اکثر استان‌های کشور درگیر مشکل خشکسالی هستیم به‌طوری که رئیس‌ جمهور در یک ماه گذشته 2 بار شورای‌ عالی آب را برگزار کرد و آیت‌الله رئیسی همواره موضوع آب و وضعیت این استان را پیگیری می‌کند. معاون اول با تأکید بر اینکه ما در دولت به‌دنبال این هستیم که مسأله را مدیریت کنیم که این دوره سخت را پشت ‌سر بگذاریم، تصریح کرد: من شخصاً در جمع این عزیزان در شرق اصفهان حضور داشته‌ام و می‌دانم که وضعیت سختی داشته‌اند و به‌دنبال آن هستیم که به هر وسیله‌ای که ممکن است، مشکل را برطرف کنیم. معاون اول رئیس جمهور همچنین به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد درباره مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود در سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.
هر چند نمی‌توان انتظار داشت مسأله کم آبی و سوء مدیریت‌های چندین ساله با اقدامات فوری و کوتاه مدت حل شود اما واکنش مسئولان نشان داد که اعتراضات مردم شنیده شده و دولتمردان اهتمام جدی به پیگیری و حل موضوع دارند.
توافق کشاورزان برای اتمام تجمع
با این وجود تحرکات ضد انقلاب در فضای مجازی در روزهای اخیر رو به فزونی گذاشت و تلاش شد تا اعتراضات مردمی رنگ و بوی سیاسی و تخریبی به خود بگیرد.
اقدامات مشکوک خرابکارانه در فضای میدانی و همچنین فراخوان‌ها برای تجمعات ضدانقلاب نشان دهنده تحرکاتی است که سعی دارد تا انحراف در مسیر مطالبات مردم را پیگیری کند.
این درحالی است که حسین وحیدا عضو هیأت مدیره صنف کشاورزان اعلام کرده بود: کشاورزان مطالبات خود را طبق قانون پیگیری خواهند کرد و این کشاورزان در حال حاضر هیچ تجمعی ندارند. با وجود اینکه کشاورزان اصفهانی دو روز گذشته در توافق با مسئولان استانی به تجمع اعتراضی خود در بستر خشک زاینده رود پایان دادند اما افرادی که شباهتی به کشاورزان ندارند، سعی دارند تا تحرکات جدیدی را برنامه‌ریزی کنند. شامگاه پنجشنبه دو چادر کشاورزان مورد تعرض عده‌ای قرار گرفت و ویدئوی آتش گرفتن آنها در فضای مجازی پخش شد.
تصاویر نشان می‌داد که هیچ فردی از نیروهای انتظامی در آنجا حضور نداشته اما به صورت هماهنگ و مشکوک این دو چادر دچار حریق شده‌اند. این اتفاق باعث شد تا رسانه‌های دشمن این خرابکاری مشکوک و توطئه آمیز را به نیروهای انتظامی منتسب کنند. همچنین فراخوان‌های متعدد برای تجمع در بستر زاینده رود خبر از سناریوهای توطئه‌آمیز می‌دهند که تلاش دارند با سیاسی کردن اعتراضات و پروژه‌های تخریبی اسباب ناامنی و اغتشاش را فراهم کنند.
آتش زدن موتور پلیس و تخریب اموال عمومی
آشوبگران با روشن کردن آتش در معابر اطراف، سنگ‌پرانی به پلیس و آتش‌ زدن اموال عمومی فضای رعب‌آوری را برای مردم درست کردند. نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و تلاش کرد مانع از بی‌نظمی و ناامنی شود. خبرها حکایت از آن داشته که در میدان بزرگمهر، خواجو و خیابان‌های اطراف برخی افراد به‌سمت نیروی نظامی سنگ پرتاب کرده اند. عده‌ای با حمله به یک آمبولانس شیشه‌های آن را شکستند. یک موتور پلیس را به آتش کشیدند و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل فضای ترس و‌ وحشت برای عابرین ایجاد کرده‌اند. این افراد که در دسته‌های ۴۰ و ۵۰ نفره در خیابان‌های اطراف پل خواجو حضور داشتند که پلیس تلاش کرد آنها را پراکنده کند.
نیروی انتظامی با حضور بموقع و هوشیارانه به این مسأله ورود و تلاش کرد تا برای جلوگیری از خشونت‌های احتمالی و سوء استفاده فرصت طلبان، افراد تحریک شده توسط ضد انقلاب را متفرق کند؛ افرادی که چهره و سن و سال آنها شباهتی به کشاورزان نداشت.
به نظر می‌رسد اکنون که اعتراضات صنفی پایان یافته‏ و مسئولان نیز قول مساعد برای رفع مشکلات را داده‌اند مردم بین خود و شیطنت‌های سیاسی افراد سودجو و ضدانقلاب فاصله‌گذاری کرده و مانع از سوء استفاده دشمنان خواهند شد.

برش
برخورد با رفتارهای خارج از منطق واکسن‌ستیزان

نقشه کرونایی ایران نشان می‌دهد سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشورمان مؤثر واقع شده و حالا هیچ شهر قرمزی در ایران وجود ندارد. با وجود فروکش کردن ابهامات درخصوص میزان تأثیرگذاری واکسن در مبارزه با ویروس کرونا اما اقلیتی هستند که این مهم را نپذیرفته و با دلایل غیرمنطقی واکسن ستیزی را تبلیغ می‌کنند.
هرچند رسانه ملی تلاش کرده با برگزاری مناظرات علمی تلویزیونی بین موافقان و مخالفان واکسیناسیون راه را برای شنیده شدن همه صداها و تحلیل‌ها فراهم کند اما دست خالی واکسن ستیزان آنها را از تحرکات خیابانی باز نداشته است. جریانی که سعی دارد مقابل واکسیناسیون عمومی که با سلامت آحاد مردم ارتباط دارد ایستادگی کند، در روزهای اخیر حاشیه سازی‌های فراوان انجام داده است.  مخالفان واکسیناسیون با شعارهای «نه به واکسن»‏، «ما واکسن اضطراری نمی‌زنیم»، «از مصوبات سازمان بهداشت جهانی پیروی نمی‌کنیم» و «با واردات فله‌ای واکسن مخالفیم» به تجمع و تحصن در نزدیکی مجموعه حفاظتی نهاد ریاست جمهوری پرداختند. تحصن و شعاردهی آنها در نیمه شب دو شب گذشته که  منجر به آزردگی ساکنان این منطقه همچنین سد معابر منتهی به مجموعه حفاظتی نهاد ریاست جمهوری شد باعث شد تا نیروی انتظامی علیرغم مماشات چند روزه، در نهایت با ورود به موضوع آنها را پراکنده کرده و از هنجارشکنی‌ها جلوگیری کند. اتخاذ ادبیات و شمایل بعضاً مذهبی این افراد باعث شده تا قبلاً شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای تأکید کند که فراخوان و تجمعات افراد معدود علیه واکسن مورد تأیید حوزه‌ها و حوزویان نیست.  در این بیانیه آمده بود: «لازم است که همگان خصوصاً نیروهای امنیتی و انتظامی مراقب افراد انگشت‌شمار نفوذی یا موقعیت شناس مدعی انقلابی‌گری که به اسم طرفداری از طب سنتی یا ایرانی در هر پست و هر لباسی آرامش جامعه را برهم می‌زنند، باشند و با هرگونه تجمع، تحصن، هوچیگری و توهین به مسئولان نظام و کادر زحمتکش درمان که با قصد آشوب و اغتشاش باشد، مقابله نمایند.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7783/3/592705/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها