اقدامات پیشگیرانه برای کاهش جمعیت پشه‌های آئدس در هرمزگان


زهره توکلی
خبرنگار
پشه «آئدس» که می‌تواند ناقل بیماری‌های ویروسی بویژه سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا باشد و در کشورهای آفریقایی شیوع دارد در استان هرمزگان مشاهده شده است. پیش از این در سال‌های 98 و99 نیز این نوع پشه در بندر لنگه این استان مشاهده شده بود که اقدامات کنترلی آن هنوز هم در حال انجام است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره به «ایران» می‌گوید: بیماری‌های ویروسی نظیر تب دنگی در کشور ما وجود نداشته و فقط در کشورهای آفریقایی و چند کشور دیگر مشاهده شده است.
دکتر فاطمه نوروزیان با اشاره به‌ وجود این پشه‌ها در سال‌های قبل می‌افزاید: چند روز قبل نیز 4 پشه بالغ فقط در بندرعباس مشاهده شد اما خوشبختانه پشه‌هایی که پیدا شده‌اند هیچ کدام آلوده نبودند لذا تاکنون بیماری در این مورد در کشور نداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه این پشه‌های بالغ در یک تعمیرگاه لاستیک خودرو که محل دپوی لاستیک‌های مستعمل بوده پیدا شده‌اند، می‌افزاید: سمپاشی این تعمیرگاه تا شعاع یک کیلومتری آن در حال انجام است چرا که فرض بر این بوده که جمعیت پشه‌ها از این تعداد، بیشتر است. پس از اتمام مرحله سمپاشی، تله‌گذاری در مکان‌های دیگر بندرعباس انجام خواهد شد.
این مسئول با اشاره به اینکه پشه‌ها به تنهایی مشکلی را ایجاد نمی‌کنند، تصریح می‌کند: در صورت وجود بیمار، اگر پشه، بیمار را نیش بزند می‌تواند ویروس را طی یک روز، به چندین نفر منتقل کند.
وی علت اصلی ورود این پشه‌ها به استان را واردات لاستیک خودرو و گیاه بامبو در کشورهای مختلف عنوان می‌کند و هشدار می‌دهد: در حال حاضر نگرانی ما این است که بیماری تب دنگی از کشورهای همسایه که این بیماری در آنها شایع شده، از طریق مراودات، تجارت و... به کشور ما منتقل شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح می‌کند: هرمزگان، استانی استراتژیک است لذا رفت‌وآمد با کشورهای خارجی و تردد اتباع بیگانه بویژه از کشورهای پاکستان، افغانستان و کشورهای عربی نظیر عمان و عربستان و... در پایانه‌های مرزی و حتی شهرهای آن بسیار زیاد است بنابراین هرمزگان از این لحاظ، استان پرخطری محسوب می‌شود به‌همین دلیل اقدامات کنترلی و پیشگیرانه برای کاهش جمعیت پشه‌ها در حال انجام است.
وی در خصوص راه‌های پیشگیری و مقابله با لانه‌گزینی و تخمگذاری می‌گوید: مهم‌ترین و نخستین کار، بهسازی محیط است چون محل تکثیر و تخمگذاری این پشه، در مکان‌هایی است که لاستیک و تایرهای کهنه و مستعمل خودرو دپو و ذخیره می‌شود بخصوص اگر کمی باران آمده باشد یا در هر صورت چند قطره آب در لاستیک‌ها جمع شود.
نوروزیان به مردم استان توصیه می‌کند: در منازلی که گل و گلدان زیاد است افراد باید ظرف زیر گلدان را که معمولاً محل تجمع آب است به‌طور مرتب خالی و تمیز کنند. برخی نیز در پشت کولرهای گازی، سطلی را برای جمع شدن قطره‌های آب نشتی می‌گذارند که می‌تواند مکان مناسبی برای تجمع و تکثیر این پشه‌ها باشد، به‌همین دلیل یا باید آب داخل سطل به‌طور مرتب خالی و تمیز شود یا سطل‌ها برداشته شوند. این مورد در خصوص دبه یا بشکه‌های آبی که برای مصارف مختلف در حیاط منازل گذاشته می‌شود هم می‌تواند مصداق داشته باشد لذا این ظروف نیز حتماً باید
در بسته باشد.
وی با اشاره به ضرورت بهسازی خورها در استان به‌دلیل راکد ماندن آب و ایجاد محلی برای تجمع حشرات، می‌افزاید: افرادی که قایق بدون استفاده دارند نیز باید قایق خود را به‌صورت وارونه بگذارند تا آب در آنها جمع نشود. همچنین اداره بنادر اعلام کرده که تمامی لاستیک‌هایی که در اسکله‌ها و کنار قایق‌ها قرار داده می‌شود باید سوراخ داشته باشند تا آب در آنها جمع نشود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7786/12/593035/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها