پانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت به پایان رسید

جشنواره دغدغه محور


فرهنگی/ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» پس از یک هفته تکاپو برای ایجاد پاتوقی جهت گفت‌وگوی فعالان این عرصه و تبادل‌ نظر و نمایش فیلم‌ها و رقابت فیلمسازان به ایستگاه پایانی رسید. در مراسم اختتامیه این دوره که شامگاه پنجشنبه ۲۵ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و محمد حمیدی‌مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سخنرانی کردند و برخی از برگزیدگان هم هنگام دریافت جایزه سخنانی کوتاه مطرح کردند.
صف اول مواجهه با چالش‌ها و دشواری‌ها
محمد حمیدی‌مقدم در سخنانی به ارائه گزارشی درباره دستاوردهای این دوره از جشنواره و برنامه‌های پیش‌ رو پرداخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه خروجی ما در تمامی حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای از جمله سینمای مستند باید به سمت ایجاد امید در جامعه حرکت کند، ۲ مأموریت ویژه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تعالی هرچه بیشتر سینمای مستند و خانواده هنرمندان این عرصه را تبیین کرد. محمدمهدی اسماعیلی همچنین وعده داد که برای آگاهی از وضع جامعه آثار سینمای مستند را برای دولتمردان نمایش دهند. او در این باره گفت: «تلاش می‌کنم هیچ‌کدام از این آثار را از دست ندهم و در محافل مهم نظام که شاهد گردهمایی مسئولان و دولتمردان نیز هستیم این آثار را به نمایش خواهیم گذاشت تا بتوانیم در مورد آسیب‌های اجتماعی و بیان آنها به زبان هنرمندانه که میان آثار سینماگران این جشنواره به‌وضوح قابل رصد بود تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران کشور به چاره‌اندیشی بپردازیم.»
رئیس سازمان سینمایی نیز در سخنانش تأکید کرد عرضه و دیده شدن مستندها نباید به جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» محدود شود و باید برای نمایش و اکران مستندها فکری کرد. محمد خزاعی گفت که اکران نباید به داخل و پلتفرم‌ها محدود شود، باید به عرضه بین‌المللی بیندیشیم. او همچنین با اشاره به گلایه اهالی سینما از محدودشدن امکانات به طبقه خاص گفت که دوران پدرخواندگی تمام شده و سینما متعلق به همه اهالی آن است: «امروز در سینمای ایران قوانین حکمفرماست، دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده است، حداقل تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشم قانون حاکم است. در اتاق من به روی همه سینماگران با هر سلیقه باز است و شنونده حرف آنها هستم.»
اغلب برگزیدگان در سخنانی کوتاه از تیم تولید قدردانی کردند و از دغدغه‌هایشان در فیلمسازی اجتماعی گفتند. محسن اسلام‌زاده که جایزه ویژه بهترین فیلم مستند از نگاه داوران ناجی هنر را دریافت کرد از سرنوشت نامعلوم مرکز نور سپید هدایت گفت: «مرکزی که ما از آن فیلم ساختیم در حال تعطیلی است می‌خواهند این مرکز را با بهانه و تهدید از خانم علیزاده بگیرند. حال منطقه شوش و هرندی خوب نیست و با شعار دادن درست نمی‌شود کارتن‌خواب‌ها وجود دارند و نیازمند افرادی مثل خانم علیزاده هستند. خانم علیزاده در حال کوچ به کرج است و این یک نقطه سیاه در فعالیت‌های اجتماعی در تهران است.»
برگزیدگان
برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش‌های مختلف بین‌الملل، شهید آوینی و بخش مسابقه ملی در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی شدند که برگزیدگان بخش مسابقه ملی عبارتند از: کارگردانی مستند کوتاه؛ برگ (حمید جعفری)، کارگردانی مستند نیمه بلند: قلعه برقرار (فرشاد فداییان)، کارگردانی مستند بلند: دبستان پارسی (حسن نقاشی)، پژوهش: زندگی در آرشیو (برهان احمدی)، فیلمبردار: قلعه برقرار (فرشاد فداییان - فراز فداییان)، بهترین صداگذار: بی‎بی جان (صدابردار: میثم حسنلو، صداگذار: بامداد افشار)، تدوین: احتضار (حجت طاهری - عبدالخالق طاهری)، نویسنده گفتار متن و گوینده متن: دبستان پارسی (نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی گوینده: هادی اسفندیاری)، موسیقی متن: تکیه دولت (مهدی محمودخانی) - ماجرای سال آخر (یونس اسکندری)، بهترین فیلم: قلعه برقرار (فرشاد فداییان – الهه نوبخت)، جایزه ویژه هیأت داوران: خروج ممنوع (علی همراز) – آن شب (مینا قاسمی زواره)، جایزه ویژه دبیر: محمد صیاد سوژه فیلم «آقای صیاد را ول کنید!» و رضا محمدپور نوروز بلاغی (بوی مادر بوی دریا)، جایزه تماشاگران یا نشان فیروزه: مستند «بی‌بی جان» (نرگس جودکی و ایمان پاک‌نهاد)

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7801/15/594574/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها