اخبــــار


کولیوند خبر داد
برنامه 5 ساله جمعیت هلال احمر بر پایه 4 رکن اصلی تدوین می شود

 رئیس جمعیت هلال‌‎ احمر در جلسه شورای مدیران این جمعیت با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله گفت: این برنامه بر چهار حوزه امداد و نجات در حوادث، توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب، مباحث اقتصادی، درمانی و تدارکات و امور حوزه بین‌الملل متمرکز خواهد بود.پیرحسین کولیوند در جلسه شورای مدیران هلال‌ احمر از اعتماد رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌ احمر و اعضای شورای عالی تقدیر کرد و افزود: امیدوارم با همراهی اعضا و مدیران، خدمتگزار و منشأ خیر و اثر برای مردم باشیم.وی با اشاره به قرار گرفتن در هفته بسیج و اینکه این هفته از یادگارهای بسیار مؤثر حضرت امام(ره) بوده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید ویژه‌ای دارند، افزود: انتظار دارم انقلابی بودن، شادابی، روحیه بسیجی و سبقت برای انجام خدمت که در هلال‌احمر وجود دارد بیشتر و پررنگ‌تر از گذشته ادامه یابد. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله برای این جمعیت اظهار کرد: این برنامه بر چهار حوزه امداد و نجات در حوادث، توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب با توجه به ظرفیت بالای هلال‌احمر در این زمینه، مباحث اقتصادی، درمانی و تدارکات و امور حوزه بین‌الملل متمرکز خواهد بود؛ امداد و نجات اصلی‌ترین وظیفه هلال‌ احمر است. وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز دوستان باید سرعت کار را به اندازه‌ای افزایش دهند تا اعتماد مردم و سایر دستگاه‌ها را جلب کنیم. در حوزه مباحث اقتصادی، درمانی و تدارکات پزشکی هم برای بهتر شدن روند کار باید از همه‌ اعضا از کوچک‌ترین امدادگر و داوطلب گرفته تا بالاترین مسئول کمک گرفت، بودجه سال ۱۴۰۱ را هم با کمک از افراد متخصص تغییر خواهیم داد تا جمعیت بهتر از گذشته به لحاظ مالی تأمین شود. در حوزه بین‌الملل نیز باید محکم‌تر، پر رنگ‌تر و درخشان‌تر از قبل گام برداریم و ردپای خوبی از خود در فدراسیون به جا بگذاریم. همچنین همکاری‌های چندجانبه با سایر کشورها را هم باید گسترش دهیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه تأکید کرد: کار در جمعیت هلال‌احمر شبانه‌روزی است، انتظار دارم فعالیت‌ها در جمعیت بدون توجه به شرایط با بالاترین کیفیت انجام شود. ما باید کلام‌های مقدس رهبر معظم انقلاب را چراغ راه کرده و با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب حرکت و نیروهای مؤمن، جوان و انقلابی را برای آینده کشور تربیت کنیم.

اجرای قانون حمایت از خانواده مانع بسته شدن پنجره جمعیتی کشور می‌شود

نماینده منتخب مامایی در سازمان نظام پزشکی افزایش جمعیت را به صلاح کشور دانست و گفت: اجرای کامل و دقیق قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» طی هفت سال آینده از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور جلوگیری می‌کند. لیلا محمدخانی با بیان این خبر به ایرنا افزود: نرخ باروری از مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار در تحولات جمعیتی است که این نرخ در سال‌های اخیر بشدت کاهش یافته  است. این امر و سقوط نرخ جانشینی جمعیت ناشی از سقوط میزان موالید در سال‌های اخیر به عنوان مهم‌ترین دلایل کاهش رشد جمعیت و نزولی شدن روند رشد تعداد خانوارهای کشور بوده که بسیار نگران کننده است.وی خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای سقوط نرخ باروری، سالمندی جمعیت کشور است، بر اساس گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ما سالمند هستند اما تا سه دهه آینده، ۳۰ درصد جمعیت در بازه سالمندی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و بحران جمعیت، آینده کشور را تهدید می‌کند.به گفته این نماینده مامایی در سازمان نظام پزشکی، داده‌های مربوط به سرعت پیری جمعیت نشان می‌دهد ایران دومین کشور با سریع‌ترین نرخ رشد سالمندی در جهان است و در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمند کشور ۲۶ درصد از کل جمعیت را به خود اختصاص خواهند داد و عملاً در این سال کشور در دوره سالمندی مفرط قرار خواهد گرفت. محمدخانی اظهار داشت: این موضوع نه تنها ساختارهای مختلف اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد بلکه افزایش پدیده «مجردهای سالمند» جنس تقاضای مسکن را در سال‌ها و دهه‌های آتی نیز تغییر می‌دهد، از این رو مانند بسیاری از کشورهایی که بسرعت پیر می‌شوند، ایران نیز باید استراتژی‌های لازم برای حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی جمعیت سالخورده از جمله افزایش سن بازنشستگی و ارتقای خدمات پایه برای آنها را پیش‌بینی کند. وی تأکید کرد: افزایش جمعیت به صلاح کشور است و سیاست‌های ملی و استراتژی رشد جمعیت کشور و حفظ تعالی و جوانی آن دغدغه تمامی دلسوزان در جامعه بوده، اما باید به فکر تولد جمعیت سالم باشیم در غیر این صورت ازدیاد جمعیتی که به دنبال آن بار اقتصادی و اجتماعی بر جامعه و کشور تحمیل کند، بهره‌ای به دنبال نخواهد داشت.محمدخانی افزود: مجلس برای کاهش دادن به این دغدغه‌ها، قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را مصوب کرد که هدف‌گذاری کلی این قانون «رفع موانع فرزندآوری» است، این قانون نخستین قانون حمایت از جمعیت و فرزندآوری در طول تاریخ ایران بوده  و اگر به‌صورت کامل و با تمام بندهایش اجرا شود،  قرار است در طی هفت سال، از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور ما جلوگیری کند.

نسل جدید اتوبوس‌های برقی به پایتخت می‌آیند

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: تا سال آینده نسل جدید اتوبوس‌های برقی وارد ناوگان حمل ونقل عمومی می‌شوند.
محمود ترفع در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: حمل‌ونقل عمومی سودده نیست به همین دلیل شاهد استقبال کم بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش بودیم چراکه نرخ کرایه را شورا و فرمانداری به نفع مردم تعیین می‌کند و باید تدابیری اندیشیده می‌شد تا این اختلاف میان هزینه و درآمد سرمایه‌گذار منطقی شود.وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر تهران در مورد تعیین حدود مشارکت عمومی - خصوصی در توسعه ناوگان حمل و نقل گفت: این مصوبه به ما کمک می‌کند که به یاری بخش خصوصی رفته و با حمایت هایمان سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در حمل ونقل عمومی کنیم.ترفع با بیان اینکه با این شیوه جدید سرمایه‌گذاری اولین شرکت بخش خصوصی برای ورود اتوبوس‌های برقی با تکنولوژی روز اقدام کرده است، افزود: با این شرکت قرارداد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نهایی شد که این اتوبوس‌های برقی که با باتری تردد می‌کنند در خط جمهوری - بهارستان به کارگرفته می‌شوند.وی با بیان اینکه قطعات اتوبوس‌های برقی بعد از ورود به کشور، در داخل کشور مونتاژ می‌شود، گفت: تا یک‌سال آینده شاهد تردد اتوبوس‌های برقی با تکنولوژی مدرن در پایتخت خواهیم بود.

مادران باردار بدون نگرانی واکسن کرونا بزنند

رئیس گروه متخصصان زنان وزارت بهداشت گفت: تمام اعضای کمیته علمی کرونا بر واکسن زدن مادران باردار تأکید دارند.
دکتر اشرف آل یاسین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: باید پویش تشویقی برای مادران باردار تشکیل دهیم و این مادران را آموزش دهیم که واکسن کرونای خود را دریافت کنند و در این پویش از متخصصان زنان و ماما‌ها برای آموزش به مادران باردار  استفاده کنیم.آل یاسین با بیان اینکه واکسن، ایمن است ادامه داد: باوجود اینکه آمار‌های ابتلا به کرونا کاهش یافته اگر مادر بارداری به کرونا مبتلا شده قطعاً واکسن دریافت نکرده است.
رئیس گروه متخصصان زنان وزارت بهداشت گفت: آمار دقیقی از مرگ‌ و‌میر مادران باردار بر اثر کرونا نداریم، اما عمده مادران بارداری که فوت کرده‌اند پیش از واکسیناسیون عمومی بوده است که اغلب آنها دیر به پزشک مراجعه کرده‌اند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7783/7/592728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها