نگاهی به کتاب شاعر تنبک

نوازندگی با دو بال شعر و خوشنویسی


میثم فرجی
فعال حوزه کتاب
*تکیه بر تارک هنر زده‌ام
در هوایش چه بال و پر زده‌ام
همچو خورشید زرفشان شده‌ام
پشتِ‌پا تا به سیم و زر زده‌ام
* شعری از ناصر فرهنگ‌فر
این نوشته کوتاه را با نقل قولی از ابتهاج(سایه) در کتاب پیر پرنیان اندیش آغاز می‌کنم: «می‌دونین که ناصر فرهنگ فر شاعر هم بوده؟ شاعر خیلی خوبی هم بود. یعنی شعرهای عجیب و غریبی داشت. مثل یک شاعر حرفه‌ای اصلاً. وقتی لطفی از ایران رفته بود یک شعری ساخته بود:
بی‌لطفی لطفی نه همین بود که دررفت
او حوصله اهل هنر بود که سررفت
شاهکاره این شعر؛ او حوصله اهل هنر بود که سررفت.
خیلی لطفی رو دوست داشت. اصلاً گریه می‌کرد و می‌گفت: لطفی رفته و دیگه من با کی ساز بزنم؟ لطفی هم خیلی اونو دوست داشت؛ یک دوست داشتنِ همراه با احترام و ستایش.»«ناصر فرهنگ فر» را اغلب تنبک نواز می‌شناسند و تأثیر او در نظام تنبک نوازی بر هیچکس پوشیده نیست. خب دوستان او می‌دانستند او در خوشنویسی و شعر هم دستی داشته؛ در خوشنویسی شاگرد استاد حسن میرخانی و استاد علی اکبر کاوه بوده، خطی خوش و با صفا داشت. شعر و ادبیات نیز برای او امری جدی بود و شاید کمتر کسی آگاه بر این بود که وی به این پختگی و تسلط شعر می‌سروده که حاصل آن چند دفتر شعر می‌شود! او مسلط به انواع شعر فارسی از: غزل، رباعی، دوبیتی، ترکیب بند و... بوده که با مطالعه دفتر شعرش کاملاً این تسلط مشهود است. شاعری که شعر را خوب می‌شناسد و صنایع بدیع لفظی و معنوی را بجا در اشعار خود به کار می‌برد و به زیبایی مضامین امروزی را بیان و معاصرانه شعر می‌گوید. خلاصه کلام، من ناصر فرهنگ فر را هنرمندی می‌دانم که با دو بال شعر و خوشنویسی تنبک نوازی می‌کرد.
کتاب شاعر تنبک (گزیده اشعار و ترانه‌های ناصر فرهنگ فر)همراه با سالشمار زندگی ناصر فرهنگ‌فر و گفتار یاران موافق(یادداشت‌های کوتاه به یاد ناصر فرهنگ فر)که با همراهی نشر گویا منتشر شده متشکل از چهار بخش است؛ بخش نخست سالشمار زندگی ناصر فرهنگ فر، بخش دوم اشعار او چه اشعار طنز و چه جدیاتش، بخش سوم گفتار و دلنوشته‌های کسانی همچون محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، ارشد طهماسبی و دیگر دوستانش در سوگ و فراق او و در نهایت بخش پایانی کتاب را تصاویر خاطره انگیزی از مراحل مختلف زندگی ناصر فرهنگ فر تشکیل داده است. یاد و خاطره ناصر فرهنگ فر جاویدان.
 شاعر تنبک(گزیده اشعار و ترانه‌های ناصر فرهنگ فر)
به کوشش: آرش فرهنگ فر و میرعلیرضا میرعلینقی
ناشر: نشر گویا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7786/16/593102/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها