ایران در ایران


جنگل های گیلان و گلستان در معرض تهدید آتش پاییزی
 
ایران زمین - با ورود جریان‌های جوی گرم جنوبی به مناطق شمالی کشور و افزایش ناگهانی دمای هوا در این مناطق از سوی سازمان هواشناسی، هشدار آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان‌های گیلان و گلستان صادر شد. مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به ورود جریانات گرم جنوبی و افزایش ۱۲ درجه‌ای دمای هوا طی ۲ روز آینده هشدار داد که خشکی هوا و وزش باد گرم، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی و زیستگاه‌های حیات وحش شرق این استان را افزایش می‌دهد.
به گزارش ایرنا، نوربخش داداشی اظهار داشت: در زمان استقرار این سامانه، وزش بادهای گرم جنوبی تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت بویژه در شرق گلستان دور از ذهن نیست که ضرورت دارد دستگاه‌های متولی برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در جنگل‌ها آماده باشند. وی پیش‌بینی کرد که دمای هوای گلستان در مدت زمان فعالیت این سامانه تا ۳۳ درجه افزایش خواهد یافت. همچنین مدیرکل هواشناسی گیلان، از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درجه ای متوسط دمای هوا در استان خبر داد و تصریح کرد: روند افزایش دما و وزش باد جنوبی بویژه در ارتفاعات و دامنه ها از عصرامروز تا چهارشنبه هفته جاری مورد انتظار است. به گزارش ایسنا، محمد دادرس با اشاره به احتمال نفوذ آب به سازه های موقت و سست، سقوط اجسام از ارتفاع، شکستن درختان، ذوب شدن برف در ارتفاعات و گسترش آتش سوزی جنگل ها و مراتع، ادامه داد: طی این مدت در پاره ای از نواحی جلگه ای طی ساعات صبح و شب شرایط برای وقوع پدیده مه مهیاست.
وی افزود: از عموم مردم درخواست می شود از روشن کردن آتش در عرصه های جنگلی و مراتع استان جداً خودداری کنند و در صورت رؤیت  یا اطلاع از حریق احتمالی  یا هرگونه دخل و تصرف در عرصه های جنگلی و مرتعی اعم از قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی، با شماره‌های رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

نگرانی از وضعیت نامناسب بارش‌های خوزستان

اهواز - مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه وضعیت بارندگی آذرماه استان خوزستان نگران‌کننده است، گفت: اگر بارندگی در آذرماه خوب نباشد ضرر بزرگی به استان خوزستان وارد می‌شود. به‌گزارش ایسنا، محمد سبزه‌زاری در خصوص وضعیت بارندگی در فصل زمستان، اظهار کرد: براساس مدل‌های فصلی، فعلاً بارندگی در زمستان نرمال پیش‌بینی شده است که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، ۱۵ تا ۲۰ روز دیگر هیچ سامانه بارشی در خوزستان نداریم. تنها در آخر این هفته، سامانه ضعیفی در خوزستان خواهیم داشت که بیشتر ارتفاعات استان را درگیر می‌کند و بعد از آن دیگر خبری از بارندگی نیست که این وضعیت نگران‌کننده است. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بر این اساس ممکن است در دهه سوم آذرماه بارندگی داشته باشیم این شرایط در حالی است که وضعیت بارندگی در آذرماه نرمال پیش‌بینی شده بود یعنی بارندگی برخلاف مدل‌ها در حال رخ دادن است. وی افزود: با این روند، عملاً بارندگی آذرماه زیر نرمال و بسیار کمتر از میانگین درازمدت و شرایط، خطرناک خواهد بود؛ این در حالی است که آذرماه بهترین فصل بارندگی در خوزستان است. میانگین بارندگی درازمدت در آذرماه ۶۹ میلیمتر است اما تاکنون کل بارندگی در آذرماه در پهنه خوزستان ۱۸.۵ میلیمتر و بسیار کم بوده است بنابراین اگر این میانگین بارندگی اتفاق نیفتد، مشکل ایجاد می‌شود و سدها وضعیت بدی پیدا می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7785/12/592917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها