در دیدار وزیر خارجه مجارستان با رئیس جمهور کشورمان مطرح شد

تأکید تهران و بوداپست بر توسعه همکاری‌های اقتصادی


رئیس جمهور کشورمان در دیدار «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با تأکید بر ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور در جهت توسعه تعاملات اقتصادی و سیاسی، مناسبات حال حاضر دو کشور را قابل قبول ندانست و گفت: ایران و مجارستان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه مناسبات و افزایش مبادلات اقتصادی دارند و می‌توان با همکاری‌های دوجانبه سطح روابط را به نقطه قابل قبولی برسانیم.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ارتباط کشورهای شرق اروپا با ایران را تاریخی و مهم برشمرد و اظهار داشت: اگر کشورهای شرق اروپا مستقل عمل کنند به لحاظ سیاسی و اقتصادی منفعت خواهند برد. وی با یادآوری اینکه ثمره دو دهه حضور ناتو و امریکا در افغانستان قتل، جنایت، خونریزی و درماندگی مردم افغانستان است بر ضرورت اداره افغانستان توسط مردم این کشور و یک دولت مستقل تأکید کرد.
رئیس جمهور همچنین در مورد مهاجرت افغانستانی‌ها به کشورهای اروپایی با بیان اینکه کشورهای غربی وعده‌های زیادی برای کمک به مهاجران افغانستانی دادند اما هیچ کمکی به آنها نکردند؛ کمک به مهاجران افغانستانی توسط ایران را یک وظیفه انسانی و اسلامی دانست و یادآور شد: مهاجران افغان چه بخواهند در ایران بمانند یا بخواهند از ایران عبور کنند را حمایت می‌کنیم.
آیت‌الله رئیسی همکاری بین دو کشور ایران و مجارستان در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته را برای امنیت منطقه و جهان تأثیرگذار دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در عمل با تروریسم مبارزه می‌کند اما برخی فقط اسماً با تروریسم مبارزه می‌کنند. وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز با بیان اینکه غرب و ناتو در مسأله افغانستان منافقانه عمل کرد و اکنون ما نگران سیل عظیم مهاجران افغانستانی هستیم، به دیدار خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: با تفاهمنامه بین ایران و مجارستان، واکسن‌های تولید دو کشور پذیرفته می‌شود و از فردا مجارستانی‌ها و ایرانی‌ها می‌توانند پس از واکسیناسیون داخلی به کشورهای یکدیگر سفر کنند. وی با ابراز خرسندی از توجه دولت جمهوری اسلامی ایران به روابط تجاری و اقتصادی، گفت: برای ارتقای سطح روابط بین تهران و بوداپست تلاش می‌کنیم.
پیش از این دیدار، سیارتو و امیرعبداللهیان در دیدار جداگانه‌ای در خصوص روابط دوجانبه بویژه روابط اقتصادی و همکاری‌های آموزشی و رفع مسائل مربوط به آن‌ و همچنین آخرین تحولات افغانستان با یکدیگر گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند و سه یادداشت تفاهم در حاشیه دیدارشان به امضا رسید.
همکاری آموزشی بین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و آکادمی دیپلماتیک مجارستان، یادداشت تفاهم در چهارچوب برنامه بورسیه مجارستان برای اعطای بورسیه به دانشجویان میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه و تجارت مجارستان و یادداشت تفاهم همکاری‌های فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت ظرفیت‌های انسانی مجارستان، تفاهمنامه‌هایی بود که به امضای وزیران خارجه ایران و مجارستان رسید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7801/2/594615/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها