ولادیمیر پوتین در نشست خبری سالانه خود:

روسیه به دنبال جنگ با همسایگانش نیست


بنفشه غلامی/ «ولادیمیر پوتین» در نشست خبری سالانه خود، ضمن تأکید بر اینکه روسیه به دنبال تنش و جنگ با دیگران نیست، این سؤال را مطرح کرد که «امریکا با موشک‌هایش به پشت خانه ما آمده است. آیا درخواست زیادی است اگر از دیگران بخواهیم به مرزهای ما نزدیک نشوند؟» سخنان هشدارآمیز او باعث شد ساعتی بعد از این کنفرانس خبری، امریکا اعلام کند: «آماده مذاکره با روسیه هستیم.»
به گزارش سایت رسمی کاخ کرملین، نشست خبری سالانه رئیس جمهوری روسیه با خبرنگاران داخلی و خارجی 4 ساعت به طول انجامید. در حالی که پرسش‌های ابتدایی این نشست خبری بیشتر به مسائل داخلی روسیه و وضعیت اقتصادی آن اختصاص داشت، از نیمه نشست، سؤالات سمت و سوی سیاست خارجی به خود گرفت. رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سؤالی درباره اوکراین و احتمال جنگ با این کشور تأکید کرد: «روسیه هرگز به دنبال جنگ با همسایگانش نیست.» وی با این حال هشدار داد: «اما داشتن روابط خوب با دولت فعلی اوکراین غیرممکن است و رئیس جمهور این کشور دارای نفوذ زیادی بین ناسیونالیست‌های افراطی این کشور است. اما جنگ انتخاب ما نیست.»
«ولادیمیر پوتین» درباره مذاکرات اخیری که با «جو بایدن»، همتای امریکایی خود داشته و تضمین درخواستی‌اش از او نیز گفت: «روسیه به امریکا بابت هرگونه پیشروی ناتو به سمت مرزهای غربی‌اش هشدارداده و اعلام کرده است که چنین اقداماتی قابل تحمل نیست. اما واشنگتن به طرز غیر قابل قبولی در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه است. آیا این ما هستیم که موشک‌هایمان را نزدیک مرزهای روسیه مستقر کردیم؟ نه، ما این کار را نکردیم. امریکا است که این کار را کرده و با موشک‌هایش به خانه ما آمده است. آنها درست در آستانه خانه ما هستند. آیا این درخواست بسیار بزرگی است که ما از دیگران می‌خواهیم به خانه ما نزدیک نشوند؟» او همچنین غرب را به تقلب در توافقنامه‌هایی که در دهه 1990 وجود داشت، متهم کرد و گفت: «آنها در آن زمان وعده داده بودند حتی یک سانتیمتر هم به شرق نزدیک نشوند. پس چه شد؟ آنها در 5 مرحله به سمت شرق پیشروی کردند و این روند همچنان ادامه دارد.» اشاره پوتین به پیوستن لهستان، مجارستان، جمهوری چک، بلغارستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانی، آلبانی، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی به ناتو است. ضمن اینکه ناتو اعلام کرد‌ه است روند پیوستن اوکراین به این پیمان غربی هم در جریان است.
ولادیمیر پوتین در بخشی دیگر از این نشست خبری نیز به آزادی بیان در غرب پرداخت و گفت: «توهین به پیامبر اسلام، نشان دهنده آزادی بیان نیست. این نقض آزادی‌های مذهبی و توهین به احساسات مذهبی کسانی که پیرو اسلام هستند، است.» او همچنین تأکید کرد: «روسیه به عنوان کشوری چند قومیتی و چند مذهبی، درخصوص این مسائل کشوری تکامل یافته است. طوری که مردم این کشور عادت دارند به سنت‌ها و عقاید مذهبی یکدیگر احترام بگذارند. اما چنین احساساتی در برخی کشورها کم است.»
در پی نشست خبری سالانه رئیس جمهوری روسیه، دولت امریکا به بخشی از سخنان وی که درباره ناتو و واشنگتن بود، واکنش نشان داد. یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «دولت امریکا آماده مذاکرات دیپلماتیک با روسیه است. اما برای این مذاکرات پیش شرط‌هایی دارد.» وی با این حال درباره این پیش شرط‌ها و زمان و مکان احتمالی مذاکرات سخنی نگفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7807/4/595207/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها