اژه ای در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه:

نیاز به تصویب قانون در مورد ترک فعل داریم


در آستانه 10 آذرماه روز مجلس، رئیس قوه قضائیه راهی بهارستان شد و در دیدار با نمایندگان از تعامل بین دو قوه و خلأهای قانونی موجود گفت.
به‌گزارش میزان، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پس از پایان این جلسه در سخنانی گفت: قوه قضائیه، در جهت تحقق اهداف نظام، جلوگیری از انحرافات، برقراری عدالت و برخورد با مفسدین تلاشی فوق‌العاده می‌کند.  وی با بیان اینکه در سه قوه باید آسیب‌شناسی‌های جدی داشته باشیم تا با هم‌افزایی و تعامل بیشتر بتوانیم نقشه‌های دشمنان و گرفتاری‌هایی را که مستکبران غرب برای مردم ایجاد کرده خنثی کنیم، ادامه داد: در مورد برخی موضوعات خلأ قانونی داریم. در حال حاضر هر ترک فعلی جرم نیست و نیاز به قانون در این زمینه وجود دارد. اژه‌ای تأکید کرد: قوه قضائیه باید دستگاهی باشد که بیشتر از همه به قانون احترام بگذارد و اگر قانون نداشته باشیم و با نظرات خودمان وارد شویم ممکن است مشکل ایجاد کند.
تدوین لوایح در جهت قضازدایی
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه قوه قضائیه به‌صورت جدی چند مسأله را در دستور کار خود دارد، ادامه داد: به‌دنبال این هستیم لوایحی را به مجلس بدهیم و کاری کنیم که کمتر جرم انگاری شود و در جهت قضازدایی حرکت کنیم. و‌ی با بیان اینکه می‌خواهیم رسیدگی‌هایمان عالمانه، عادلانه، بموقع و دقیق باشد، افزود: اگر بخواهیم چنین کاری کنیم به نیرو‌های متخصص نیاز داریم. اگر یک قاضی در دادسرا یا در دادگاه در روز ۷ تا ۱۰ پرونده و حتی بیشتر را بررسی کند و اگر انواع و اقسام پرونده‌ها به یک قاضی ارجاع شود او چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ اژه‌ای ادامه داد: امروز تلاش قوه قضائیه این است که هر چقدر می‌شود هزینه کمتر برای مردم ایجاد کند و یکی از مواردی که هزینه را کم می‌کند توسعه رسیدگی‌های الکترونیکی است. رئیس دستگاه قضا افزود: در تلاشیم برای کسانی که نه پای آمدن، نه زبان گفتن و نه قلم نوشتن دارند و نه پول وکیل و هزینه دادرسی و کارشناسی، کاری کنیم که به حق خود برسند؛ این نیاز به عده و عُده و بودجه دارد.
هماهنگی باید منجر به کارآمدی شود
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم در این جلسه گفت: امروز هر سه قوه با یکدیگر هماهنگ و همدل هستند، اما این کافی نیست. باید هماهنگی و همدلی منجر به هم‌افزایی و کارآمدی شود و نتیجه آن را ذی نفعان یعنی مردم ببینند، یعنی اگر جلسه‌ای برگزار می‌شود خروجی آن باید اثر ملموس در زندگی مردم داشته باشد. امروز فرصت بسیار تنگ است و مردم بیش از هر زمان دیگری به کارآمدی ما نیاز دارند.

بــــرش
احیای معاونت سیاسی  در قوه قضائیه

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه «ناصر سراج» را به‌عنوان معاون سیاسی رئیس قوه قضائیه منصوب کرد. به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، قاضی سراج پیش از این دادستان نظامی تهران بود و مسئولیت‌های مختلف قضایی از جمله مشاور ریاست قوه قضائیه، ریاست سازمان بازرسی کل کشور و معاون سیاسی- امنیتی دادستان کل کشور را به عهده داشته است. گفتنی است، ساختار معاونت سیاسی ریاست قوه قضائیه در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله یزدی ایجاد شد. این پست پس از دوره مدیریتی آیت‌الله یزدی در دستگاه قضایی منحل شد و حالا برای بار دیگر احیا می‌شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7785/3/592984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها