هندوها مانع برپایی نماز جمعه در شماری از شهرهای هند می شوند

روزگار سخت مسلمانان هند


 مترجم: وصال روحانی
بیش از دو ماه است که هندوهای افراطی مراسم نماز جمعه مسلمانان را در برخی مناطق به‌هم می‌زنند و اسباب نگرانی نمازگزاران را فراهم می‌آورند.
جمعه گذشته هم در گورگان که منطقه‌ای به فاصله یک ساعت رانندگی تا دهلی‌نو است این ماجرا تکرار شد و صدای اعتراض تند هندوها به مسلمانان مستقر در این نقطه آرامش را از کل منطقه سلب کرد. گورگان با 1.1 میلیون نفر سکنه یکی از مهدهای تکنولوژی و مراکز اقتصادی مهم هند به‌ حساب می‌آید و فرمانداری آن در دست حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) یعنی حزبی است که نارندا مودی، نخست‌وزیر هند از اعضای آن است. مسلمانان این منطقه که به‌خاطر کمبود مساجد، به برگزاری آیین‌های نماز جمعه در پارک‌ها و پارکینگ‌های خالی قناعت کرده‌اند در ماه‌های اخیر به‌خاطر نا‌امنی‌هایی که هندوها ایجاد کرده‌اند مجبور شده‌اند، از برگزاری نماز جمعه منصرف شوند.
گروه‌های افراطی هندو تحت عنوان کلی «کمیته مشترک مقاومت هندوها» از ماه سپتامبر به این سو به انحای مختلف مانع برپایی مراسم نماز جمعه در گورگان و مناطق اطراف آن شده‌اند و علاوه بر نا‌امن و مسموم کردن محیط‌، اقدام به برگزاری آیین‌های دینی خود در همان محل‌ها کرده‌اند تا مسلمانان قادر به استفاده از فضاهای باز و مناسب مورد‌ نیاز خویش نشوند؛ بهانه‌ هندوها  در این ارتباط قابل پذیرش نیست. راجیو میتال، سخنگوی «کمیته مشترک مقاومت هندوها» می‌گوید: «ما مخالف برپایی نماز جمعه مسلمانان نیستیم اما با اینکه این کار در مکان‌های عمومی و غیر‌اختصاصی صورت پذیرد، موافقت نمی‌کنیم. نماز مسلمانان باید در مساجد یا آموزشگاه‌های مذهبی برگزار شود و زمین‌های وقفی هم برای این مهم مناسب‌اند اما اینکه کار را به سطح شهر و به مناطقی پرشمار بکشانند کار درستی نیست. ما در این زمینه به مقام‌های مسئول هم اولتیماتوم داده‌ایم و از 10 دسامبر به بعد اجازه این گردهمایی‌ها را نمی‌دهیم.»
این در حالی است که «الطاف احمد» بنیانگذار شورای مسلمانان گورگان می‌گوید: «اگر به فضاهای بزرگ و آزاد روی آورده‌ایم، به سبب شمار نماگزاران است. در کل این منطقه فقط 13 مسجد وجود دارد که اغلب هم فضای کوچکی دارند و جا دادن خیل نمازگزاران در این مکان‌های اندک غیر‌ممکن است. برای ما
سؤال بر‌انگیز است که چرا تا همین دو سال پیش استفاده ما از این مکان‌ها مشکلی از دید هندوها نداشت ولی حالا اینگونه در راه ما سنگ‌اندازی می‌کنند. ما ابتدا 108 مکان بزرگ و آزاد را برای نماز جمعه خود در‌اختیار داشتیم اما در ماجراهای اخیر آن را به 30 مکان کاهش داده‌اند. هندوها قصد دارند در جمعه پیش‌ رو همین تعداد را هم از ما بگیرند.»به‌گفته محمد سلیم، رئیس نهاد محلی «جمعیت علمای هند» برگزاری نماز جمعه مسلمانان در اماکن باقیمانده هم در هفته‌های اخیر با انواع تنش‌ و تهاجم‌ همراه و عملاً غیر‌ممکن شده است. وی می‌گوید: «در دو سه جمعه اخیر هرگاه نمازگزاران به مکان‌های درنظر گرفته شده (برای آنان) نزدیک شدند، مشاهده کردند که راه‌های رسیدن به آنجا مسدود شده و گروه‌های تندرو برای هرگونه خشونت آماده هستند. جمعه گذشته فقط در 10 مکان موفق به برگزاری نماز جمعه شدیم و اکثر نمازگزاران از محل‌های مورد‌ نظر رانده شدند.»
«آمیت شاه» وزیر کشور هند نیز از حزب کنگره هند که مهم‌ترین رقیب حزب حاکم بهاراتیا جاناتا به‌ شمار می‌آید، به سبب آنچه تلاش برای راضی‌سازی مسلمانان از طریق اهدای مکان‌های پرشمار به آنها برای انجام آیین‌های مذهبی‌شان عنوان شده، انتقاد کرده است.
 منبع: Aljazeera




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7793/4/593766/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها