یک نفر باید بماند تا دوباره این شهر را بسازد


آرمان قلی‌پور
مستندساز
«تصمیم گرفتن در مورد ماندن در شهر بسیار دشوار بود، چون با ماندن در اینجا باعث شدم فرزندانم مشکلات زندگی در اینجا را تحمل کنند، من شانس یک زندگی آرام را از آن‌ها دریغ کردم، البته نمی‌توانستیم از اینجا برویم، چون پدر و مادرم اینجا بودند، یک نفر باید بماند تا دوباره این شهر را بسازد، چون اگر همه این شهر را ترک کنند چه کسی می‌ماند که دوباره آن را بسازد.» این عبارات سکانسی ماندگار از مستند بلند «زمین آبی پرتقالی» به کارگردانی ایرینا تسیلیک محصول 2020 اوکراین است؛ مستندی زیبا با لایه‌های عمیق.
«زمین آبی پرتقالی» روایت  «آنا»مادری تنها است که  با چهار فرزندش در خط مقدم منطقه جنگی در  اوکراین زندگی می‌کنند. در حالی که دنیای خارج از خانه آنها، پر از خشونت و ویرانی است، این خانواده موفق شده‌اند خانه‌ خود را به عنوان یک پناهگاه امن، پُر از زندگی و پُر از نور نگه دارند.
آنا و اعضای خانواده‌ او به سینما علاقه‌مند هستند و این به آنها انگیزه می‌دهد تا مستندی را با الهام از زندگی خود در زمان جنگ فیلمبرداری کنند. در این میان دختر بزرگ آنا برای تحصیل سینما و فیلمبرداری بورسیه  می‌گیرد. او کم کم سینما را یاد می‌گیرد، عشق آنا به سینما و شناخت جالبش از فیلمسازی و تصویر، دست به دست هم می‌دهند تا به تحریک خلاقیت و انرژی کاری فردی و جمعی در خانواده منتهی شود و آنها به یک دستاورد مهم برای حفظ شهر، خانواده و سلامت روح و روان خود برسند. مستند به دور از تکلف با تصاویری جذاب و ثبت لحظات مختلف عاطفی و احساسی بدون افتادن در بند شعار به پدیده‌ای الهام بخش و جذاب بدل می‌شود.
«زمین آبی پرتقالی» (the earth is blue as an orange) ارزش بیش از یک بار دیدن را دارد. دیدن این مستند بلند را نه فقط به فیلمسازان مستند و مخاطبان جدی سینمای مستند، بلکه به همه مردم پیشنهاد می‌کنم.
نام مستند: زمین آبی پرتقالی (the earth is blue as an orange)
کارگردان: ایرینا تسیلیک
محصول: 2020 اوکراین


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7783/20/592773/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها