«گنجینه‌های سینمای ایران» در چهلمین جشنواره فیلم فجر مرور می‌شود

هویت تاریخی سینمای‌ما


فرهنگی: بخش‌های «گنجینه‌های سینمای ایران» و «همایش‌های علمی سینمای ایران» دو بخش جانبی است که به‌عنوان برنامه‌های فرهنگی به چهلمین جشنواره فیلم فجر اضافه شده است. هدف از برپایی همایش‌های علمی سینمای ایران، ایجاد مفاهمه و هم‌افزایی در افق اندیشه‌های سینمایی و اندیشه‌های فرهنگی، با رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای و با حضور بزرگان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و سینماست. بخش‌ «گنجینه‌های سینمای ایران» اما علاوه بر سینماگران برای سینمادوستان هم اتفاقی جذاب است که ارزش علمی و هنری قابل توجهی دارد. نمایش نسخه مرمت شده فیلم‌های خاطره‌انگیز ادوار گذشته تلاشی است برای دیده شدن همه سینماگران و همه آنهایی که اعتبار و جایگاه امروز سینمای ایران بدون حضور و هنرشان قابل تصور نیست.
جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و‌نویسندگان آثار سینمایی ایران به «ایران» از کارکرد بخش «گنجینه‌های سینمای ایران» گفته است که در ادامه می‌خوانید.
فرصتی ناب برای بازبینی کلاسیک‌ها
در اتفاق مبارکی به‌نام «گنجینه‌های سینمای ایران» شاهد نمایش نسخه‌های مرمت شده فیلم‌های ارزشمند تاریخ سینمای ایران خواهیم بود.در واقع نمایش فیلم‌های مرمت شده و باکیفیت تاریخ سینمای ایران فرصت نابی برای بازبینی کلاسیک‌های سینمای ایران به مخاطبانی داده و می‌دهد، بخصوص برای آنهایی که این فیلم‌ها را بر پرده ندیده‌اند.
بازتولید نوستالژی‌های سینمایی
 تماشای فیلم‌های کلاسیک روی پرده را می‌توان یک استراتژی جذاب برای احیا و بازتولید نوستالژی‌های سینمایی دانست که فارغ از جذابیت‌های سرگرم کننده و تجدید خاطرات تماشای فیلم در گذشته، امکانی برای نقد و ارزیابی بهتر آنها بویژه از حیث فنی و تکنیکی برای منتقدان فراهم می‌کند تا فیلم را در قابلیت‌های بصری پرده سینما نه قاب تلویزیون، مورد تحلیل قرار دهند.
تحکیم هویت تاریخی سینمای ایران
بخش گنجینه‌های سینمای ایران، مخاطب و سینماگران ایرانی را به گذشته و ریشه و هویت تاریخی سینمای ما آشنا کرده یا به یاد می‌آورد. در واقع می‌توان دو کارکرد مهم برای بخش گنجینه‌های سینمای ایران ترسیم کرد؛ یکی ریشه‌یابی و احیا و تحکیم هویت تاریخی سینمای ایران و دیگری آشنایی نسل جدید با گذشته سینمای ایران و قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و ضعف و کاستی‌های آن. تجربه‌‍‌ای که هم به درک تاریخی سینمای ایران کمک کرده و هم فرصتی برای تماشای آثار ارزشمند تاریخ سینمای ایران روی پرده ایجاد می‌کند و همچنین از این طریق با احیای نوستالژی‌ها و خاطرات سینمایی افراد، شور و شکوه بیشتری به کالبد سینمای ایران دمیده می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7795/15/593992/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها