آیت‌الله رئیسی در دیدار وزیر امور خارجه عراق:

نتیجه مقاومت شکست امریکایی‌ها است


گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور کشورمان ظهر پنجشنبه در دیدار «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق که برای دیدار با مقام‌های ایران به تهران سفر کرده است، با تأکید بر اینکه اعتراضات به انتخابات و فرایند رسیدگی به آنها باید در فرایندهای قانونی انجام شود، بروز هرگونه ناامنی در عراق را به مثابه ناامنی در کشور خودمان دانست و تأکید کرد که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات در عراق و اقتدار دولت این کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهـــوری، آیــــت‌الله سیدابراهــــیم رئیســی در این دیدار، با ابراز خرسندی از برگزاری آرام و امن انتخابات پارلمانی در عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی تشکیل مجلس و دولت قوی و مقتدر در عراق بوده است.
رئیس‌جمهور افزود: اعتراض به انتخابات در هر نظام دموکراتیک و مردمسالارانه ممکن است پیش بیاید و مهم این است که هم اعتراضات و هم رسیدگی به آنها در فرایندهای قانونی انجام شود.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه هر گونه ناامنی در عراق را به مثابه ناامنی در کشور خود می‌دانیم، اظهارکرد: ایجاد ناامنی و تهدید ثبات در عراق قابل قبول نیست و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات در عراق و اقتدار دولت این کشور است. رئیس‌جمهور با اشاره به خروج نیروهای نظامی امریکایی از این کشور، تصریح کرد: این موفقیت ناشی از مقاومت ملت و مسئولان عراق است وگرنه امریکایی‌ها هر جا ورود نظامی کرده‌اند، خارج نشده‌اند، مگر در مواردی که با مقاومت ملت‌ها مواجه شده‌اند.
رئیس‌جمهور با تشکر از تلاش‌های دولت عراق برای بازگرداندن سفیر کشورمان از یمن، گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و عراق مبتنی بر دوستی و اشتراکات عمیق و گسترده دینی، اعتقادی، فرهنگی و تاریخی بوده و در ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رابطه‌ای خاص و ویژه است. ارتقای سطح این روابط به نفع دو کشور و منطقه است.
«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار با قدردانی از سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت قاطع از ثبات و امنیت عراق، گفت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت و ثبات سیاسی عراق همواره مورد قدردانی دولت و ملت عراق بوده است.
دیدار وزرای خارجه ایران و عراق
همچنین وزرای امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران و عراق روز پنجشنبه در تهران دیدار و درباره موضوع های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.
به گـــــــزارش فارس، حــــــسین امیرعبداللهیان در گفت‌ و گو با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمان عراق، بر حمایت ایران از فرایندهای مردم‌سالاری در این کشور تأکید کرد. وی با اشاره به عزم‌ تهران برای گسترش همه‌جانبه مراودات و تعاملات از آمادگی ایران برای لغو روادید عام برای سفر اتباع دو کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد با سفر هفته آینده وزیر راه و شهرسازی ایران به عراق شاهد نهایی شدن مقدمات اجرای پروژه راه آهن شلمچه - بصره باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، اظهار امیدواری کرد با توجه به تشکیل  کمیته مشترک قضایی شاهد پیگیری جدی‌تر و مجازات عاملین، آمرین و مسببان این جنایت تروریستی و آوردن آنها به پیشگاه عدالت باشیم.
فؤاد حسین نیز ضمن تشکر از تمام حمایت‌ها و مواضع همدلانه تهران، از آمادگی عراق برای گسترش روابط دوجانبه، بویژه در خصوص مسائل تجاری و اقتصادی خبر داد و  از آخرین وضعیت امنیتی و خروج نیروهای امریکایی از کشورش گزارش داد.
امیرعبداللهیان پس از این دیدار در گزارشی درباره رایزنی پیرامون برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد نوشت: «در آخرین دور مذاکرات مجموعه‌ای از پیشنهادهای عملی و سازنده را به طرف سعودی ارائه دادیم و در مذاکرات روز پنجشنبه که با آقای فؤاد حسین داشتیم مطلع شدم طرف سعودی پیشنهادهای ایران را با نگاهی مثبت مورد بررسی قرار داده و ان‌شاءالله هیأت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گرد هم می‌آیند و درخصوص عملیاتی کردن مرحله بعدی توافقات اقدام خواهند کرد.» وی درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها از آمادگی ایران برای بازدید هیأت‌های فنی دو کشور خبر داد، اما گفت: باید منتظر ماند و دید که این اتفاق در چه زمانی و در نتیجه کدام مرحله مذاکرات ایران و عربستان در بغداد رخ خواهد داد.
رابطه دولت و مجلس رابطه‌ای راهبردی است
همچنـــین پنجـــــــشنبه گذشته، رئیس‌جمهور در دیدار نمایندگان مجامع نمایندگان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس، با بیان اینکه معتقدم رابطه دولت و مجلس رابطه‌ای راهبردی است، تصریح کرد: در دولت بر این نکته باور داریم که حل مسائل کشور در گرو رابطه گسترده و عمیق با مجلس است، لذا اجازه نخواهیم داد هیچ مسأله‌ای این رابطه را دچار حاشیه کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز وظیفه همه ما آن است که آنقدر با صمیمیت و دلسوزی کار کنیم تا گره‌ها از زندگی مردم باز شود و راه دیگری نداریم، افزود: اگر امروز که مردم نسبت به حل مشکلات امیدوار شده‌اند، این اتفاق نیفتد، دیگر چه زمانی مشکلات حل خواهد شد؟
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عدالت بنا به فرموده امیرالمؤمنین(ع) در توصیف وسیع‌ترین موضوع اما در اجرا سخت‌ترین کار است، تصریح کرد: دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بر مبنای عدالت و توسعه متوازن و هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی تنظیم کرده و برای اجرای عدالت عزم جدی دارد، اما این کار بدون کمک مجلس شدنی نیست.
رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان برخی نمایندگان درباره بودجه تکمیل طرح‌های سفر استانی گفت: پیگیری اجرای مصوبات استانی بر عهده معاونت اجرایی رئیس‌جمهور است، اما شما نمایندگان نیز پیگیر اجرای مصوبات باشید. البته با اختیار و استقلال بیشتری که به استانداران داده خواهد شد در کنار صندوق‌های پیشرفت و عدالت که قرار است در استان‌ها تشکیل شود، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اجرای برنامه‌های ضروری در استان‌ها تسهیل و تسریع می‌شود.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در سفرهای استانی اعضای دولت به نقاط مختلف استان اعزام می‌شوند تا مسائل همه استان مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: اما اگر مسأله‌ای در نقطه‌ای از یک استان مورد غفلت قرار گرفته، حتماً به معاونت اجرایی ریاست جمهوری ارجاع داده شود تا در صورت لزوم مورد توجه قرار گرفته تا پس از بررسی در مصوبات سفر استانی لحاظ شود.
رئیس‌جمهور گفت: بر آغاز نشدن پروژه‌های جدید تا تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام بویژه در شرایط اقتصادی فعلی اصرار داریم و در وضعیت فعلی اولویت با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.
آیت‌الله رئیــــــسی در بخــــــــــش دیگری از سخنانش درباره عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی صنایع و وزارتخانه‌ها، اظهارکرد: در این زمینه عملکرد دستگاه‌ها بویژه وزارت نفت قابل توجه است.
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سخنان نمایندگان درباره موضوع تقسیمات کشوری، تصریح کرد: پیشنهادات زیادی در این باره وجود دارد که به وزیر کشور تأکید شده این موارد با سرعت بیشتری بررسی و تعیین تکلیف شوند. همچنین تأکید کردم که در رسیدگی به این موضوع حساسیت‌های محلی به شکل دقیق مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره کثرت مهاجرین افغانستانی بویژه در استان فارس و مسائل ناشی از آن، گفت: همان‌طور که در سفر به استان یزد گفتم ایجاد ساز و کاری متناسب که بتواند به مسائل مختلف میلیون‌ها مهاجر مقیم و اتباع دیگر کشورها رسیدگی کند در دستور کار قرار دارد و تشکیل سازمان مهاجرین در دستور کار دولت است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر سه استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس از ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری برخوردار هستند، بر ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها تأکید و تصریح کرد: این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته است.

برش
ضرورت تعیین مسئول پیگیری اشتغال در همه دستگاه‌ها و استانداری‌ها

به فاصله قریب به یک ماه، دومین جلسه شورای عالی اشتغال پنجشنبه گذشته با ریاست رئیس جمهور برگزار شد، جلسه‌ای که طی 8 سال پیش از این برگزار نمی‌شد. آیت‌الله رئیسی در ادامه پیگیری ها و سیاستگذاری برای تحقق اهداف تعریف شده برای ایجاد اشتغال، تأکید کرد که اگر ظرفیت‌‌های دولت در کنار بخش خصوصی و نهادهای انقلابی قرار گیرد، ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی در سال دور از دسترس نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور با بیان اینکه زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد که اگر فعال شوند مشکل اشتغال مرتفع خواهد شد، گفت: پروژه‌های نیمه تمام از جمله ظرفیت‌هایی است که ایجاد زمینه تکمیل آنها علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند هم سرمایه‌های سرگردان مردمی را جذب کند و هم باعث ایجاد اشتغال به شکل مستقیم و غیرمستقیم شود. اگر برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بخواهیم صرفاً به منابع دولتی تکیه کنیم، شاید ده‌ها سال دیگر هم این پروژه‌ها به پایان نرسند، اما جذب سرمایه‌های مردم می‌تواند در مدت کوتاهی همه این پروژه‌ها را به ثمر برساند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه  ۴.۵ درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی هدفگذاری شده برای سال ۱۴۰۱، باید از طریق سرمایه‌گذاری محقق شود، گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری اول باید روی جذب سرمایه‌های داخلی تمرکز کنیم تا سرمایه‌های خارجی نیز تمایل به ورود به کشور پیدا کنند. رئیس جمهور در ادامه سخنانش با تأکید دوباره بر اینکه ایجاد اشتغال صرفاً مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی باید برای ایجاد اشتغال احساس وظیفه و مسئولیت کنند و دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها باید بخشی از مجموعه را متولی پیگیری و اجرای سیاست‌های ایجاد اشتغال کنند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مواجهه با مردمی که از مشکل بیکاری فرزندان‌شان گلایه دارند، به شکل ویژه انسان را رنج می‌دهد، اضافه کرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان و چشمگیر اشتغال‌آفرینی در کشور انصاف نیست که با چنین آماری از بیکاری در کشور مواجه باشیم. رئیس جمهور گفت: همه دستگاه‌ها زمان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایجاد اشتغال را کوتاه و با همگرایی با نهادهای کشور به شکل انقلابی و جهادی برای رفع مشکل اشتغال تلاش کنند. رئیسی از دستگاه‌های مختلف خواست که عملکرد خود را در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در عمل به الزامات تحقق این شعار بازنگری کنند و اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف عقب‌ماندگی‌های خود نسبت به عمل به الزامات تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» را احصا کنند و ببینند که چگونه می‌شود در ۳ ماه باقیمانده از سال ۱۴۰۰ آنها را جبران کرد.
رئیس جمهور همچنین خواستار اجرای دقیق قوانین تصویب شده از سوی مجلس شورای اسلامی برای تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار شد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همه دستگاه‌هایی که ظرفیت‌های مناسبی برای اشتغال‌آفرینی دارند، از جمله بخش‌ خصوصی و بویژه بسیج سازندگی جلسه برگزار کند. باید بیش از گذشته به بخش خصوصی میدان دهیم و به عنوان دولت صرفاً بر ایفای نقش حمایت، ‌هدایت و نظارت متمرکز شویم و هر کجا لازم است برای اصلاح قانون نیز اقدام شود. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نباید در کشور به‌خاطر نداشتن ضامن از اشتغال محروم شود، افزود: راه‌اندازی سامانه جامع کاریابی که از روز پنجشنبه فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌تواند بستری مناسب برای تعامل کارفرمایان و کارجویان باشد، اما باید بشدت مراقب باشیم که فعالیت این سامانه حرکتی امیدبخش باشد و مردم پس از مدتی از آن ناامید نشوند.
در دومین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم، ۱۳ مصوبه در راستای برنامه ایجاد حداقل یک میلیون شغل در سال به تصویب رسید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7807/2/595219/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها