آدم‌های معلق در فضایی اثیری


وحید ملک
گالری دار
پس از نمایش آثار هرو شیخ‌الاسلامی و فرناز اخلاقی اکنون نوبت به آثار نزار موسوی نیا رسیده است. که از روز جمعه 19 آذرماه در گالری آرت سنتر به نمایش گذاشته شده و تا 29 آذرماه هم این نمایشگاه ادامه دارد.
نقاشی‌های نزار، به‌طور شگفت‌انگیزی بیان حال و روز جامعه فعلی ماست. آدم‌های معلق در فضایی اثیری، با شکل و شمایلی غریب که پیرامون آثارش را پر کرده است، انگار بیانی از روزگاری است که همین سال‌ها گرفتار آن بوده‌ایم.
اینکه هنرمند حتی از ده سال قبل آثاری خلق کرده که انطباقی خارق‌العاده با زندگی اکنون ما دارد، واقعیتی است که شاید خود موسوی نیا هم پاسخی برای آن ندارد. و هنر ناب همین گونه است که خود می‌نمایاند. هنری که در هماهنگی تام و تمام بین هنرمند و رویدادهای جاری جامعه‌اش آفریده شده است. از همین بابت است که گفته‌اند نقاشی‌های عجیب نزار موسوی نیا برای ما غریب نیست. آشناست، با این عجایب او بیگانه نیستیم، چون ریشه در سنت و زندگی و تاریخ هنر خود ما دارد و عجیب‌تر اینکه ناآرامی که در آثارش نشان داده، شبیه یک پیشگویی یا هر تفسیر دیگری از دنیای کرونا زده اکنون است.
دنیای سوررئال نزار، اگر چه عجیب است اما جدید هم هست. آن را باید نگرشی بسیار شخصی به جامعه‌اش دانست و این ربط و پیوند میان تجربه‌های شخصی او و دنیای بیرون، وجه تمایز و البته جذابیت کارهایش خواهد بود. در مجموع فکر می‌کنم، نقاشی‌های نزار موسوی نیا یک پرسش بزرگ برای بیننده است. پرسشی که یافتن چراها و پاسخ‌های آن، خیلی خوب ما را از سختی‌های این سال‌ها به درون ذهن هنرمند پرتاب می‌کند و دنیایی تازه در افق دیدمان می‌گشاید.
نمایشگاه نزار موسوی
گالری آرت سنتر
زمان 19 الی 29 آذر

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7796/16/594114/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها