دیدار و رایزنی باقری و ریابکوف

از سرگیری مذاکرات وین از فردا


علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده است، از ادامه گفت و گوهای  وین از روز پنجشنبه خبر داد.
به گزارش تسنیم، علی باقری در جریان  سفر به روسیه با «سرگئی ریابکوف» دیدار و درباره  آخرین تحولات مذاکرات  گفت و گو کرد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مقامات روسی در مسکو گفت: در دور جدید گفت وگو‌ها، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد‌های بسیار مفید و سازنده‌ای در دو موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ارائه کرد که می‌تواند روند گفت‌وگو‌ها را به طور جدی به سمت جلو هدایت کند.  باقری با اشاره به اینکه مناسبات ایران و روسیه ممتازاست و در عرصه‌های مختلف امتداد دارد، افزود: در دور جدید گفت‌وگو‌های وین به طرق مختلف با روسیه رایزنی داشتیم و با ابتکارات جدید و مؤثر وارد عرصه گفت‌وگو‌ها شدیم. وی افزود: این تعامل با طرف چینی هم وجود داشته و در حاشیه گفت‌وگو‌های وین با دیگر طرف‌ها نیز مذاکراتی داشتیم. باقری اعلام کرد: برای اینکه ما در این مقطع بتوانیم گفت‌وگوها را با یک شتاب بیشتری داشته باشیم، ما هم در وین با طرف‌های مختلف در این دوره در سطح کارشناسی تعامل و رایزنی داریم، ولی من لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه نیز در این زمینه رایزنی کنیم تا اینکه در روز پنجشنبه بتوانیم با فضای سازنده و رو به جلو گفت‌‌وگوها را ادامه دهیم. رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین درباره اینکه آیا در دو پیش‌نویس ایران موضوعاتی خارج و فراتر از برجام طرح شده است؟ خاطرنشان کرد: دو پیش‌نویس طرح و سند جدید نبود. در شش دور گفت‌وگوهای وین، طرفین به چند متن رسیدند که ما درباره دو متن، آخرین دیدگاه‌ها و اصلاحات و یا جاهایی که احساس می‌کردیم نسبت به توافق سال ۱۳۹۴ کاستی دارد، آن کاستی‌ها را جبران کردیم و آنجایی که نیاز به اصلاح و تکمیل و ترمیم داشت، آنها را در متن وارد کردیم.
اصلاحات و پیشنهادات
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: ما اصلاحات و پیشنهادهایی که درباره ۲ متن پایانی وین ۶ ارائه کردیم، مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود. این دو متن براساس یک انتظارات یا مطالبات بدون مبنا نبود، بلکه براساس اسنادی بود که مورد توافق ما و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) است.
وی خاطرنشان کرد: به همین جهت تأکید داریم و طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد که هر طرف این اختیار را دارد که براساس منافع، سیاست‌ها و اهداف خودش، ولی بر مبنای مشترک مورد قبول دو طرف، بتواند پیشنهادها یا ابتکارات خودش را ارائه کند که این بتواند مسیر را برای ادامه گفت‌وگو و حصول نتیجه باز کند. دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های امریکا علیه ایران، هفته گذشته در وین برگزار و ایران دو سند را به طرف مقابل در حوزه رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای ارائه داد و بنابر درخواست طرف‌های اروپایی برای مشورت با پایتخت‌هایشان درباره این دو سند مقرر شد تنفسی در گفت‌وگوها صورت بگیرد و دوباره این هفته از سر گرفته شود که براساس توافق باقری و مورا روز پنجشنبه این گفت‌وگوها در شهر وین مجدد از سر گرفته خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7793/3/593800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها