درگذشت <برت فراگنر> ایران شناس اتریشی در سن 80 سالگی


گروه فرهنگی: پنجشنبه گذشته همزمان با درگذشت یکی از چهره‌های شاخص جهان در زمینه ایران شناسی بود؛ «برت فراگنر» ایران‌شناس اتریشی که پیش‌تر در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار کشورمان  به عنوان منتخب از وی تجلیل شده بود. برت در سن 80 سالگی در وین چشم بر زندگی فرو بست.
این استاد ایران شناسی و آسیای مرکزی از جمله نویسندگان دانشنامه ایرانیکا در زمینه تاریخ اقتصاد نیز بوده است. آن طور که در بخشی از اطلاعات مندرج در ایسنا آمده، فراگنر تحصیلات دانشگاهی خود را سال ۱۹۶۰ در رشته‌های شرق‌شناسی، ترک‌شناسی، عرب‌شناسی و ایران‌شناسی و نیز قوم‌شناسی و اسلام‌شناسی در دانشگاه وین آغاز کرد. فراگنر در  اواسط دهه‌ ۱۹۶۰ عازم تهران شد و به مدت یک سال از محضر استادانی همچون  ایرج افشار، جعفر محجوب، ذبیح‌الله صفا و منوچهر ستوده بهره‌مند شد؛ عنوان پایان‌نامه دکترای فراگنر، «تاریخ شهر همدان در شش سده‌ نخست هجری» بود که سال 1970 به دانشگاه وین ارائه شد و بعد از آن تا زمان دفاع از رساله خود به مدت هفت سال به تدریس در دانشگاه مشغول بود،  «ادبیات خاطره‌نویسی به مثابه منبعی در خدمت تاریخ نوین ایران» هم عنوان رساله‌ فوق دکترای وی بود که سال ۱۹۷۷ به پایان رسید. فراگنر مدت‌ها به عنوان استاد رشته‌ ایران‌شناسی در دانشگاه‌های وین، فرایبورگ، برلین و برن به تدریس پرداخت و  برای چند سال هم کرسی استادی ایران‌شناسی را در دانشگاه بامبرگ آلمان عهده‌دار بود و سپس حدود هفت سال ریاست انستیتو ایران‌شناسی فرهنگستان علوم اتریش را برعهده گرفت.
گفتنی است که سال ۲۰۱۰، جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در فرهنگستان علوم وین، به پاسِ ترویج فرهنگ و تاریخ ایران به فراگنر اهدا شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7801/15/594573/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها