هفته‌ای نفسگیر در انتظار کلانشهرها


زهره افشار
خبرنگار
سازمان هواشناسی نسبت به افزایش آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا تا پایان هفته برای همه کلانشهرها هشدار داد این بدین معناست که مردم ساکن در شهرهای صنعتی این هفته را هم آسمان کبود همراه با آلودگی خواهند داشت. «صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» ضمن هشدار نسبت به آلودگی هوای کلانشهر‌های تهران و اراک برای روزهای شنبه و یکشنبه افزود: این آلودگی در طول هفته به دلیل سکون نسبی در جو، افزایش غلطت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا میهمان دیگر کلانشهر‌های کشور نیز خواهد شد. پس از تهران و اراک در اواسط هفته آلودگی به اصفهان و اهواز و مشهد نیز می‌رسد.
وی تأکید کرد: باید امیدوار بود مسئولان استانی این هشدار‌ها را جدی گرفته و منابع آلاینده استان‌های خود را کنترل کنند وگرنه این شرایط می‌تواند به افزایش شاخص کیفیت هوا به حد  ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق صنعتی و پرتردد منجر شود و حتی کیفیت هوا به ناسالم برای تمام گروه‌ها برسد. وی خاطرنشان کرد : لذا تقاضا می‌کنیم مسئولان ذیربط به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که از هرگونه رفت وآمد غیر ضروری در سطح شهرها، بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری جلوگیری شود و مردم از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز پرهیز کنند.
مسأله بسیار مهم  مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها است که باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در پایان تصریح کرد: متأسفانه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا روزهای پایانی آذرماه جاری و در واقع شب یلدا نباید منتظر سامانه بارشی فعالی باشیم که این مسأله می‌تواند به پایداری هوا و به وجود آوردن شرایط برای افزایش آلاینده‌ها کمک کند البته بارش‌های پراکنده‌ای را در برخی استان‌ها خواهیم داشت. فردا یکشنبه در استان‌های گیلان و مازندران احتمال ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود که این شرایط دوشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7795/12/593960/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها