رئیس صدا و سیما در اختتامیه پنجمین جشنواره مستند تلویزیونی:

هویت و عدالت‌گستری، مبنای تحول رسانه ملی است


پرونده پنجمین جشنواره مستند تلویزیونی با اهدای تندیس و جایزه نقدی یک تا ۲۰ میلیون تومانی به برگزیدگان بسته شد.
به گزارش «ایران آنلاین»، رئیس صدا و سیما در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی گفت: در دوره جدید ان‌شاءالله مبنای تحول رسانه ملی براساس دو اصل هویت و عدالت‌گستری است هر دوی این عبارات و این سرفصل‌های بزرگ نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب است که بیش از ۴۰ سال از عمر بابرکتش را شاهد بودیم و چشم‌اندازی به این پدیده‌ها دارد. پیمان جبلی از اهمیت مستند و مستندسازی در سازمان صدا و سیما تحت دو عنوان و سرفصل که شعار دوره جدید این سازمان است، صحبت کرد و گفت: دوره جدیدی که مبنای رسانه ملی هویت و عدالت است هویت محوری و عدالت گستری هم که نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی و هم چشم‌اندازی است به آینده این پدیده مبارک و ارزشمند در جامعه‌ای بی نظیر که همان جامعه با مردمی سرافراز است. جبلی، هویت و عدالت را خلاصه زندگی مردم در دوران معاصر دانست و ادامه داد: دوره‌ای که ایران و فرهنگ آن و اسلام را بازنمایی می‌کند و چشم امید جامعه به محقق شدن و دیده شدن مصادیق عدالت است که هم نگاه به گذشته دارد و هم آینده.
رئیس رسانه ملی افزود: بنابراین از تقاطع مستند و شعار جدید رسانه ملی می‌توان برداشت کرد که مستند به هر دو حوزه می‌تواند نگاه کند، هم نگاه دقیق به گذشته و هم آینده و هم نگاه مطالبه‌گر و هم نگاه عدالت محور. وی گفت: مستند فقط محدود به یک ژانر و سرفصل نیست در هنر‌های مختلف تجلی پیدا می‌کند، در هر عرصه‌ای مستند در حال جست‌وجو است، مستندساز چشم بینا و وفادار جامعه و مردم است، دیده‌بان صادقی است که بخوبی می‌بیند و کشف می‌کند و می‌تواند نمایش بدهد. رئیس رسانه ملی چهار جایگاه را که رهبر معظم انقلاب برای صدا و سیما عنوان کرده‌اند این طور بیان کرد: به غیر از تعبیری که همیشه برای رسانه داشتیم و آن دانشگاه است که رهبری انقلاب هم به آن اشاره کرده‌اند سه توصیف دیگر عبارت است از آسایش چشم و روح، قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه و آوردگاه مبارزه و مقابله با امواج تحریف و فتنه‌گری. جبلی افزود: این عبارت که رهبری بیان کردند هر چهار جایگاه و موقعیت به گونه‌ای است که مستندساز می‌تواند در آن حضور داشته باشد و جایی است که او در حال فعالیت و هنرنمایی است هم در رادیو و تلویزیون از تاریخ، فرهنگ و تمدن و رویداد‌ها می‌گوید هم در جایگاه قرارگاه پراکندن امید و نشاط و جست‌وجو در لایه‌های پنهان و از چشم دور مانده که ممکن است ما به سادگی نبینیم، قرار می‌گیرد و هم در جایگاه آوردگاه مبارزه با تحریف و فتنه‌گری. جبلی تصریح کرد: چه بسیار مستندسازانی که جان خود را در این راه گذاشتند و تبدیل شدند به شهدایی که برای مبارزه با امواج فتنه‌گری جان خود را گذاشتند؛ یادشان را گرامی می‌داریم که برای مقابله با تحریف و فتنه‌گری مبارزه کردند و هم در جایگاه ارزشمند آسایشگاه چشم و روح و نشان دادن زیبایی‌ها حاضر شدند.
وی اظهار داشت: لذا هر چهار جایگاه که از لسان رهبری آمده، جایی است که مستندساز در قلب آن قرار دارد، میزبان، صاحب خانه و صاحب ایده است. جبلی ضمن تشکر از تمام کسانی که در پنجمین دوره این جشنواره مستند تلویزیونی شرکت و آن را برگزار کردند، گفت: صدا و سیما خانه شما مستندسازان و جایگاهی است که به بودن شما افتخار می‌کند و با شادابی آغوش رسانه ملی را به روی شما باز نگه داشته است، شما هستید که به رسانه ملی عزت خواهید داد و به عنوان نگاه بینا عملکرد حقیقت را دنبال و بازگو می‌کنید.
وی در پایان برای مستندساز پیشکسوت نادر طالب زاده که هم اکنون دچار کسالت و در بیمارستان بستری است، آرزوی شفای عاجل کرد.
 مستندها قرار است مسأله‌های ما را حل کنند
حمید شاه‌آبادی، معاون سیما در این مراسم و در جمع مستندسازان مطالبی را بیان کرد و گفت: آنچه که به دنبالش هستیم، این است که با نگاه بومی و از پایگاه وطنی و خاستگاه دینی آثاری در تراز جهانی خلق شود و الان به آن رسیده‌ایم. مستندهای ما عمق دارد و صداقت و راستی و نزدیکی به ذهن مخاطب در این آثار دیده می‌شود و برای مخاطب بیش از هر بخش دیگری باورپذیر است. شاید در بخش‌های دیگر نمایشی مخاطب بیشتر داشته باشیم اما باورپذیری این حوزه بسیار مهم است. معاون سیما تأکید کرد:  مستندها قرار است مسأله‌های ما را حل کنند. ما در برنامه‌سازی آنتن ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفته‌ایم و حالا این قالب یعنی مستند نزدیک‌ترین گزینه برای این موقعیت است تا حرکت خود را با مسأله آغاز کنیم. باید هر یک از مستندها بتواند یک مسأله را باز کند و پرونده آن را ببندد. وی اضافه کرد: حوزه انتشار مستند نیازمند بازنگری است تا بتوانیم بیش از پیش تأثیرگذار باشیم. این جشنواره نقطه عزیمت است برای کسانی که کار را شروع می‌کنند اما برای ما تکلیف و مسئولیت است.
تلویزیون خانه مستندسازان
مدیر شبکه مستند نیز در این مراسم گفت: امروز با قریب به اتفاق مستندسازان درجه یک کشور کار می‌کنیم و از این بابت خوشحالیم. محسن یزدی ادامه داد: بارها بحث شده است که تلویزیون خانه مستندسازان است و اگر این جشنواره تا حدی این کار را انجام دهد و تلویزیون باز هم بتواند در این بخش صعود کند، فکر می‌کنم کار خود را کرده‌ایم. دبیر جشنواره مستنددرباره اهمیت دیده شدن مستندها در تلویزیون اضافه کرد: هرچقدر بتوانیم در جشنواره‌ها موفقیت کسب کنیم و دستمزد دریافت کنیم بابت ساخت مستند اما دیده شدن خود مستند لطف دیگری دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7787/15/593162/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها