دبیر شورای عالی فضای مجازی:

نسل امروز به مدیریت نرم در فضای مجازی نیاز دارد


دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: باید در کنار اعمال حاکمیت برای حفظ نظام آموزش برای بخشی که تحت کنترل ما نیست، با کمک ابزارهایی مانند بازی‌ها، واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده که برای نسل امروز جاذبه دارد، حکمرانی و مدیریت نرم کنیم.
به گزارش «ایران»، ابوالحسن فیروزآبادی در نشست چالش‌ها و فرصت‌های رسانه و فضای مجازی در حوزه فرهنگ و تربیت در دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نباید در برابر این ابزارها که در حال خلق جاذبه برای فرزندان ما هستند، تجاهل کنیم، افزود: مشارکت در این فضا فعال و مدل آن کاربرمحور است بنابراین باید نظام تربیتی‌مان به شکلی بازطراحی شود که با استفاده از فرصت زبان و اعتماد به رسانه‌های ملی در جامعه، رسانه‌ای از جنس دانش‌آموزان شکل گرفته و خود دانش‌آموزان تولید کننده محتوا باشند.
فیروزآبادی با تأکید بر اصلاح و بازتعریف نظام آموزشی و نظام تربیتی با توجه به روند تحولات عصر فضای مجازی در دنیا گفت: فضای مجازی یک فضای فناوری محور است و یکی از مباحثی که در مرکز ملی فضای مجازی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش مطرح است حکمرانی در فضای مجازی است و در همین راستا بزرگترین سکوی ملی (شبکه شاد) شکل گرفت.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه گفت: جهان در حوزه اقتصاد به سمت سکویی شدن پیش می‌رود و جهانی در حال شکل‌گیری است که توسعه خدمات آن متکی بر پلتفرم‌ها است. در این پلتفرم‌های جهانی ما در معرض سلطه شرکت‌های انحصاری بزرگ در دنیا هستیم که خدماتی باکیفیت ، کمیت مناسب و ارزان عرضه می‌کنند و در واقع نه تنها ما، بلکه دنیا با سیطره و سرمایه‌داری سکوها با رویکرد تضعیف دولت‌ها روبه‌رو است. وی با اشاره به اینکه این مسأله جزو چالش‌های عصر حاضر است، گفت: در حوزه فرهنگی نیز با چندگانگی فرهنگی روی این سکوها مواجهیم که باید برای پرداختن به مسأله جهاد تبیین در کنار مدیریت آن، برنامه‌ریزی کنیم. فیروزآبادی افزود: در نظام شبکه‌ای فضای مجازی با اعمال قدرت روبه‌رو هستیم که می‌تواند با تأثیر عمیق، رفتار مردم را تغییر دهد یا حتی تکلیف آینده یک کشور را با تأثیر بر انتخابات روشن کند بنابراین در بحث حاکمیت نیز بازتعریف مفاهیم جدیدی همچون حکمرانی که وجه قدرت نرم حاکمیت است، مطرح است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7787/11/593142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها