اخبــــــار


افزایش بهره وری کشاورزی با داده‌های ماهواره‌ای

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند برای افزایش بهره‌وری هر یک از زمین‌های کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده، به کشاورزان مشاوره بدهند.
به‌ گزارش «ایران»، مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری گفت: ما به‌ صورت روزانه داده‌های زمین‌های کشاورزی را به کمک شرکت‌های دانش بنیان حوزه فضایی دریافت می‌کنیم که هر یک از این داده‌ها تبدیل به سرویس می‌شوند. وی با بیان اینکه درحال حاضر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به صاحبان بیش از ۶۰هزار هکتار زمین کشاورزی خرد مشاوره می‌دهد، گفت: ما ۱۴میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم؛ اگر در هر هکتار زمین کشاورزی بهره‌وری را به میزان هزار تومان هم افزایش دهیم نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان ارزش افزوده خواهیم داشت. به‌ گفته رئیس سازمان فضایی ایران، برخی از کشورها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای ۲۰ درصد بهره‌وری در حوزه کشاورزی را افزایش داده‌اند. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از ۴۰ استارتاپ فضایی در حوزه هواشناسی، زیست‌محیطی و کشاورزی فعالیت می‌کنند و ما پیگیرانه به‌ دنبال ایجاد زیرساخت‌ها برای فعالیت استارتاپ‌های بیشتری در این حوزه هستیم.


همکاری تایوان با شرق اروپا برای تولید تراشه

تایوان به‌ دنبال همکاری با کشورهای شرق اروپا برای تولید انواع تراشه و نیمه‌ هادی است و انتظار می‌رود این اقدام با واکنش مثبت اتحادیه اروپا مواجه شود.
به گزارش مهر، به‌دنبال کمبود تراشه و نیمه‌ هادی در جهان،اتحادیه اروپا از ماه‌ها قبل در تلاش بوده تا تایوان را راضی به همکاری با کشورهای عضو این اتحادیه برای تولید این نوع سخت‌افزار کند و حالا این تلاش‌ها به نتیجه رسیده و دولت تایوان راضی به این همکاری شده است. تایوان کشور کوچکی در شرق آسیا است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ سازنده تراشه و نیمه هادی مانند
تی‌ اس‌ام سی در آن مشغول فعالیت هستند. این کشور به مرکز تلاش‌ برای حل مشکل کمبود تراشه تبدیل شده است. به‌دنبال همه‌گیری کرونا و تعطیلی موقت و کامل کارخانه‌های تولید تراشه، برخی شرکت‌های اتومبیل‌سازی مجبور شدند تولید انواع خودرو را متوقف کنند. دامنه این تحولات به بازار لوازم خانگی نیز کشیده شده و مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است. تی اس‌ام سی، در حال ساخت یک کارخانه تولید تراشه ۱۲میلیارد دلاری در ایالت آریزونا در امریکا است، اما با وجود تلاش‌های اتحادیه اروپا و حمایت آن از سرمایه‌گذاری، هیچ پیشنهادی مبنی‌ بر علاقه به ایجاد تأسیسات مشابه در اروپا ارائه نکرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7785/11/592912/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها