شایعات و اخبار فیک از کجا می آید؟

انتساب همزمان چند خبر جعلی به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور


گروه اقتصادی/ ارسال لایحه بودجه 1401 به مجلس با اصلاحات ساختاری و ارقام واقعی، رونمایی از بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه، کاهش تورم نقطه به نقطه و تنظیم بازار کالاهای اساسی همگی موجب شد تا بازار شایعات برای تحت‌الشعاع قرار دادن توفیقات کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم داغ شود.
تمرکز بر اخبار جعلی به نقل از برخی مقامات دولتی، تحریف اظهارات مدیران ارشد اقتصادی دولت و ادعای وجود اختلاف در فضای اطلاع‌رسانی غیر رسمی، فضای مجازی و همچنین برخی رسانه‌های مخالف دولت در همین راستا تعبیر می‌شود. برای نمونه در روزهای اخیر انتساب همزمان چند خبر جعلی به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور را شاهد بودیم.
در یکی از این اخبار جعلی به نقل از محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، توئیتی جعلی منتشر شده که حتی منطق کلامی ندارد و دستمایه تمسخر و انتقاد از سوی برخی قرار گرفته در حالی که کاملاً کذب و جعلی است. یا در خبر کذبی دیگر به نقل از محسن رضایی اظهاراتی درباره بورس منتشر شده در حالی که وی اصولاً هرگز چنین اظهارنظری نداشته و این خبر کذب محض است.
در روزهای اخیر بعد از آنکه در جلسه ویژه ستاد اقتصادی دولت تصمیمات دهگانه‌ای برای حمایت همه جانبه و پایدار از بازار سرمایه به تصویب رسید، در خبری جعلی با اشاره به این تصمیمات، به نقل از محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام شد که صعود شاخص تا یک میلیون و 700 هزار واحدی با این اصلاحات در دستور کار دولت است.
این خبر جعلی که البته اصلاً از سوی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفته نشده بود، اقدامی تخریبی برای بی‌اثر کردن تصمیمات حمایتی دولت بر بازار سرمایه تدارک شده بود چرا که به‌گفته کارشناسان نخستین اثر این تصمیمات ترمیم اعتماد از دست رفته به بورس و سیگنال اعتماد به این بازار تلقی می‌شود و آثار آن در درازمدت ملموس خواهد بود.
یکی دیگر از این دست خبرها، برداشت تحریف آمیزی بود که از سخنان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور منتشر و مدعی شد که وی مسأله نوسان ارز را به مذاکرات گره زده است. رضایی بعد از این تحریف با انتشار توئیتی در واکنش به این تحریف رسانه‌ای، تأکید کرد: «مسیر دولت در تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رفع تحریم‌های داخلی است. سیاست ما با تحریف و تقطیع اظهارات و موضع‌گیری‌ها، تغییر نخواهد کرد. ما در مذاکرات هسته‌ای جدی هستیم اما اقتصاد ما در دولت سیزدهم شرطی نیست.»
این اخبار فیک و جعلی در شرایطی منتشر می‌شود که دولت متمرکز بر ساماندهی اقتصاد و رفع مشکلاتی است که دو دولت گذشته با رها کردن ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی اقتصادی و گره زدن همه چیز به مذاکرات با چند کشور غربی برای اقتصاد کشور ایجاد کرد. حالا همزمان با گام‌های عملی دولت برای اصلاح این رویه‌ها، اینگونه شایعه سازی‌ها هم بیشتر شده است.
به‌نظر می‌رسد هدف عمده منتشر کنندگان این اخبار جعلی، دلسرد کردن مردم و اختلاف افکنی میان مدیران دولتی است و در این میان لازم است فعالان رسانه‌ها و صاحبنظران هوشیار باشند تا این اخبار جعلی دستمایه تحلیل و تفسیرهای آنان قرار نگیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7807/7/595159/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها