نتایج دیدارهای گل گهر مقابل استقلال، سپاهان، پیکان به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز 3-0 شد

امتیاز «گابنی» آورده!


گروه ورزشی/  حضور اریک بوکوم بایناما مهاجم گابنی در گل گهر با حاشیه‌های فراوانی همراه و منجر به صدور رأی در یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های کمیته انضباطی شد. طبق آیین نامه‌ای که پیش از آغاز لیگ برتر جاری به تصویب فدراسیون فوتبال رسید، باشگاه‌ها مجاز به جذب بازیکنانی از برخی کشورهای قاره آفریقا نظیر گابن هستند که حداقل 4 بازی در تیم ملی بزرگسالان کشورشان در بازه زمانی 2 سال گذشته انجام داده باشند. پیش از اینکه بایناما نخستین بازی خود برای گل گهر برابر استقلال (هفته ششم) را انجام دهد، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه هیچ سابقه و رزومه‌ای از این بازیکن در سایت‌های خارجی وجود ندارد که این قانون را دربر بگیرد. در این شرایط باشگاه سیرجانی با انتشار نامه‌ای منتسب به فدراسیون فوتبال گابن مدعی شد که این بازیکن در 4 بازی دوستانه کشورش به میدان رفته است. پس از دیدار استقلال و گل‌گهر، استقلال شکایت رسمی خود را نسبت به حضور این بازیکن در میدان اعلام کرد اما گل گهر در دیدارهای بعدی‌اش برابر پیکان و سپاهان (هفته‌های هفتم و هشتم) نیز از این بازیکن استفاده کرد. گل گهر در ادامه نامه جدیدی از فدراسیون فوتبال گابن منتشر کرد که در آن ذکر شده بود بایناما در 4 دیدار تیم ملی کشورش برابر بنین، لیبریا، توگو و رواندا حضور داشته اما همین نامه بر ابهامات افزود چرا که گابن در تاریخ‌های ذکر شده با 3 مورد از این تیم‌ها بازی برگزار نکرده و طبق لیست و مدارک موجود از دیدار با بنین، بایناما حتی روی نیمکت گابن هم حضور نداشته است. در ادامه باشگاه استقلال به صورت جدی پیگیر شکایت خود شد و باشگاه‌های سپاهان و پیکان هم اعتراض خود را علنی کردند. در این میان فدراسیون فوتبال ایران مکاتباتی با فدراسیون گابن و کنفدراسیون فوتبال آفریقا انجام داد و مجموعه این موارد و مدارک منجر به صدور رأی توسط کمیته انضباطی شد. کمیته انضباطی در رأی منتشره اعلام کرد که مدارک بازیکن گابنی جعلی بوده و بایناما مصداق بازیکن غیرمجاز تلقی می‌‌شود. بر این اساس، نتیجه هر 3 دیدار گل گهر برابر استقلال، پیکان و سپاهان، 3-0 به سود این تیم‌ها اعلام شد. همچنین باشگاه گل‌گهر و بایناما به ترتیب 700 و 200 میلیون تومان جریمه  شدند. گفتنی است گل گهر که موفق به شکست 4-2 سپاهان و 1-0 پیکان و تساوی بدون گل برابر استقلال شده بود، با این رأی کمیته انضباطی 7 امتیاز را از دست داد.
 ادله کمیته انضباطی، واکنش باشگاه گل گهر
کمیته انضباطی درباره چگونگی صدور این رأی اعلام کرد که در جهت کشف واقعیت، ایمیل‌های فدراسیون گابن را برای بررسی تخصصی و فنی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) ارائه کرد که بر اساس نظریه تخصصی، ثبت نام بازیکن مورد شکایت با استفاده از مدارک و مستندات غیر واقعی و جعلی صورت پذیرفته است. ضمن اینکه این کمیته اعلام کرد بازیکن مورد نظر فاقد شرایط لازم (4 بازی برای تیم ملی بزرگسالان) است و فدراسیون گابن هم تأییدیه‌های ارائه شده برای ثبت نام بازیکن مبنی بر انجام 4 بازی در سطح ملی بزرگسالان را جعلی عنوان کرده و در دیدار بنین و گابن مشخصات این بازیکن در لیست بازیکنان و فیلم بازی رؤیت نشده است. کمیته انضباطی تأکید کرد بر اساس بند 14 دستورالعمل تنظیم قراردادها با مربیان، بازیکنان، عوامل اجرایی و کارگزاران فوتبال مصوب 30/6/1399 سازمان لیگ، مسئولیت احراز اصالت هرگونه مدارک یا قراردادهای ارائه شده به عهده باشگاه مربوطه است. بر این اساس دفاعیات باشگاه گل گهر و صدور کارت بازی به دلیل تأیید امور بین‌الملل فدراسیون، غیرموجه تشخیص داده می‌‌شود. باشگاه گل گهر بلافاصله به رأی اعلام شده واکنش نشان داد. حساب رسمی این باشگاه در توئیتر نوشت: «سال 97 پاتوسی غیرقانونی برای یک تیم خاص بازی کرد. واکنش فدراسیون این بود که ایرادی ندارد. چگونه می‌‌شود وقتی تیم خاص معترض می‌‌شود، یک شبه قانون عوض می‌‌شود. جام را به آنها بدهید. تیم‌های دیگر را بازیچه نکنید. ما هزینه نکردیم که سرمان را ببرند.» ایمان حسین پورشرفشاد وکیل حقوقی گل گهر هم گفت: «انتظار از این باشگاه بابت رد یا تأیید نامه‌های فدراسیون فوتبال گابن غیرمنطقی است و گل گهر به دلیل تأیید مدارک از سوی دپارتمان امور بین‌الملل از این بازیکن استفاده کرده و تقصیری در ماجرا ندارد.» در ادامه هم باشگاه سیرجانی تأکید کرد با توجه به اینکه تمام استعلام‌ها مستقیماً توسط فدراسیون فوتبال گرفته شده و آنها هیچ دخالتی در این رابطه نداشته‌اند قطعاً به مراجع قضایی بالاتر و فیفا شکایت خواهند کرد.
توضیح فدراسیون درباره حکم جنجالی
دیروز خبری عجیب منتشر شد و سایت طرفداری در گزارشی مدعی شد که این رأی به‌شکل دستوری به کمیته انضباطی دیکته شده است. براساس این گزارش، فایل صوتی از غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی فدراسیون وجود دارد که به یکی از اعضای کمیته انضباطی گفته بازی‌ها را 3-0 کنید. موضوعی که بعید به‌نظر می‌رسد اما اگر صحت داشته باشد، استقلال کمیته انضباطی زیر سؤال می‌رود. با این اوصاف، دیروز حسین شریفی سخنگوی فدراسیون فوتبال به برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» گفت:«فدراسیون و سازمان لیگ مسئولیتی در قبال استعلام‌ها ندارند. طبق آیین‌نامه، صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی درخصوص چنین مواردی در جذب بازیکن خارجی به خود باشگاه‌ها واگذار شده است.» او در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه وقتی باشگاه‌ها حق ارتباط با فدراسیون‌های سایر کشورها را ندارند، چگونه کمیته انضباطی با توجه به مدارکی که امور بین‌الملل فدراسیون تأیید کرده، رأی علیه باشگاه گل‌گهر داده؟ پاسخ داد:«فدراسیون فوتبال اداره تشخیص هویت نیست. وقتی که چنین مواردی پیش می‌آید و بازیکن خارجی وارد کشور می‌شود، از طریق راه‌های ارتباطی که فیفا برای کشورها تعیین کرده، مکاتبات آغاز می‌شود. فدراسیون نیز این کار را کرده و مکاتبات را طبق چیزی که فیفا تعیین کرده انجام داده است. فدراسیون درباره این بازیکن 9 ایمیل رسمی دریافت کرده و صحت 2 نامه مورد تأیید فیفا قرار گرفته و 7 نامه دیگر تأیید نشده است.» شریفی درباره اینکه ایمیل‌ها ابتدا به دست فدراسیون رسیده و حمیرا اسدی مسئول امور بین‌الملل فدراسیون با تأیید این نامه‌ها به گل‌گهر مجوز بازی بایناما را صادر کرده و اکنون باید دست داشتن گل‌گهر در ایمیل‌های جعلی ثابت شود، گفت:«فدراسیون فوتبال هم اختیاری از خودش نداشته. چرا که ما نمی‌توانیم مبدأ نامه را صحت‌سنجی کنیم چون در اختیار ما نیست. زمانی که قانونگذار تعیین تکلیف کرده و گفته است این مسأله باید توسط باشگاه انجام بشود، مسئولیت را متوجه خود باشگاه کرده است. کمیته انضباطی هم این گزارش‌ها را مبنا قرار داده است.»
رمزگشایی از صدرنشین پس از رأی کمیته انضباطی
با تغییر نتایج 3 بازی‌ گل‌گهر جدول لیگ برتر هم دستخوش تغییر شد. 3 امتیاز برای سپاهان و پیکان که به گل‌گهر باخته بودند و 2 امتیاز برای استقلال که به تساوی برابر تیم سیرجانی رضایت داده بود؛ این خلاصه‌ای از تأثیر حکم کمیته انضباطی بر وضعیت تیم‌ها و جدول است. در این میان سؤال اصلی این بود که با توجه به 22 امتیازی شدن استقلال و سپاهان، حالا صدرنشین لیگ کدامیک است؟ براساس قوانین پیشین لیگ برتر، تفاضل گل پس از امتیازات معیار رتبه‌بندی بود اما چندی پیش سازمان لیگ اعلام کرد که از این پس بازی رودررو به‌عنوان مبنا در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین باید استقلال به‌خاطر برتری مقابل سپاهان در صدر جدول قرار می‌گرفت که این اتفاق در سایت سازمان لیگ نیفتاد. سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص به فارس گفت:«قانون بازی رودررو فقط برای زمانی است که مسابقات به اتمام برسد. اگر بعد از پایان مسابقات، شرایط تیم‌ها مساوی بود تصمیم‌گیری برای صعود و یا سقوط تیم‌ها روی دیدارهای رودررو اتخاذ خواهد شد، در غیر این صورت چون شرایط تیم‌ها هفته به هفته تغییر می‌کند در جریان مسابقات بازی رودررو ملاک نیست و تفاضل گل محاسبه خواهد شد. البته قانون بازی رودررو حتی از هفته شانزدهم و وقتی دو تیم بازی رفت و برگشت را برگزار کرده باشند، قابل اعمال است.» با این شرایط، سپاهان با تفاضل گل بهتر نسبت به استقلال، صدرنشین است. فریبرز محمودزاده از دیگر مسئولان سازمان لیگ هم توضیح مهمی در این باره داد:«قانون بازی رودررو فقط در صعود و سقوط مؤثر است. یعنی مثلاً اگر پرسپولیس و استقلال در میانه جدول باشند، بازی رودررو اثری ندارد و همان تفاضل گل محاسبه می‌شود اما زمانی که این دو تیم شرایط سهمیه آسیایی، قهرمانی یا سقوط به لیگ یک را داشته باشند، بر اساس قانون بازی رودررو در دیدار رفت و برگشت، جایگاهشان در جدول مشخص می‌شود.» محمودزاده همچنین درباره اعمال نتایج ۳-۰ نیز تأکید کرد که این نتایج در تفاضل گل مؤثر هستند و به عبارتی با تغییر نتیجه بازی سپاهان، این تیم ۵ تفاضل مثبت دریافت می‌کند چرا که بازی را ۴-۲ به حریف خود واگذار کرده بود.

برش
مربی استقلال محروم شد

کمیته انضباطی رأی خود را در رابطه با مربی استقلال اعلام کرد . بر این اساس، صالح مصطفوی به‌دلیل نشر اکاذیب از طریق مصاحبه با رسانه ها علیـه داوران مسابقه استقلال و پرسپولیس و بیان مطالبی از قبیل استقلال در 2 بازی از تصمیمات داوری متضرر شده به یک جلسه محرومیت و پرداخت مبلغ 20 میلیون تومان محکوم شد. رأی صادره قابل اجرا و قطعی است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7801/14/594568/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها