رئیس جمهور در ادامه سفرهای استانی روز جمعه به استان یزد سفر کرد

نظارت شهر به شهر


بازدید از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی فعال و غیرفعال، نخستین بخش دوازدهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان یزد بود، امری که نشان‌دهنده اهتمام رئیس جمهور و دولت برای رفع موانع تولید و خنثی‌سازی تحریم‌ها است. همچنان که آیت‌الله رئیسی در بازدید از یکی از واحدهای تولیدی یزد به نام کارخانه «الکترو کویر» این واحد تولیدی را نمونه یک کار موفق و نمونه‌ای از خنثی کردن تحریم‌ها دانست، واحدی که «در مقابل تحریم‌هایی که می‌‌خواهند از دستیابی ما به تکنولوژی جلوگیری کند، توانسته با همت و تلاش تابلوهای برق با کیفیت برتر ارائه دهد.»
نکته اینجا است که بازدید از واحدهای تولیدی و تلاش برای رفع موانع تولید، همواره نخستین و مهم‌ترین بخش سفرهای استانی رئیس جمهور بوده است که روز گذشته در یزد تکرار شد.
البته در ابتدای این سفر نیز همچون سفرهای گذشته، رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید در جریان برنامه‌های این سفر خدمت مردم در جای‌جای استان می‌رسیدیم، گفت: «اما شرایط کرونایی اجازه این کار را نمی‌دهد و از همین تریبون از مردم پوزش می‌طلبم.» باوجود این، آیت الله رئیسی گفت که «در اجتماع مدیران و نمایندگان اقشار مختلف مردم حضور خواهیم یافت و از دیدگاه‌ها و نظرات ایشان مطلع شده و پیشنهادات و راهکارهایی را که برای رفع مشکلات مطرح می‌شود، خواهیم شنید و آنها را پیگیری می‌‌کنیم.» پیگیری‌های مورد اشاره رئیس جمهور، نخست از سوی خود او و در بازدید از کارخانه و واحدهای تولیدی آغاز شد.
بازدید از 2 کارخانه و یک نیروگاه خورشیدی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان یزد، با بیان اینکه یزد بحق با صفت دارالعباده نامیده شده، اظهار کرد: امروز کارهای خوبی در استان انجام می‌شود، اما نسبت به آنچه باید انجام شود هنوز تفاوت وجود دارد و باید تلاش کنیم از این تفاوت هر چه بیشتر کاسته شده و وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر کنیم.
آیت الله رئیسی، پس از سخنانی کوتاه در فرودگاه، در نخستین برنامه خود، از کارخانه تعطیل شده «خوش ریس» یزد بازدید کرد، کارخانه ای که ۸ سال است که تعطیل شده است. رئیس جمهور در این بازدید، با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: هر چه زودتر این کارخانه با همت و پیگیری فعال شود.
وی با بیان اینکه تعطیلی چنین واحد‌های تولیدی انسان را رنج می‌‌دهد چرا که متأسفانه این ثروت معطل مانده است، اضافه کرد: بانک‌ها اگر جایی را تملک می‌‌کنند باید یا خودشان آنجا را راه اندازی کنند یا اینکه سریعاً به افراد توانمند واگذار کنند. رئیس جمهور تأکید کرد: هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند. اقدامی که در مورد این واحد تولیدی شده است تعطیل کردن تولید و اشتغال در کشور است، چه کسی پاسخگوی ۸ سال بیکاری کارگران این‌ واحد تولیدی خواهد بود؟ آیت‌الله رئیسی به منظور احیای مجدد این واحد تولیدی و راه‌اندازی آن دستورات لازم را صادر کرد. کارخانه «خوش ریس» در سال ۸۲ افتتاح شده بود که با دارا بودن ۳۰۰ کارگر از جمله ۱۲۰ کارگر زن، از سال ۹۲ از سوی یک بانک تملک و تعطیل شده است.
بازدید از کارخانه «الکترو کویر» برنامه دوم رئیس جمهور بود. آیت‌الله رئیسی گفت: این کارخانه نمونه‌ای از خنثی کردن تحریم‌هاست و در مقابل تحریم‌هایی که می‌‌خواهند از دستیابی ما به تکنولوژی جلوگیری کند، توانسته با همت و تلاش تابلوهای برق با کیفیت برتر ارائه دهد.
رئیسی گفت: کارخانه الکترو کویر نمونه یک کار موفق است که توانسته با همت و تلاش به فناوری پیچیده تولید تابلوهای برق دست پیدا کند.
حضور در نیروگاه خورشیدی فهرج
آیت‌الله رئیسی در بازدید از نیروگاه خورشیدی «فهرج» نیز با بیان اینکه استان یزد به دلیل نور کافی، منطقه مناسبی برای توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی است، بر حمایت دولت از توسعه انرژی پاک در کشور تأکید کرد.
وی گفت: با افزایش و توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی  می‌توان بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را از این راه تأمین کرد. رئیس جمهور با دستور به وزیر نیرو و استاندار یزد تأکید کرد: این کار موفق را توسعه دهید تا نیاز کشور به انرژی از این طریق جبران شود. رئیسی همچنین بر حمایت از ساخت پنل‌های خورشیدی در استان یزد تأکید کرد.
حضور در کارگاه احیای بنای تاریخی
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های این سفر، از یکی از کارگاه‌های احیای بناهای تاریخی این شهر دیدن کرد. رئیس جمهور در این بازدید، مردم یزد را مردمی خیر دانست و اظهار کرد: ایرانی‌هایی که خارج از کشور ساکن هستند همان طور که در بحث سلامت علاقه‌مند به کمک برای کشور بودند، برای کمک به میراث فرهنگی هم مشتاق هستند.
وی افزود: بهترین روش برای احیای بافت‌های سنتی و فرسوده روش احیا به کمک خود مردم است که به جای زحمت برای آنان خودشان این کار را انجام دهند.
مجموعه‌ای که روز گذشته رئیس جمهور از آن بازدید کرد، سال‌ها پیش یک کارخانه تولیدی بوده که با انتقال تجهیزات این واحد به شهرک صنعتی یزد بنای آن در حال تخریب بود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار است به هتل سنتی ۵ ستاره تبدیل شود. آیت‌الله رئیسی همچنین از بافت تاریخی یزد و برخی اماکن مرمت شده یا نیازمند احیا و بازسازی در این بافت، بازدید کرد و با حضور در بازار قدیمی این شهر، از نزدیک با برخی کسبه و مردم به گفت‌وگو پرداخت.
 در این بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کارشناسان آثار تاریخی خواستار تسهیل در ضوابط احیا و مرمت بافت‌های تاریخی در راستای افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در این امر شدند.
آزادی 100 زندانی همزمان با حضور رئیسی
در مراسم دیدار رئیس جمهور با جمعی از خیرین استان یزد که عصر دیروز برگزار شد، خیرین این استان 100 زندانی جرایم غیر‌عمد را آزاد کرده و 100 جهیزیه نیز به خانواده زندانیان اهدا کردند. همچنین تعدادی از دانش‌آموزان روستایی، تصویری از شهید حاج قاسم سلیمانی را به رئیس جمهور هدیه دادند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، تعدادی از خیرین استان یزد نیز از اقدامات خیرخواهانه خود گزارش‌هایی به رئیس جمهور ارائه کردند که در این راستا، آیت‌الله رئیسی بنا به درخواست یکی از خیرین، استاندار یزد را موظف کرد زمین مناسب برای ساخت بیمارستان را در اختیار وی قرار دهد.
رئیس جمهور نیز در این دیدار با مهم دانستن کمک به مردم و توجه به حل مشکلات آنان، با بیان اینکه باید در کنار یکدیگر مسائل و مشکلات را حل کنیم، اظهارکرد: همراه بودن دولت و خیرین می‌تواند باعث کارهای بزرگی برای حل مشکلات مردم شود. هیچ اشکالی ندارد وقتی خیرین طرحی را شروع می‌کنند، درصدی از کار را هم دولت انجام دهد تا آن امر خیر به ثمر برسد، در واقع مشارکت دولت و خیرین باعث گره گشایی از مردم می‌شود.

بــــرش

در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد
تأکید بر حل مشکلات کوله‌بران و ملوانان حامل ته‌لنجی

رئیس جمهور در نخستین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت سیزدهم که پنجشنبه گذشته برگزار شد، با تأکید بر اینکه نیازمند یک بازنگری نسبت به روند مبارزه با قاچاق کالا در کشور هستیم، خواستار اتخاذ تدابیری برای کمک‌رسانی به کوله‌بران و ملوانانی که به صورت ته‌لنجی کالا وارد می‌کنند، شد تا مشکلات آنان کاهش یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با تأکید بر شناخت دقیق و کارشناسی‌شده از علل و عوامل قاچاق و منابع حاصله از آن در کشور گفت: موضوع قاچاق به صورت ته‌لنجی و کوله‌بری هر چه سریع‌تر سامان پیدا کند و با تبیین و مشخص کردن مقررات، تعیین شود چه کالاهایی ممنوعه و غیرمجاز است و چه کالاهایی می‌تواند به صورت مجاز وارد کشور شده و تعیین شود چه اشخاصی، به چه میزانی و چه نوع کالایی را می‌توانند وارد کشور کنند. رئیس جمهور، با طرح این پرسش که باید بررسی شود چگونه این میزان کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و تا چه زمانی قرار است روند قاچاق را شاهد باشیم، بازنگاه نسبت به روند مبارزه با قاچاق کالا در کشور را ضروری خواند و گفت: باید قوانین مرتبط با ورود اجناس جلوی چشم مردم قرار گیرد و برای تمام کشور قوانین یکسان باشد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم مشخص کردن تعریف قاچاق در جهت ابهام‌زدایی برای مردم، افزود: تنقیح همه قوانین باید از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کمک دولت و مجلس صریح و سریع آماده شده و به مردم اعلام شود، زیرا یکی از مواردی که در زمینه قاچاق سوءاستفاده می‌شود، وجود همین قوانین متعدد است. رئیس جمهور با انتقاد از اقدامات ناهماهنگ در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، بر لزوم وحدت در تصمیمات و هماهنگی در اجرای آنها تأکید کرد و گفت: باید عوامل اصلی پشت پرده قاچاق از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی شناسایی شود و با سرشبکه آنان برخورد شود. وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمینه‌ساز تسهیل تجارت باشد، به اعتقاد دولت برای شفافیت در تمامی مسائل اشاره کرد و گفت: در دولت باید نسبت به سلامت نیروها حساس باشیم که افراد سودجو و سوداگر آنان را دچار لغزش نکنند. یکی از ساز و کارهای این موضوع فعال کردن سامانه‌ها است و حتماً باید نسبت به اجرای قوانین نظارت و مراقبت وجود داشته باشد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7801/2/594614/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها