اخبــــار


انتشار گزیده ای از سخنان رهبر انقلاب در سال 91 درباره منزلت پرستار
پرستار یک نیروی حیات بخش است

گزیده‌ای از بیانات سال ۱۳۹۱ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری، به مناسبت ولادت حضرت زینب سلام‌الله علیها و روز پرستار برای نخستین‌بار منتشر شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند:«آنچه من لازم می‌دانم تأکید بکنم، منزلت پرستار است. من اصرار دارم این مطلب گفته بشود تکرار بشود بازتکرار بشود تا همه بدانند که پرستار یک نیروی خدماتی صِرف نیست، یک نیروی حیاتبخش است. حقیقتاً در خدمات پزشکی وقتی انسان محاسبه می‌کند، نقش پرستار یک نقش درجه یک باید تعریف بشود.
اگر پزشک خوبی باشد، بیمارستان خوبی باشد، اما پرستار خوبی نباشد، هیچ تضمینی برای بهبود بیمار وجود ندارد؛ درحالی‌که اگر چنانچه فرض کنیم شرایط خیلی شرایط خوبی هم نباشد امّا یک پرستار دلسوزی بالا سر باشد، احتمال بهبود در آن بیمار وجود دارد؛ یعنی یک چنین وضعی است وضع پرستار. این را باید همه بدانند. هم خود پرستارها به این منزلت و جایگاه مهم و رفیع توجه کنند و قدر کارشان را بدانند... هم مردم و مسئولان بدانند. این یک طرف قضیه است.
یک طرف دیگر هم فشار زیادی است که بر پرستار می‌آید؛ یعنی پزشک، عنصر مسئولی است در مقابل بیمار و حقیقتاً هم خدمت پزشکی یک خدمت بسیار باارزش و بی‌بدیلی است، لکن آن مقداری که پرستارِ یک بیمار زیر فشار روحی و عصبی قرار می‌گیرد، پزشک اصلاً آن مقدار زیر فشار قرار نمی‌گیرد. آه و ناله بیمار را بشنو، شکایتش را بشنو، دردش را بدان، مرتباً از او پذیرایی کن، ‌تر و خشکش کن؛ مگر شوخی است این‌جور کارها؟ کسی دو ساعت پهلوی یک بیمار بنشیند با تعهد، آن وقت می‌فهمد که پرستاری که بنا است در روز و شب چندین ساعت با بیمارهای مختلف سر و کار داشته باشد چه می‌کشد.»


قالیباف در دیدار با اردوغان تأکید کرد
 اگر غربی ها احترام به منافع دیگران را بپذیرند، توافق در دسترس است

شانزدهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC)، دیروز با حضور رؤسای مجالس و هیأت‌های پارلمانی و دیپلماتیک کشورهای عضو این اتحادیه در کاخ «دولما باغچه» در استانبول آغاز شد و سخنران افتتاحیه این اجلاس هم رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه بود.
به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین روز سفر خود به استانبول و قبل از برگزاری شانزدهمین دوره اجلاس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی فعال در ترکیه و نیز جمعی از سرمایه‌گذاران و مدیران عامل هلدینگ‌های بزرگ ترکیه‌ای فعال در ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این فعالان اقتصادی قرار بگیرد. در این دو جلسه مهم اقتصادی، رئیس مجلس تأکید کرد که در دولت و مجلس اولویت را توسعه روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی قرار داده‌ایم و این یک اراده جدی و محکم است و بر این اساس مصمم هستیم تجارت دوجانبه را در اولویت قرار دهیم.
«محمدباقر قالیباف» روز جمعه هم در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه و «مصطفی شنطوب» رئیس پارلمان کشور ترکیه پیرامون مسائل مشترک و منطقه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. رئیس‌ جمهور ترکیه در این نشست با اشاره به شرایط کرونا و اثرگذاری آن بر مراودات اقتصادی کشورها گفت: با وجود این همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در این مدت رشد کرده است. اردوغان با تأکید بر لزوم ارتقای روابط اقتصادی دو کشور ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین برای اجرای توافق هسته‌ای به‌شکل عادلانه‌ای به نتیجه برسد. وی همچنین با اشاره به تحولات افغانستان و بحران مهاجران این کشور تأکید کرد: نهادهای بین‌المللی باید به ایران برای سروسامان دادن به مهاجران افغانستانی کمک کنند.
در این دیدار قالیباف هم با تأکید بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دوکشور گفت: سند جامع همکاری‌های دوکشور در حال نهایی شدن است که نمادی از اراده جدی برای توسعه روابط است. قالیباف درباره مذاکرات وین هم تأکید کرد: قدرت‌های بزرگ باید یاد بگیرند که نباید اراده خود را به سایر کشورها تحمیل کنند و چنانچه احترام به منافع دیگران را بپذیرند، توافق در دسترس است.

تقدیر از خدمات پرستاران توسط دکتر مخبر

دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور پنجشنبه گذشته و در آستانه میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان لقمان، از پرستاران و کادر درمان به خاطر تلاش‌ها و زحمات‌شان بخصوص در دوران شیوع کرونا تقدیر کرد.معاون اول رئیس جمهور در فضایی صمیمانه با پرستاران این مرکز درمانی  به گفت‌وگو پرداخت و در جریان دغدغه‌ها و مشکلات آنان قرار گرفت. پرستاران بیمارستان لقمان نیز مشکلات و مسائل خود را به معاون اول رئیس جمهور منتقل کردند و دکتر مخبر دستور رسیدگی برای حل مشکلات پرستاران این بیمارستان را صادر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7795/2/594013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها