وزیر کشور خبر داد

اجرای فاز نخست طرح مدیریت هوشمند از شنبه برای سازمان‌های اجرایی


گروه اجتماعی / یک روز پس از اعلام اجرای «طرح قرنطینه هوشمند کرونایی» ابهامات زیادی پیرامون چگونگی تردد شهروندان واکسینه نشده یا مبتلا به کرونا در شهرها و استان‌های قرمز و نارنجی، کنترل الکترونیک واکسن‌نزده‌ها برای گرفتن بلیت سینما، هواپیما، قطار و اتوبوس، نحوه کنترل تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها، جرایم کارمندان و اصنافی که واکسن نزدند و... مطرح می‌شود. تدبیر تازه طرح قرنطینه هوشمند که قرار است قفل ممنوعیت‌ها و ترددها را باز کند هنوز به دلیل دسترسی به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مرتبط با استعلام واکسیناسیون و بیماریابی و مشکلات تدارکاتی و فنی مرحله به مرحله اجرا می‌شود. مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات بر خط در بستر سامانه امید به منظور حفظ سلامت افراد واکسینه نشده و تنگ کردن حلقه واکسینه‌نشده‌ها به مرحله اجرای کامل نزدیک شده است. در حالی که معاون فنی و بهداشت وزارت بهداشت جزئیات اجرا و جرایم متخلفان در طرح محدودیت هوشمند کرونا را اعلام کرده است و طبق اعلام محسن فرهادی چون سامانه‌های دستگاه‌های مختلف در این طرح درگیر هستند، اجرای طرح فاز به فاز جلو می‌رود و تدریجی است. برای مثال کارکنان دولت به شکل اینترنتی از طریق گیت بررسی می‌شوند و تدریجاً سامانه زیر بار می‌رود تا کل خدمات را پوشش دهد. از سوی دیگر وزیر کشور نیز اعلام کرده است گام نخست طرح مدیریت هوشمند از شنبه برای سازمان‌های اجرایی اعمال می‌شود. به گفته احمد وحیدی وزیر کشور گام نخست طرح مدیریت هوشمند از شنبه درباره سازمان‌های اجرایی اعمال می‌شود. وحیدی درباره مراحل اجرایی طرح هوشمند کرونا تحت عنوان «سامانه امید» گفت: دستگاه‌های اجرایی، حمل و نقل درون شهری، واحدها و فعالیت‌های صنفی، حمل و نقل برون شهری و تردد خودروهای شهری، علمی و تحقیقاتی و آموزشی ۵ مرحله اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید هستند. همچنین در ادامه ابهامات موجود درباره چگونگی اجرای طرح قرنطینه هوشمند، استاندار تهران خبر داده که سامانه هوشمند «امید» و اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده ظرف ۱۰ روز آتی به صورت کامل در استان تهران اجرای عملیاتی خواهد شد. به گفته محسن منصوری، سامانه امید مبتنی بر فضای مجازی است و کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند در فرایند آن از برخی خدمات همچون دریافت بلیت هواپیما محروم خواهند شد. طبق اعلام استاندار تهران، در حال حاضر در حوزه صنعت، معدن و تجارت و فرودگاه‌ها، صدور بلیت‌ها براساس سامانه است و در مرحله بعد خدمات شهرداری‌ها و احتمالاً بانک‌ها برای افرادی که واکسن نزده‌اند محدود خواهد شد. درخصوص کارمندان دستورالعمل ابلاغی کاملاً شفاف است. ضمن اینکه تقاضا بر این بوده که همه کارمندان واکسن را تزریق کنند اما کسانی که این کار را نکرده‌اند باید هر دو هفته یک‌بار تست منفی PCR خود را ارائه دهند.
اعلام جزئیات طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا
کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا جزئیات طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه را صادر کرد.
به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره دو خود اعلام کرد که از روز یکشنبه ۲۱ آذرماه سال جاری طرح کنترل هوشمند آغاز می‌شود که در وهله اول در دستگاه‌های اجرایی و در مرحله دوم: حمل ونقل درون شهری و... اجرایی می‌شود.
در این اطلاعیه آمده است که مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات برخط در بستر سامانه امید به منظور ایجاد تعادل در زندگی روزانه شهروندان و صیانت از سلامت آنان آغاز می‌شود که ارکان طرح واکسیناسیون و انجام تست غربالگری و پیوند آنها به زندگی روزانه شهروندان با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند بیماری است.
در این اطلاعیه در مورد حوزه‌‌های مشمول طرح آمده است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های حاکمیتی، دولتی، عمومی و خصوصی، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲ قانون مدیریت بحران. واحدها و فعالیت‌های صنفی (تجاری، بازرگانی، خدماتی، تفریحی، رفاهی، تولیدی، صنعتی، کارگاهی، اقتصادی). حوزه‌های علمی- تحقیقاتی و آموزشی (دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه)؛ حوزه‌‌های فرهنگی و اجتماعی (نمازهای جمعه و جماعت، مراسم دینی و ملی و...)؛ تردد و حمل نقل (درون شهری، برون شهری، خودروهای شخصی) خواهد بود.
براساس این اطلاعیه، جغرافیای طرح  در سراسر کشور به صورت فازبندی اجرایی خواهد شد که در  مرحله اول: دستگاه‌های اجرایی، مرحله دوم: حمل و نقل درون شهری؛ مرحله سوم: واحدها و فعالیت‌های صنفی؛ مرحله چهارم: حمل و نقل برون شهری و تردد خودروهای شهری و در مرحله پنجم نیز مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزشی مشمول اجرای طرح می‌شوند.
همچنین زمان آغاز فاز (مرحله) اول، روز یکشنبه ۲۱-۹-۱۴۰۰  است که حد فاصل زمان فازبندی برای اجرای هر یک از مراحل پنجگانه یک هفته خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7793/7/593731/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها