مرجع تقلید شیعیان در دیدار وزیر امورخارجه از غفلت در انعقاد برجام که باعث سوء‌استفاده دشمن شد، انتقاد کرد

درس دیپلماسی آیت الله جوادی آملی


حضرت آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عالیقدر تقلید، با تأکید بر اینکه باید توافق‌ها را به‌گونه‌ای نوشت که کسی نتواند از آن خارج شده و از تعهدش شانه خالی کند، متذکر شد: اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافقی خارج شود، یعنی آن قرارداد عوامانه نوشته شده است.
به‌گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، با بیان نکات مهمی درباره اصول مذاکره‌، تلویحاً برجام‌ را محصول یک اقدام عوامانه برشمرد. این مرجع عالیقدر با بیان اینکه مذاکره با جهان نیازمند یک فکر جهانی است، گفت: ما از جهان جدا نیستیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتماً باید انگشتان خود را بشماریم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزود: در نظام بین‌الملل به هیچ‌کس اعتماد نیست اما در عین حال هیچ‌کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست.
استاد برجسته حوزه، مذاکره با کشورهای جهان را کار سنگینِ علمی عمیقِ حقوقی و سیاسی در حوزه بین‌الملل دانست و گفت: مذاکره با جهان یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد. حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزود: باید توافق‌ها را به‌گونه‌ای نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند. وی بر همین اساس متذکر شد: اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است. این مرجع عالیقدر با انتقاد از غفلت از تکیه گاهی که در انعقاد برجام محل سوء‌استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود، اضافه کرد: این یعنی همه جوانب کار دیده نشده و در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به‌صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟
گفتنی است امیرعبداللهیان طی سفر اخیر خود به قم در دیدارهای جداگانه دیگری با آیات عظام نوری همدانی، جعفر سبحانی و مکارم شیرازی نیز دیدار و گفت وگو نمود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7795/3/594032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها