اتحادیه جهانی علمای مسلمان در واکنش به عادی سازی روابط 4 کشور اسلامی با تل آویو:

روابط با اسرائیل حرام است


بنفشه غلامی/ همزمان با گسترش اعتراضات و انتقادهای مردمی به تلاش برخی دولت های عربی برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، اتحادیه جهانی علمای مسلمان، همسو با مطالبات مسلمانان دنیا باصدور بیانیه ای از «مقاومت» ضد صهیونیستی حمایت و برقراری هرگونه رابطه ای با رژیم غاصب را «حرام» اعلام کرد.
به‌گزارش سایت خبری تحلیلی «میدل ایست مانیتور»، هرچند تاکنون تنها چهار کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مراکش روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌اند، اما اتحادیه جهانی علمای مسلمان این روند را خطرناک ارزیابی کرده است و از همین رو در بیانیه‌ای عادی‌سازی روابط با تل آویو را عملی حرام توصیف کرد. «احمد الریسونی»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان، در این بیانیه ضمن محکوم کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، با اشاره به توافقنامه‌های اخیر مراکش با تل‌آویو و حرکت به سمت عادی سازی روابط با این رژیم، تأکید کرد: «مراکش در بزنگاهی تاریخی قرار دارد، روابط این کشور با دشمن صهیونیستی در مسیری نیست که یک سال قبل گفته شده بود.» وی ضمن تأکید بر اینکه اقدام مراکش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تنها برای آن است که در مقابل امریکا نیز حق حاکمیت مراکش را بر صحرا به رسمیت بشناسد، گفت: «مراکش دست به اقدامی کاملاً اشتباه زده و وارد عشقی ممنوع با دشمن صهیونیستی شده و درهای کشور خود را به روی روابط اقتصادی با این رژیم باز کرده و دیدارهایی مخرب و ویرانگر با صهیونیست‌های اشغالگر داشته است.» وی همچنین با اشاره به طرح‌های مراکش برای ایجاد روابط نظامی و استراتژیک با رژیم صهیونیستی و همچنین اقدامات پنهانی برخی کشورها در این زمینه با طرح این سؤالات که دشمن صهیونیستی چه چیزی در قبال این توافقنامه‌ها به کشورهای ما می‌دهد، گفت: «آنچه دشمن صهیونیستی به ما خواهد داد چیزی جز نفوذ، خریدن مقامات ما و به‌همکاری کشاندن آنها با خود نخواهد بود.» در پایان بیانیه‌ای که توسط «الریسونی» منتشر شده ، تأکید شده است: «اتحادها و عادی سازی‌های روابط بین برخی کشورهای عربی با دشمن صهیونیستی حرام و از سوی این اتحادیه محکوم است.»
درهمین حال «علی محی‌الدین قره‌داغی»، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز در بیانیه‌ای که توسط وب سایت این اتحادیه منتشر شد، اعلام کرد: «آنچه برخی کشورهای عربی مانند امارات و مراکش انجام می‌دهند یک اقدام حرام است و از نظر این اتحادیه محکوم می‌شود.» وی با اشاره به اینکه ما بارها بر حمایت خود را از مسجد‌الاقصی، بیت‌المقدس و فلسطین اعلام کرده و علیه اشغالگری اسرائیل موضع گرفته و عادی‌سازی را محکوم کرده‌ایم، تأکید کرده: «ما در همایش‌های مختلفی که برگزار شده، اعلام کرده‌ایم که عادی‌سازی روابط با اسرائیل یک خیانت بزرگ به فلسطین به‌عنوان هدف اصلی ما است.»
اعتراض‌های مردمی به تحرکات اسرائیلی
اتحادیه جهانی علمای مسلمان در حالی روابط با تل‌آویو را به‌لحاظ شرعی حرام اعلام کرده که پیش از آن مردم کشورهای اردن و بحرین در اعتراض‌هایی گسترده، از مقامات کشورهای خود خواسته بودند، دست از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو بردارند. به‌گزارش خبرگزاری «آناتولی»، این اعتراض‌ها پس‌از آن شدت گرفت که رژیم صهیونیستی با افزایش تحرکات خود، یک توافقنامه انرژی را با امارات و اردن به امضا رساند. البته رژیم صهیونیستی از سال گذشته که با تلاش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق امریکا، روند عادی‌سازی روابط برخی اعراب با تل‌آویو آغاز شد، چندین قرارداد با امارات به امضا رسانده و اخیراً نیز گزارش‌های بسیاری منتشر شد که نشان می‌داد، امارات در حال احداث پایگاه‌های نظامی در یکی از جزایر زیرمجموعه جزیره سقطری یمن است که به موساد اجازه می‌دهد به جاسوسی در دریای سرخ بپردازد. علاوه بر امارات و اردن، رژیم صهیونیستی در ادامه تحرکات خود در شمال آفریقا، هفته گذشته قراردادی نظامی با مراکش امضا کرد. هم قرارداد انرژی با اردن و امارات و هم قرارداد نظامی با مراکش باعث بروز نگرانی‌هایی در بین مردم این کشورها شده است که این نگرانی این هفته در قالب اعتراض‌های سراسری خود را نشان داد.
با این حال اقدامات مشکوک رژیم صهیونیستی در شمال آفریقا به امضای چند توافقنامه با مراکش ختم نمی‌شود. به‌گزارش «آسوشیتدپرس»، تل‌آویو در ماه‌های اخیر به‌طور هدفمند وارد شمال آفریقا شده است. تأثیرات مخرب ورود رژیم صهیونیستی به شمال آفریقا نیز بلافاصله آشکار شد. کمتر از یک ماه بعد از سفر ماه اکتبر یک هیأت سودانی به تل‌آویو، شاهد وقوع کودتایی در این کشور بودیم که هنوز هم تنش‌های آن ادامه دارد. در همین حال در آستانه انتخابات لیبی، برخی از گزارش‌ها حاکی از سفر «صدام حفتر»، پسر «خلیفه حفتر» رهبر شرق لیبی به تل‌آویو است. برخی منابع گزارش داده‌اند، مقامات رژیم صهیونیستی به او وعده داده‌اند، اگر با اسرائیل روابط داشته باشند، تل‌آویو نیز از آنها حمایت خواهد کرد. این در حالی است که روابط رژیم صهیونیستی با مصر نیز که همیشه کجدار و مریز بوده است، در ماه‌های اخیر بیشتر از قبل شده و شاهد سفرهای بسیاری بین مقامات دو طرف و مذاکرات آنها بوده‌ایم. در واقع همین افزایش تحرکات است که باعث شده، اتحادیه جهانی علمای مسلمان روابط با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کند تا مانع حرکت دولت‌های سودجوی عرب شود که برخلاف میل دولت‌های خود به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌اندیشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7785/4/592948/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها