پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان به یونسکو ارسال شد


گرگان - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت که با پایان تدوین پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان، این پرونده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد.
دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که ایرانیان برای ممانعت از حملات اقوام مهاجم ساخته بودند، در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده و یکی از سه دیوار تاریخی جهان است. این دیوار با نام‌های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه‌ها نگارش شده است.  طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر است. امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه‌های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره‌های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.
به گزارش ایرنا، احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان از خواسته‌های علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی و مردم استان بود. فرایند تهیه پرونده ثبت جهانی این اثر از سال گذشته با پیگیری برای تزریق اعتبارات جدید و اجرای عملیات تصویربرداری این اثر تاریخی تقویت و تسریع شد.
وی افزود: ثبت جهانی و بررسی پرونده آن، فرایندی زمان‌بر خواهد بود و بررسی پرونده دیوار بزرگ گرگان نیز حداقل ۶ ماه به‌طول خواهد انجامید و حداقل تا پایان سال‌جاری نتیجه بررسی‌ها مشخص خواهد شد.
تجری تصریح کرد: قبل از تکمیل پرونده ثبت جهانی باید اقدامات اولیه از جمله بسترسازی برای زیرساخت‌های گردشگری، نصب تابلو، تعیین و تصویب حریم دیوار، ساماندهی کارگاه‌های کاوش و تبدیل به سایت موزه اجرا شود که این اقدامات نیازمند تأمین اعتبارات کافی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7807/10/595173/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها