دیدار رئیسی با بازرگانان و ایرانیان مقیم ترکمنستان


 در کنار سخنرانی در اجلاس و دیدار با سران کشورهای عضو اکو، دیدار با بازرگانان و تجار ایرانی و نیز ایرانیان مقیم ترکمنستان از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به عشق‌آباد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی کشورمان در ترکمنستان که صبح دیروز برگزار شد، با بیان اینکه با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگهای بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده است، ایجاد تحول در همه حوزه‌ها بویژه بخش اقتصادی، تجاری و بازرگانی را از اولویت‌های اقتصادی دولت دانست.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری مناسبی برای توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای کشورمان وجود دارد، اضافه کرد: مشکل جدی و خاصی در توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد و با پیگیری و تعامل دوسویه و درک متقابل می‌توان ضمن رفع مشکلات موجود، گام‌های مؤثری در مسیر تقویت و تحکیم روابط برداشت.
رئیس جمهور با بیان اینکه قرارداد گاز ایران و ترکمنستان حتماً احیا خواهد شد، اظهار کرد: بازرگانان و صادرکنندگان کشورمان نباید در مسیر فعالیت‌های خود با مشکل اداری و بوروکراسی، مواجه باشند لذا دولت مصمم است تحولی در ساختارهای اداری کشور ایجاد کند تا تسهیل کننده فعالیت صادرکننده باشد.
وی همچنین بازگشت ارز صادراتی به کشور را ضروری خواند و گفت: در این زمینه باید باز نگاهی در روند امور انجام شود تا رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و تجار، خسارتی برای آنان نداشته باشد.
رئیس جمهور گفت: متأسفانه برخی از مسائل با کشورهای همسایه به خاطر پیگیری نشدن بموقع، به مشکل تبدیل شده است و مصمم هستیم ضمن حل این مشکلات، از تکرار چنین مواردی جلوگیری کنیم.
در این دیدار مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در سخنانی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی سفر آیت‌الله رئیسی به تاجیکستان و دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور این کشور، اظهارکرد: پس از این سفر گشایش‌های اقتصادی قابل توجهی در مناسبات و همکاری‌های اقتصادی تهران و دوشنبه ایجاد شده است و ضمن رفع موانع و مشکلاتی که در روابط دو کشور ایجاد شده بود، شاهد ارتقای حجم تبادلات اقتصادی دو کشور هستیم.
همچنین در دیدار جداگانه‌ای تعدادی از تجار و بازرگانان کشورمان در سخنانی مشکلات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را برای تقویت فعالیت‌های تجاری خود بیان کردند و رئیس جمهور دستور داد بلافاصله پس از سفر، مشکلات مطرح شده بررسی و برطرف شود.
آیت‌الله رئیسی در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان که در سفارت کشورمان در عشق آباد برگزار شد نیز گفت: دولت نسبت به ایرانیان خارج از کشور احساس مسئولیت می‌کند، ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و سفارتخانه‌های کشورمان در سراسر جهان، باید زمینه رفت و آمد، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان را در ایران تسهیل کنند.
رئیس جمهور افزود: باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان مقیم خارج با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است.
وی ضمن اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور را سفیران جمهوری اسلامی ایران برشمرد، تأکید کرد: کشورهای همسایه و منطقه به خدمات و تولیدات ایرانی علاقه و اعتماد دارند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به گفت‌و‌گو‌های نسبتاً مفصل خود با رئیس جمهور ترکمنستان در فرودگاه عشق‌آباد، گفت: در این گفت‌و‌گوی طولانی بر تصمیم و اراده دو طرف مبنی بر گسترش و توسعه هر چه بیشتر روابط تأکید کردیم و مصمم هستیم با رفع موانع، سطح همکاری‌ها و تبادلات دو کشور به حد قابل قبول برسد.
رئیسی گفت: به راحتی می‌توان سهم صادرات کشورمان در بازار اقتصادی منطقه را به دو برابر و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد و باید از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده شود.
گفتنی است آیت‌الله رئیسی روز گذشته ضمن بازدید از بخش‌های مختلف رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، در جریان فعالیت‌های متنوع این مرکز قرار گرفت و با حضور در کلاس‌های آموزش زبان فارسی از نزدیک با زبان آموزان و اساتید گفت‌وگو کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7785/2/592980/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها